تابناک-مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان از خرید تضمینی سالانه نزدیک به یک هزار و 400 میلیارد تومان آب تولیدی آب شیرین کن های بخش خصوصی خبر داد.
کد خبر: ۱۰۵۲۶۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۱ 25 June 2022

به گزارش تابناک هرمزگان، عبدالحمید حمزه پور در نشست خبری با اشاره به اهمیت آبرسانی به عنوان یکی از نیازهای اساسی مردم که نقش اصلی در توسعه دارد، افزود: عمده مناطق استان هرمزگان به دلیل شرایط اقلیمی و عدم منابع پایدار آبی با کمبود آب مواجه هستند و آبفا برای تامین این نیازها از ظرفیت شیرین سازی آب دریا و رودخانه های لب شور بهره گرفته است.

وی با بیان اینکه کاهش منابع سطحی و زیرزمینی هرمزگان، آب و فاضلاب هرمزگان را ناگزیر به روی آوردن از منابع غیر متعارف کرده است، تصریح کرد، یکی از این منابع که هرمزگان به دلیل ساحلی بودن به استفاده از آن روی آورده است شیرین سازی آب دریاست که در حال حاضر ۴۱ سایت نمک زدایی با ظرفیت 228 هزار و 500 متر مکعب در شبانه روز در سراسر هرمزگان نیاز آبی بخشی از مناطق استان را تامین می کنند که در تلاش هستیم برای رفع کمبود ها ۱۱ سایت دیگر را نیز به ظرفیت ۳۴ هزار متر مکعب در شبانه روز به ظرفیت تولید آب هرمزگان کنیم.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان، در حال حاضر 47 درصد کل ظرفیت آب شیرین کن های کشور در هرمزگان تولید می شود که با اضافه شدن ظرفیت های جدید، سهم هرمزگان از آب تولیدی آب شیرین کن ها به 61 درصد کل کشور می رسد.

حمزه پور ادامه داد، سال گذشته یک هزار و 400 میلیارد تومان صرفا از طریق خرید تضمینی آب شیرین کن ها آب مورد نیاز مشترکین را تامین کردیم. به گفته وی، خرید تضمینی هر متر مکعب آب تولیدی آب شیرین کن ها 18 هزار تومان است که مشترک مبلغ ناچیزی از این عدد تا سقف الگوی مصرف می پردازند.

وی افزود: به دلیل قیمت بالای تولید، انتقال و توزیع آب شرب بویژه آب شیرین کن ها لزوم مصرف بهینه را بیش از پیش کرده است و انتظار داریم رسانه ها در این زمینه آبفا را در فرهنگ سازی مصرف بهینه یاری کنند.

به گفته مدیرعامل آبفا، حدود نیمی از جمعیت هرمزگان در روستاها زندگی می کنند و این شرایط در هرمزگان به دلیل نوع فعالیت روستاها و اقلیم استان، ساکنان این مناطق حدود دو برابر سرانه تعیین شده آب مصرف می کنند که می طلبد، از استفاده آب شرب بویژه آب های تولیدی آب شیرین کن ها برای آبیاری درختان و دام خودداری شود.

وی اقلیم هرمزگان را متفاوت دانست و افزود: آبرسانی به برخی روستاها نیازمند اعتبارات بالایی است؛ از آنجا که در برخی روستاها هیچ گونه منابع آبی پایداری وجود ندارد و آبرسانی به آن نیازمند صرف اعتبار بالایی است ناگزیر به آبرسانی سیار هستیم تا بتوان نیاز آبی ساکنان مناطق دوردست را تامین کرد.

حمزه پور خاطرنشان کرد، آبفا در هر نقطه ای از استان که منابع آبی پایدار باشد از اجرای آن دریغ نخواهد کرد و برای تامین نیاز آنها پروژه اجرا می کند.

وی ادامه داد، در حال حاضر 100 درصد شهرها و ۸۹ درصد روستاها عملیات آبرسانی به آنها انجام شده است، البته این بدان معنا نیست که مشکل آب در این نقاط وجود نداشته باشد چرا که به دلیل شرایط اقلیمی و کم شدن منابع سطحی و زیرزمینی، باعث شده تا آب مورد نیاز بیش از میزان آب تولیدی موجود باشد که برای حل آن نیز در حال اجرای طرح های توسعه ای و تعریف پروژه های جدید هستیم.

مدیرعامل آبفا در تشریح وضعیت شبکه توزیع و خطوط انتقال آب گفت: در حال حاضر شش هزار و 792 کیلومتر از شبکه توزیع روستایی و پنج هزار کیلومتر از شبکه توزیع شهری نیازمند توسعه و بازسازی است.

وی افزود: در بخش خط انتقال، نیازمند توسعه و بازسازی 251 کیلومتر از خط انتقال شهری و سه هزار و 500 کیلومتر خط انتقال روستایی هستیم که در مجموع اعتباری بالغ بر ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان می طلبد. 

به گفته حمزه پور، این اعتبار رقم بالایی است و باید در طول سال های آتی روند مورد نیاز طی شود تا به برخورداری لازم دست پیدا کنیم.

مدیرعامل آبفا از توجه ویژه دولت سیزدهم به بخش آبرسانی اشاره کرد و بیان داشت: از ابتدای امسال تاکنون حدود یک هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان از اعتبارات آبفا تخصیص یافته است که 70 درصد اعتبارات را شامل می شود.

وی به برنامه آبفا در تامین نیازهای آبی هرمزگان اشاره کرد و افزود: بستک، سیریک، قشم، بخش رویدر مناطق شرقی و غربی جاسک از جمله مناطقی هستند که با کمبود بیشتری در تامین آب مواجه هستند که آبفا با انعقاد قرارداد با بخش خصوصی در تلاش است تا آب این مناطق را تامین کند؛ در جاسک نیز با توسعه خط انتقال آب روستاها، از سد جگین تامین خواهیم کرد.

به گفته مدیرعامل آبفا، با گذر از تابستان امسال و وارد مدار شدن آب شیرین کن زیارت در سیریک و سه آب شیرین کن سلخ، تورگان و باسعیدو در قشم، تکمی خط انتقال چارک به جناح و بستک و احداث خط انتقال آب از آب شیرین کن خلیج فارس به کهورستان و رویدر بخش زیادی از کمبودهای آب این شهرستان ها مرتفع خواهد شد.

وی همچنین گفت: اخیرا خبرهای خوبی از اجرای پروژه های شهرستان خمیر داده ایم که با اجرای آن تقریبا کل این شهرستان از خط انتقال آب شیرین کن خلیج فارس بهره مند خواهند شد.

حمزه پور به اتصال بخش مرکزی بندرعباس به خط انتقال آب شیرین کن خلیج فارس اشاره کرد و افزود: این اتفاق امسال رخ خواهد داد و روستاهای شمال بندرعباس از نعمت آب شرب پایدار دست می یابند. به گفته مدیرعامل آبفا امسال با اقدام ویژه و جهادی که استاندار هرمزگان از اجرای آن حمایت ویژه ای کرد، آبرسانی به روستای رضوان بود که مردم این دهستان تابستان بدون تنشی پشت سر خواهند گذاشت.

وی با بیان اینکه شهرستان میناب نیز در همین ماه به ظرفیت ویژه تامین آب دست خواهد یافت و نیازهای آبی آن از طریق سد سرنی تامین خواهد شد، گفت: با این اقدام هم مطالبه دیرینه مینابی ها جامه عمل به خود خواهد گرفت و هم مردم به آب با کیفیت و پایدار دست خواهند یافت.

مدیرعامل آبفا تصریح کرد، با تامین آب میناب از سد سرنی، آب چاه های دشت میناب نیز به تعادل خواهد رسید.

حمزه پور همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه فاضلاب گفت: در حال حاضر شش شهر بندرعباس، رودان، میناب، هرمز، درگهان و ابوموسی و روستای تیاب از شبکه و تصفیه خانه فاضلاب برخوردار هستند که در تلاش هستیم سطح برخورداری این مناطق از جمع آوری فاضلاب نیز افزایش دهیم.

وی اقدامات بزرگ آبرسانی در قالب جهاد آبرسانی و پروژه های محرومیت زدایی اشاره کرد و افزود: این اتفاق بزرگی است و باعث خواهد شد تا جمعیت زیادی از روستاها به آب شرب پایدار دست پیدا کنند.

مدیرعامل آبفا گفت: در قالب طرح جهاد آبرسانی که با مشارکت وزارت نیرو و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام می شود، 68 روستا از طرح های توسعه ای بهره مند خواهند شد.

به گفته حمزه پور، در استان هرمزگان آبفا با مشارکت نیروی دریایی سپاه که معین اجرای طرح محرومیت زدایی است، عملیات آبرسانی در شهرستان های بستک، بندرلنگه، خمیر و رودان آغاز شده است که سطح بهره مندی جمعیت استان را به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد داد.

وی یکی از اقدامات ماندگار آبفا در حوزه فاضلاب را انتقال پساب به صنایع عنوان کرد و افزود: طرح انتقال پساب به صنایع هم اکنون در حال انجام است که با اتمام آن پساب تصفیه خانه فاضلاب وارد دریا نمی شود و تمامی پساب تصفیه شده در صنایع و فضای سبز استفاده خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار