تابناک-مدیرکل امور اقتصادی و دارایی هرمزگان گفت: میزان قاچاق آرد از کشور در سال 1400 به نسبت سال 1399 حدود 2 برابر شده است.
کد خبر: ۱۰۴۳۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰ 08 May 2022

به گزارش تابناک هرمزگان مهدی دسینه مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان هرمزگان امروز به خبرنگار فارس در بندرعباس گفت: یکی از بحث‌های اساسی هدفمندی سازی یارانه‌ها بر روی کالاهای اساسی است و اگر این طرح به درستی اجرا بشود قطعا به اقتصاد کشور کمک خواهد کرد و در نهایت معیشت مردم به خوبی تامین می‌شود.

 

وی در پاسخ به چرایی اتخاذ تصمیمات دولت در خصوص حذف ارز ترجیحی گفت: یارانه در کل دنیا به صورت هدفمند توزیع می‌شود و یکی از بحث‌های اساسی هدفمندی سازی یارانه‌ها بر روی کالاهای اساسی است.

 

دسینه با بیان اینکه بحث یارانه‌ آرد در این روزها بسیار جدی دنبال می‌شود، افزود: بخش قابل توجهی از آرد یارانه‌ای کشور در بازار آزاد به فروش می‌رسد و بر اساس آماری که از ستاد قاچاق کالا و ارز به‌دست آمده، بخش قابل توجهی به‌صورت قاچاق از کشور خارج شده‌است. به نحوی که در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد ۲۰۰ درصدی در این حوزه داشتیم و این برای کشور مساله اساسی است.

 

حدود دو میلیون تن گندم در سال ضایعات و یا قاچاق می‌شود

 

وی افزود: براساس بررسی‌های اقتصادی انجام شده، سالانه و به‌طور متوسط مصرف گندم در کشور حدود ۹.۵ میلیون تن است. اما مصرف واقعی ۱۱.۵ میلیون گزارش شده است. یعنی در واقع دو میلیون تن گندم یا بصورت ضایعات و یا بصورت قاچاق بوده که برای کشور زیبنده و جالب نیست و یک دلیل اساسی برای اجرایی کردن این تصمیم می‌باشد.

 

دسینه ادامه داد: دلیل دوم ریسک‌های سیستماتیک و سیاسی کشور محسوب می‌شود و کشورها باید خود را به فراخور بازارهای جهانی، تنظیم کنند. دو کشور روسیه و اوکراین که در حال جنگ هستند، بخش عمده‌ای از منابع طبیعی دنیا را در اختیار دارند و تامین کننده گندم در دنیا هستند. بنابراین میزان تولید و عرضه آنها به بازارهای جهانی کاهش یافته و لذا دولت چاره‌ای جز پرداخت هدفمند یارانه خودش را ندارد تا بتواند مصرف را در کشور مدیریت کرده و نیز از قاچاق آرد جلوگیری کند.

 

یارانه از ابتدای زنجیره به انتهای زنجیره منتقل می‌شود

 

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان گفت: مردم بدانند که این بحث یارانه، در واقع حذف یارانه از آرد نیست؛ بلکه جابجایی است. یعنی به جای اینکه به ابتدای زنجیره یارانه تزریق شود به انتهای زنجیره یعنی مصرف کننده نهایی تزریق می‌گردد. در همین راستا قیمت نان افزایش پیدا نخواهد کرد.

 

وی در ادامه گفت: حُسن دوم این است که تعدیل قیمت آرد موجب کاهش قاچاق و کمک به اقتصاد کشور خواهد شد. همچنین پیامد سوم این است که به ازای فروش نان، این یارانه مستقیم به حساب نانوا یعنی مصرف کننده نهایی واریز خواهد شد که این امر نیز خود باعث جلوگیری از قاچاق خواهد بود.

 

ضایعات نان در کشور مدیریت خواهد شد

 

دسینه در پایان افزایش بهره‌وری در کشور و جلوگیری از ضایعات در مصرف آرد را پیامد چهارم این طرح دانست و افزود: باید بدانیم که کشور در شرایط خاصی قرار دارد که مجبور به اتخاذ چنین تصمیمی است. مطمئن باشید اگر این طرح به درستی اجرا بشود قطعا به اقتصاد کشور کمک خواهد کرد و در نهایت معیشت مردم به خوبی تامین می‌شود.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار