تابناک-نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان با بیان اینکه زلزله اخیر در این استان یک تلنگر الهی برای ما بود، گفت: ارائه خدمات اورژانسی خوب است، اما مسئله اساسی بازسازی مجدد خانه‌های مردم است و همه باید در این زمینه پای کار آیند و فین را به دست فراموشی نسپارند.
کد خبر: ۱۰۱۰۲۴۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۲ 19 November 2021

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان،حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبادی‌زاده، نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان، ۲۸ آبان‎ماه در خطبه‌های نماز جمعه این هفته بندرعباس، اظهار کرد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی مربوط به خانواده، بخشی از این آسیب‌ها مربوط به آسیب‌های قبل و بعد از ازدواج جوانان است.

 به جوانان و خانواده‌ها توصیه می‌کنم فاصله بین عقد و عروسی جوانان را طولانی نکنند، چراکه طولانی شدن آن موجب آسیب‌های بسیاری می‌شود. آمارها گویای این حقیقت است که اکثر ازدواج‌هایی که در آن‌ها دوران بین عقد و عروسی طولانی بوده، دچار مشکل شده‌اند. تصوراتی که از گذشته در ذهن جوانان شکل گرفته، ممکن است در ارتباط با یکدیگر موجب ایجاد آسیب‌هایی شده و بعضاً به طلاق منجر شود.

 

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان تصریح کرد: دوران عقد دوره شناخت نیست و شناخت مربوط به دوران قبل از عقد است. پدر و مادرها باید قبل از ازدواج به فرزندان خود کمک کنند که به یک انتخاب درست برسند. آسیب دیگر مسئله مهریه‌های بالاست. مشکلات بسیاری برای زندگی جوانان در اثر تعیین مهریه‌های بالا به‌وجود آمده است. خوشبختی زن و مرد به این است که مهریه‌شان اندک باشد. هرچه مهریه کمتر باشد سعادت در زندگی مشترک بیشتر خواهد بود. مهریه هیچ‌گاه پشتوانه خوبی برای حفظ و حراست از زندگی نیست.

 

جوانان مهرالسنه حضرت زهرا(س) را الگو قرار دهند

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبادی‌زاده بیان کرد:مهریه حضرت زهرا(س) به‌عنوان مهرالسنه باید در دستور کار جوانان و والدین قرار بگیرد که در روایات بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ درهم و معادل حدود ۲۱ سکه بهار آزادی امروز است. این مهریه یک مهریه متوسط جامعه در زمان پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) بوده و افراط و تفریط در تعیین مهریه جایز نیست. اگر می‌خواهیم فرزندانمان در زندگی خوشبخت شوند این سعادت را پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله وسلم) در مهریه بالا نمی‌داند.

برای جلوگیری از آسیب‌های بعد از ازدواج نیز والدین باید به جوانان کمک کنند. مربیان معلمان اساتید، روحانیون باید دست به دست یکدیگر دهند و به جوانان کمک کنند تا از مراحل اولیه زندگی عبور کنند. آسیب‌های مختلفی دامن‌گیر جوانان ما می‌شود و اولین مسئله مسائل عاطفی است. اظهار عشق و عاطفه در تمام طول زندگی مشترک از اهمیت بالایی برخوردار است. پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) به مردان و زنان سفارش کرده‌اند که حداقل در هفته یک بار محبت خود به همسرشان را ابراز کرده و به زبان آورند.

 

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان اضافه کرد: انسان‌ها نیاز به محبت دارند و عواطف آنان می‌طلبد که محبت را از همسر خود بشنوند. مردان غرور همسران خود را نشکنند و بگذارند مفهوم مقدس نقش مادری آنان در بین فرزندان پررنگ باقی بماند. در زمینه مسائل فرهنگی خانواده‌ها نیز باید بسیار مراقب باشیم و نباید بگذاریم تفاوت‌ها فرهنگی در زندگی مشترک تأثیرات منفی بگذارد.

 یکی از مشکلاتی که زندگی خانواده‌ها را متزلزل می‌کند، ازدواج‌های متعدد و ازدواج‌های موقت است. برخی می‌گویند اسلام اجازه داده اما تعدد زوجات در اسلام اصل نیست و مربوط به موارد ضرورت است. کارهای بسیاری برای ثواب کردن وجود دارد و نیازی نیست که افراد به بهانه ثواب به ازدواج موقتی که از آن بی‌نیاز هستند، روی آورند.

 

امام جمعه بندرعباس افزود: یکی دیگر از آسیب‌های مربوط به خانواده مشکلات اقتصادی است که به جوانان سفارش می‌کنم سعی کنند سطح انتظارات خود را پایین آورند و ان‌شاءالله خداوند  متعال در زمان معین خود نیز ما را از فضل خود بی‌نیاز می‌کند. خداوند رزق ما را مقدر کرده از این رو باید عجله نکرده و به حلال بسنده کنیم.

 

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس تصریح کرد: خودم و همه را به تقوای الهی سفارش می‌کنم که تقوا خانواده را از همه آسیب‌ها حفظ می‌کند و به زندگی نشاط و آرامش می‌دهد. تقوا باعث می‌شود انسان بتواند از زندگی لذت ببرد و موجب سعادت و خوشبختی خانواده و جامعه می‌شود. هر مقدار که جامعه به سمت تقوا حرکت کند به همان اندازه خداوند عنایات خود را به جامعه افزون می‌کند.

 

بسیج؛ شجره طیبه الهی و معجزه انقلاب اسلامی

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبادی‌زاده ضمن گرامیداشت هفته بسیج بیان کرد: بسیج شجره طیبه الهی و معجزه انقلاب اسلامی است. تشکیل بسیج به دستور امام(ره) جزء معجزات الهی برای انقلاب اسلامی بود و امروز نیز در جریان مقاومت، هر جا معادله‌های کشورهای درگیر مقاومت بیشتر می‌شود، کلید حل مشکلات بسیج مردمی است.

 

امام جمعه بندرعباس با اشاره به زلزله اخیر استان هرمزگان، اضافه کرد: مردم هرمزگان باید از خداوند متعال شکرگزاری کنند. مردم آیه و لطف خدا را در کنار آن دیدند. در شهر بم زلزله ۶,۶ ریشتری و در شهر بندرعباس ۶.۴ ریشتر اتفاق افتاد و اختلاف این دو تنها ۰.۲ ریشتر بود اما فاجعه‌ای که در بم اتفاق افتاد با هرمزگان قابل قیاس نبود و مردم استان ما لطف خداوند را به چشم دیدند. مردم نماز آیات و همچنین نماز شکر را به جا آورند و به درگاه خداوند متعال سر تعظیم فرو آورده و به دلیل بلیه‌ای که از سرمان گذراند شکرگزاری کنند.

 

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان بیان کرد:مشکلاتی که زلزله اخیر در برخی مناطق هرمزگان برای مردم ایجاد کرد، اگرچه اندک بود اما باید اساسی حل شوند. در بازدیدی که از بخش فین داشتم و به مسئولان عالی کشور نیز منتقل کردم، مشاهده کردم که مشکلات مردم در این منطقه اساسی است. ۶۰ سال است که فین بخش است اما بسیار محروم از نعماتی است که باید به آن برسد. اکثریت خانه‌های مردم بدون ایمنی بوده و ترک برداشته است. این اتفاق یک تلنگر الهی برای ما بود.

 

مسئولان برای بازسازی خانه‌های مردم فین پای کار آیند

 

 حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبادی‌زاده ادامه داد: خداوند به ما فرصتی داد تا هم فقر و مشکلات مردم را ببینیم و هم کاری اساسی برای آنان انجام دهیم. ارائه خدمات اورژانسی مثل توزیع چادر خوب است اما مسئله اساسی بازسازی و نوسازی مجدد خانه‌های مردم است و همه باید در این زمینه پای کار آیند.

 

نماینده ولی فقیه در استان در پایان ضمن قدردانی از حضور به موقع معاون اول رئیس‌جمهور در هرمزگان، یادآور شد: از جمعیت هلال‌احمر، ستاد حوادث غیرمترقبه و استاندار هرمزگان و همه افرادی که در این زمینه کمک کردند سپاسگزارم و امیدوارم که فین به دست فراموشی سپرده نشود.

 

انتهای پیام /

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار