تابناک-مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان گفت: الگوپذیری از سیره حضرت زهرا(س) برای نهادینه ساختن سبک زندگی اسلامی نیاز به گفتمان‌سازی دارد.
کد خبر: ۱۰۲۴۰۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸ 23 January 2022

به گزارش تابناک هرمزگان حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر انصاری‌راد، مدیرکل این نهاد، به مناسبت فرا رسیدن میلاد حضرت فاطمه زهرا(س)، اظهار کرد: در راستای تبیین نقش همسری و مادری در جامعه، برنامه‌های متنوعی تدوین و اجرا شده است؛ اگرچه در این زمینه کتاب‌های متعددی به رشته تحریر درآمده و پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌های علمی به آن پرداخته‌اند اما متأسفانه در عینیت جامعه آن‌گونه که باید و شاید تحقق نیافته است.

وی افزود: باید چرایی تغییر مسیر جامعه امروزی از مسیر اصلی خود و تحت تأثیر سبک زندگی غربی قرار گرفتن آن بررسی و سبک زندگی ایرانی اسلامی بیش از پیش در جامعه امروزی تبیین شود. در تبیین نقش و جایگاه مادری و همسری حضرت فاطمه(س) در جامعه، به لحاظ مبانی کمبود نداریم و قرآن به عنوان کتاب اصلی، بهترین مبانی است که نظام زندگی انسان را تعیین می‌کند. این کتاب آسمانی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و… برنامه‌هایی دارد و در آیات آن برای تمام مراحل زندگی انسان راهکارهای متنوع و کارساز ارائه شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان فلسفه خلقت زن را ایجاد آرامش و سکونت دانست و تصریح کرد: مردان موظف‌اند مایحتاج زندگی زنان را فراهم سازند و زنان نیز باید آرامش مرد را تأمین کنند و این امر با ایجاد محیطی امن همراه با آرامش در خانه محقق می‌شود. یکی از ریشه‌های اصلی طلاق، نبود آرامش در زندگی و عدم توجه به تأمین و حفظ آن در محیط خانه بوده و معضل طلاق نیز ریشه بسیاری از کج‌روی‌ها در جامعه است.

انصاری‌راد آیات و روایات را از دیگر مبانی تبیین نقش مادری و همسری زن در جامعه دانست و عنوان کرد: آیات فراوانی که از ائمه اطهار(ع) به ما رسیده است در کنار قرآن، از اهم مبانی است که باید موردتوجه همگان قرار گیرد. حقوق و جایگاه زن و مادری، فرزند آوری، تربیت فرزند و نسل، همه و همه در آیات تبیین شده که باید به آن پرداخته و برای جامعه هدف تبیین شود.

وی اضافه کرد: جهاد زن از نگاه حضرت علی(ع) خوب شوهرداری کردن است به عبارتی اگر زن این وظیفه را به خوبی در محیط خانه به انجام برساند، محیط امنی برای همسر و تمامی اعضای خانواده فراهم می‌کند. زن باید خلأهای عاطفی همسرش را تأمین کند و وظایفی در قبال او دارد. آیات، روایات و اجماع علما بر اساس مبانی قرآن و حکم عقل به تبیین نقش مادرانه زن و همسری او در خانه پرداخته‌اند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان بیان کرد: برای برون‌رفت از شرایط و نابسامانی به وجود آمده و از بین بردن فاصله‌ای که با فرهنگ اهل بیت(ع) ایجاد شده است، باید گفتمان سازی کنیم. متأسفانه امروزه برخی از بانوان انجام رسالت همسری و مادری خود و فرزند آوری را فراموش و به نگهداری از سگ روی آورده‌اند که این اقدام ناشایست، زیبنده جامعه اسلامی نیست.

انصاری‌راد اظهار کرد: باید تمامی ابعاد نقش مادری و همسری از خانه و خانواده به فرزندان آموزش داده شود. همچنین محیط مدرسه و خانه و رسانه‌ها نیز هرکدام به نوعی موظف‌اند به تبیین و تشریح نقش مادری و همسری زن در جامعه امروزی بپردازند.

وی با تأکید بر لزوم ارائه الگوهای موفق در زمینه همسرداری و مادری به زنان و دختران، اظهار کرد: باید الگوهای موفق جامعه را به زنان و دختران به عنوان مادران آینده معرفی کرد تا نقشه راهی برای این قشر تأثیرگذار باشد. روايات، گوياى آن است كه حضرت زهرا(س) احكام دينى را براى فرزندان خود به گونه‌ای ظريف و عالمانه آموزش می‌دادند و در اين زمينه خود را مسئول می‌دانستند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان با اشاره به نقش همسرداری حضرت زهرا(س)، یادآور شد: همسرداری حضرت فاطمه(س) نیز بهترین الگو برای زنان مسلمان است. حضرت زهرا(س) با آن همه فضیلت، همسری نیکو و مطیع برای امیر مؤمنان علی(ع) بودند و در روایات آمده هنگامی که علی(ع) به فاطمه(س) می‌نگریستند، غم و اندوهشان برطرف می‌شد.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار