تابناک-امام جمعه شهرستان سیریک گفت: مؤمن و اهل تقوا اهل میانه روی است و طبق حدیثی از مولا امیرالمؤمنین علی علیه السلام جاهل یا در حال افراط است و یا در حال تفریط؛ در انفاق، در مخارج معیشت در مصرف در دوستی با دوستان و دشمنی با دشمنان نیز باید اعتدال را رعایت کرد.
کد خبر: ۱۰۱۳۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۲ 03 December 2021

به گزارش خبرنگار تابناک از هرمزگان حجت الاسلام محسن سالاری امام جمعه شهرستان سیریک در خطبه های نماز جمعه این هفته شهرستان با اشاره خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه  اظهارداشت: امیرالمومنین علی علیه السلام در مواجهه با شخصی به نام همّام ۱۱۰ ویژگی را برای متقین ذکر کرده است که این ویژگی ها برای ما حاوی درس ها ارزشمندی است و کمک می کند که ما در زندگی مادی و اخروی خود کلاف سر در گم نباشیم.
وی افزود: حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در پاسخ به همّام آیه رای تلاوت کردند:إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِینَ اتَّقَوْا وَالَّذِینَ هُمْ مُحْسِنُونَ بدان که میوه ی تقوا معیت خداس و انسانی که اهل تقوا باشد تربیت الهی و نصرت الهی با او خواهد بود و این معیت انسان را به انسانیت می رساند و در ادامه آیه خداوند به به زیور حُسن اشاره می کند که باعث می شود که محیط جان انسان حَسن شود.
امام جمعه سیریک بیان کرد: مولا امیرالمؤمنین فرمود: خداوند خلق را خلق کرد در حالی که از طاعت آنها بی نیز بود و از معصیت آن ها در امان بود و رزقش را بین بندگانش پخش کرد و در ادامه فرمود: انسان اهل تقوا را اگر نگاه کنی فضائل در آن موج می زند؛ ذره ای از رذیلت ها در او نیست و زلال می شود.
حجت الاسلام سالاری تصریح کرد: امیرالمومنین در خطبه متقین ویژگی های اهل تقوا را با کلمه منطق شروع می کند و می فرمایند: نطق اهل تقوا با حساب و کتاب است و میانه روی و اعتدال لباس اهل تقوا است.
وی ادامه داد: ما هر جا که ضربه خوردیم از افراط و تفریط بودیم باید در این امر مراقبت کنیم وَکَذَٰلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا خداوند فرمود من امت حضرت محمد(ص) را امت وسط قرار دادم و این امت در عمل باید اهل میانه روی باشند؛ حتی در برخی از خیرات هم خداوند به ما دستور میانه روی داده است چنانچه در آیه ۶۷ سوره خداوند می فرمایند فرقان وَالَّذِینَ إِذَا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَلَمْ یَقْتُرُوا وَکَانَ بَیْنَ ذَٰلِکَ قَوَامًا مؤمنین حتی در انفاق هم اهل اسراف نیستند.

امام جمعه سیریک بیان کرد: مؤمن و اهل تقوا اهل میانه روی است و طبق حدیثی از مولا امیرالمؤمنین علی علیه السلام جاهل یا در حال افراط است و یا در حال تفریط؛ در انفاق، در مخارج معیشت در مصرف در دوستی با دوستان و دشمنی با دشمنان نیز باید اعتدال را رعایت کرد.
وی ابراز داشت: در معراج السعاده صفحه ۲۲۳ می خوانیم که خبری به نبی مکرم اسلام(ص) رسید که فلانی از دنیا رفته با وجود اینکه بچه صغیر دارد همه اموالش را وقف کرده است؛ پیامبر(ص) فرمود: اگر من می دانستم که همچنین وصیت غیر معقول و غیر اعتدالی انجام داده است حتی اجازه نمی دادم جنازه اش را در قبرستان مؤمنین و مسلمین دفن کنند لذا امیرالمؤمنین در خطبه ۹۴ نهج البلاغه آن ویژگی ای را در پیامبر موج می زد اعتدال و میانه روی معرفی کرده است.
امام جمعه سیریک بیان کرد: ویژگی بعدی متقین این است که آن ها تن به علم می دهند اما علم نافع؛ در آستانه ۱۶ آذر روز دانشجو هم هستیم علم بایستی علم نافع باشد قرآن کریم در مورد بلعم باعورا صحبت به میان آورده است، عالم و عابد و مستجاب الدعوه بود اما عقل و بصیرت و عبودیت نداشت و علمی که داشت نافع نبود.
وی خاطرنشان کرد: علم ما را باید به مقام عبودیت برساند؛ عابد نه عبد چرا که شیطان هم عابد بود و باید پناه ببریم به خدا از علمی که هیچ فایده ای برای ما نداشته باشد؛ هیروشیما را با علم نابود کردند؛ هزاران کودک یمنی را با علم به خاک و خون کشیده اند و باید ترسید از این نوع از علم ها چرا می تواند موجب شقاوت باشد. 
انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار