معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی:
تابناک-معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خصوص نقش نماز در تولید قدرت معنوی گفت: نماز یکی از عبادات و فرائضی است که تولید قدرت هم برای فرد و هم جامعه می کند.
کد خبر: ۱۰۰۹۶۵۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۱ 16 November 2021

به گزارش تابناک از هرمزگان، سردار سرتیپ دوم پاسدار حسین محبی روز سه شنبه نخستین همایش نماز، نماد قدرت و اقتدار معنوی در سپاه افزود: برای قدرت تعاریف مختلفی به لحاظ فلسفی، سیاسی و غیره شده است اما از نظر کسی قدرت دارد که صاحب نفوذ باشد، اراده جامعه را داشته باشد، قدرت فرماندهی، مدیریت، مقاومت در برابر دشمن و در برابر ناملایمات و قدرت سازماندهی داشته باشد.
سردار محبی ابرازداشت: قدرت نرم نیز به قدرتی می گوییم که برآمده از جنگ افزارهای نظامی و تسلیحات نظامی و همین طور برنامه ریزی های امنیتی نباشد و در منظومه فکری رهبرمعظم انقلاب نیز این است که نماز تولید قدرت نرم می کند و خاصیت و توانی دارد که می تواند برای فرد قدرت ایجاد کند.
وی بیان داشت: برای جامعه ای که نماز در آن اقامه می شود در واقع این فریضه قدرت فردی و اجتماعی هم برای فرد اقامه کننده و هم برای جامعه ایجاد می کند.
معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه نمازی که قدرت ایجاد می کند، نماز کامل است، اظهارداشت: نماز کامل به نمازی گفته می شود که هم دارای جسم و هم روح باشد و جسم نماز همان حرکات و شکل ظاهری نماز است و روح نماز حضور قلب، توجه به معانی کلمات و تدبر در آن ها، حال خوش داشتن و احساس در حضور پروردگار است.
سردار محبی گفت: اگر این 2 (یعنی به لحاظ جسمی و روحی) در نماز باهم جمع شود و به درستی انجام گیرد، این نماز تولید قدرت می کند.
وی بااشاره به عرصه های تولید قدرت در نماز یادآورشد: یکی از عرصه هایی که نماز تولید قدرت می کند، این است که نماز توان تحمل وصبر را در ایفای مسوولیت به یک فرد، به فرماندهان قدرت فرماندهی، به مدیران قدرت مدیریت و به رهبران جامعه و مسوولان قدرت اراده سازمان می دهد.
معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی فقیه در سپاه تصریح کرد: رهبرمعظم انقلاب در جلسه ای که با فرماندهان سپاه داشتند، فرمودند: آن نمازهای با حالی که در جبهه می خواندید، آن ها را ترک نکنید و ادامه بدهید؛ این نه به خاطر اینکه پاسدار و نظامی هستید و از شما توقع می رود که چنین نمازی را بخوانید بلکه به سبب اینکه که نماز به شما برای ایفای نقش مسوولیتی که برعهده دارید، قدرت می دهد.

سردار محبی ادامه داد: در آیات قران هم به همین موضوع اشاره شده است که خداوند در سوره مزمل به پیامبراکرم(ص) فرمودند: قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا، نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَلِيلًا، أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا یعنی به پا خيز شب را مگر اندكى ، نيمى از شب يا اندكى از آن را بكاه يا بر آن (نصف) بيفزاى و قرآن را شمرده شمرده بخوان ) چون می خواهیم مسوولیت بزرگ و خاصی را به شما محول کنیم و برای اینکه توان پذیرش این مسوولیت را پیدا کنید و توان به انجام رساندن این مسوولیت را پیدا کنید، باید نماز بخوانید.

نماز تولید قدرت برای فرد و جامعه می کند/نماز مهم ترین عرصه قدرت برای تمدن سازی جهانی است
وی اضافه کرد: رهبرمعظم انقلاب نیز فرمودند: نماز صرفا یک وظیفه شخصی نیست یعنی کسی که نماز را تنها به عنوان یک وظیفه شخصی و یک عبادت فردی نگاه می کند، اشتباه است چرا که نماز یک منبع تولید قدرت است.
معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه یکی از عرصه های تولید قدرت نماز، تمدن سازی جهانی است، گفت: برای ساختن تمدن نوین جامعه اسلامی تنها ماندن درعرصه ملی و منطقه ای کافی نیست و باید به عرصه جهانی ورود پیدا کنیم که نماز قدرت ساخت این تمدن را به ما می دهد.
سردار سرتیپ دوم پاسدار محبی با اشاره به عرصه های تولید قدرت در نماز افزود: یکی از اهداف مهمی که رهبرمعظم انقلاب در بیانیه گام دوم به آن اشاره کردند، بحث تمدن سازی اسلامی است که لازمه آن ورود به عرصه جهانی بوده و این امر مهم از مسیر نماز می گذرد.
سردار محبی ادامه داد: اگر رهبرمعظم انقلاب می فرمایند که ما باید اهمیت و جایگاه نماز را برای مردم بیان کنیم و آن ها را به نمازخواندن دعوت کنیم، این بدان معنا نیست که ما فقط یک انسان غافل یا بی نماز را به نماز بکشانیم بلکه در این راستا پایه های یک حرکت عظیم جهانی که همان تمدن سازی بوده، را در میان انسان ها استوار می کنیم.
معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه ابرازداشت: یکی دیگر از عرصه های تولید قدرت نماز این است که این فریضه مهم الهی برای تولید شکل دهی هندسه نظام اسلامی به ما کمک می کند و ما را از آن حالت عبادی و فردی و وظیفه اجتماعی صرف خارج می شود.
وی خاطرنشان کرد: تحقق حیات طیبه از دیگر عرصه های تولید قدرت نماز است و از نظر رهبرمعظم انقلاب تنها مسیر تحقق بخش حیات طیبه، نماز است.
سردار محبی افزود: سلامت معنوی هر فرد وابسته به نماز است و صراط مستقیم و حیات طیبه هر جامعه تنها با اقامه نماز در آن جامعه تحقق می یابد و راه دیگری وجود ندارد؛ اگر کسی نمازش دچار مشکل است، سلامت معنوی ندارد؛ بنابراین این نماز است که به ما قدرت تحقق حیات طیبه می دهد.
وی گفت: تحقق جامعه توحیدی یکی دیگر از عرصه های قدرت بوده که منوط به اقامه نماز است، اگر ما بخواهیم یک جامعه توحیدی، الهی و معنوی داشته باشیم نیاز به انگیزه و معیار داریم چرا که اگر کسی انگیزه نداشته باشد یا در اصل شروع نمی کند یا اگر هم شروع کند بین راه خسته می و اگر معیار هم نداشته باشد مسیر را درست نمی رود و انحرافی طی می کند که طبق بیان رهبرمعظم انقلاب این دو عامل مهم در نماز خلاصه شده است.
این مقام مسوول در سپاه پاسداران یادآورشد: همچنین یکی دیگر از عرصه های تولید قدرت توسط نماز این است که ما می توانیم اهداف اسلام و انبیای الهی را پیاده کنیم چرا که هدف همه انبیا و پیامبران نیز (أَنِ اعبُدُوا اللَّهَ وَاجتَنِبُوا الطّاغوتَ) بوده که از راه نماز محقق می شود.
وی یادآورشد: یکی از عرصه هایی که نماز تولید قدرت می کند، این است که نماز توان تحمل وصبر را در ایفای مسوولیت به یک فرد می دهد؛ یعنی به به فرماندهان قدرت فرماندهی، مدیران قدرت مدیریت و به رهبران جامعه و مسوولان قدرت اداره سازمان می دهد.
معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه ابرازداشت: همه موجودات خلقت در یک نظام هماهنگ خداوند را عبادت می کنند و این نظام هماهنگ همه را به سمت یک هدف متعالی حرکت می دهد و کسی که گناه می کند در واقع خلاف این جهت حرکت می کند و این نظم هماهنگ را به نوعی به هم می زند.
سردار محبی ادامه داد: همانگونه که رهبرمعظم انقلاب فرمودند نماز، نمازگزار را با همه آفرینش هماهنگ و همسو می سازد و راه را برای تحقق سنت های الهی در طبیعت و تاریخ باز می کند.
وی با اشاره به اینکه تامین امنیت جامعه از طریق اقامه نماز میسر خواهد شد، گفت: براین اساس ما در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این تصمیم را گرفته ایم که از این سفره پرنعمت الهی استفاده کنیم و قدرت معنوی خودمان را با استفاده از این منبع عظیم تقویت کنیم.
معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: هرچه که از ابتدا تاکنون چه در صف جامعه و چه در صف نیروهای مسلح اتفاق افتاده است، درصد زیادی به جسم نماز پرداخته شده و کمتر به روح نماز توجه شده است.
وی گفت: درواقع ما در طی این سال ها به دنبال این بودیم که حمد و سوره ها را درست کنیم، اینکه نماز اول وقت و با جماعت اقامه شود، مقدمات نماز بهتر فراهم شود اما کمتر دنبال این بودیم که چکار کنیم که نمازمان کامل باشد یعنی هم جسم و هم روح داشته باشد.
سردار محبی ادامه داد: براین اساس یک حرکت جدیدی را پایه ریزی کردیم که با کمک صاحبان اهل اندیشه و قلم و افراد متخصص بدنبال این هستیم که از چه راهی می توانیم نماز کامل را اقامه کنیم؟ و راه علمی و تجربی آن چیست؟
وی گفت: قدم اول این کار را در برگزاری اجلاسیه نماز دیدیم لذا این اجلاسیه را در راس سپاه برنامه ریزی کردیم که مقدمه آن در همه رده های سپاه استانی به صورت همایش برگزار کنیم و خروجی همایش آن را در اجلاسیه مطرح کنیم.
معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اضافه کرد: این مهم در برنامه های سال 1400 قرار داده شد و همه رده های سپاه همایش استانی نماز را تحت عنوان «نماز، نماد قدرت و اقتدار معنوی در سپاه» را برگزار می کنند و ما در همه همایش های استانی، میانی و رده های عمده نماینده ای را برای بررسی کمی و کیفی نماز اعزام می کنیم و برگزیده های این ها را در اجلاسیه سراسری شرکت می دهیم و مورد تقدیر قرار می گیرند و در سال های آینده قدم بعدی این کار یعنی مباحث تخصصی چگونگی اقامه نماز کاملی که منتج به تولید قدرت شود، برداشته می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار