تابناک- یکی از عوامل اتلاف آب فرسودگی لوله ها و شبکه انتقال و توزیع آب است که بر همین اساس استان هرمزگان ۶ هزار کیلومتر شبکه آبرسانی فرسوده دارد که نیاز است بازسازی و اصلاح شود.
کد خبر: ۱۰۱۶۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۷ 19 December 2021

به گزارش تابناک هرمزگان ؛ آب که همه می دانیم مایه حیات است این روزها به سخت ترین شکل ممکن به دست می آید و هزینه های بسیاری برای استحصال آن و رساندنش به درب منازل ما انجام می شود اما این مایه حیاتی که سخت به دست ما می رسد، سخت احیا می شود و اگر دارای تنش باشد سخت ما را دچار بحران می کند به آسان ترین راه ممکن می تواند در خلاف جریان مورد هدف قرار گیرد؛ بنابراین حراست و نگهبانی از این مایه ارزشمند امری ضروری است که باید سرلوحه همگان قرار گیرد از روستایی تا شهری از مدیر تا کارگر باید برای نگهداری از آن بکوشند.
یکی از راه های هدررفت مایه حیات فرسودگی لوله ها و شبکه انتقال آب است که این امر موجب می شود حجم قابل توجهی از آب ها بلا استفاده شود از این رو شرکت های متولی امر آب باید یکی از الویت های کاری خود را منعطف به این موضوع کنند
طبق اعلام انجمن علمی اقتصاد شهری ۳۰ تا ۳۲ درصد اتلاف آب به سبب فرسودگی لوله های انتقال و شبکه توزیع اتفاق می افتد که این امر زمانی که با مسئله ای به نام شرب روبرو باشیم بسیار ناراحت کننده است؛ چرا زمانی که بسیاری از روستاها هیچ‌گونه امکاناتی برای تامین آب خود ندارند و در تابستان باید با تانکر به آن ها آبرسانی کرد و یا اینکه چرا وقتی روستاهایی در بشاگرد وجود دارد که وضعیت آب شربش تحیر استاندار جوان هرمزگان را در اولین سفر شهرستانی اش بر می انگیزاند مفت و مجانی ۳۰ درصد آب هایمان را به خورد زمین و تبخیر آفتاب بدهیم؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم همانطور که بانگش بر گوش می رسد جنگ آینده جنگ آب است و باید سیاست های خود را در حوزه آب به سمت ذخیره سازی، انتقال و توزیع با کمترین اتلاف ببریم.
امین قصمی مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان در ای باره گفت: در استان هرمزگان متاسفانه حدود 35 درصد از شبکه های آبرسانی
فرسوده هستند که نیاز است این شبکه ها اصلاح و بازسازی شوند.
وی افزود: یکی از مشکلاتی که فرسودگی شبکه آبرسانی برای ما ایجاد می کند شکستگی های مکرر لوله های انتفال آب است که بازسازی و وارد مدار کردن آن ها زمان و هرینه بالایی را صرف می کند
قصمی بیان کرد: بیشترین شبکه های انتقال و توزیع آب فرسوده مربوط به مناطق روستایی می شود و شرکت آب و فاضلاب هرمزگان از زمان اجرای طرح یکپارچه سازی و ادغام  شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی بخشی از توان خود را در اصلاح و بازسازی خطوط انتقال و بازسازی شبکه های آبرسانی قرار داده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان ادامه داد: توجه آبفا به اصلاح و بازسازی خطوط انتقال آب موجب شده است در جلوگیری از هدر رفت آب و بهبود وضعیت آب استان گامی جدی برداشته شود.
وی تا‌کید کرد:  در حال حاضر چهار هزار و 200 کیلومتر از شبکه های توزیع روستایی و یکهزار و 600 کیلومتر از شبکه های شهری نیازمند بازسازی است که اجرای آن نیازمند 22 هزارمیلیارد ریال اعتبار است.
قصمی تصریح کدد: اکیپ اتفاقات آب و فاضلاب هرمزگان به صورت شبانه روزی برای جلوگیری از مشکلات و رفع شکستگی ها تلاش می کند و هم اکنون 77 اکیپ به صورت شبانه روزی مشغول خدمات رسانی هستند که بعضا به دلیل فرسوده بودن شبکه ها و یا حفاری زمان اصلاح شبکه را طولانی شده و کار آنها سنگین می شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان خاطرنشان کرد: طی یکسال گذشته بیشترین حجم شکستگی لوله های انتقال و توزیع آب  ناشی از حفاری پیمانکاران شرکت گاز بوده است که بر اساس برآوردهای صورت گرفته  66 میلیارد ریال خسارت به شبکه آبرسانی وارد کرده است.
وی تاکید کرد:  وصول مطالبات آب در خدمات رسانی مطلوب به شهروندان بسیار موثر است و آب بهای پرداختی مشترکین در تامین هزینه برای سرعت بخشی به بازسازی و توسعه شبکه آبرسانی تاثیرات زیادی خواهد داشت.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار