تابناک- رئیس اداره امور فناوری مکانیزه کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از رواج استفاده از پهپاد در حوزه‌ی کشاورزی استان خبر داد و گفت: این اقدام سبب کاهش هزینه، افزایش کیفیت امور و حفاظت از محیط زیست خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۶۸۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹ 18 September 2022

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان، شاهین شاهی زاده رئیس اداره امور فناوری مکانیزه کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: پهپادها همان‌طور که از نامش پیداست وسیله هدایت پرواز از راه دور به شمار می روند و نزدیک به 6 سال است که در حوزه کشاورزی استان در حال استفاده است.

 

وی با بیان اینکه استفاده از پهپادها طی دو سال اخیر رواج بیشتری در هرمزگان یافته‌اند، افزود: پنج دستگاه پهپاد به‌صورت تسهیلاتی توسط کشاورزان برای استان جذب شده است و از موارد استفاده از پهپاد ها می‌توان به سم‌پاشی، نقشه‌برداری و گرفتن تصاویر هوایی اشاره کرد.

 

شاهی زاده پارسیان، شهرستان میناب، شهرستان حاجی‌آباد (فارغان، شمیل و طارم) را از مناطقی که از ظرفیت‌ پهپادها در حوزه کشاورزی استفاده شده عنوان کرد و گفت: با استفاده از پهپاد هزینه‌های بالای تراکتور مرتفع شده و استقبال کشاورزان هرمزگانی را در پی داشته است.

 

وی تصریح کرد: یک پهپاد با توجه به محاسبات انجام شده به‌صورت میانگین می‌تواند ۱۵ تا ۲۵ هکتار سم‌پاشی و  یا محلول‌پاشی در روز را انجام دهد که هر هکتار بین ۹ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد تا به اتمام برسد.

شاهین شاهی زاده تصریح کرد: استفاده از پهپاد نزدیک به ۸۰ درصد هزینه‌ها را نسبت به تراکتور برای کشاورزان کاهش خواهد داد و استفاده از پهپاد ها در صرفه‌جویی منابع آبی بیش از ۸۲ میلیون لیتر صرفه جویی خواهیم داشت.

 

رئیس اداره امور فناوری مکانیزه کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان عنوان کرد: در روش‌های سنتی سم‌پاشی در هر هکتار یک لیتر سم مصرف خواهد شد ولی در استفاده از تکنولوژی پهپادها  مصرف سم واقعی و به حداقل ممکن ( ۳۰۰ سی سی) می رسد.

وی ضمن تأکید بر اینکه استفاده از پهپاد ها سلامت محیط‌زیست و شهروندان را به خطر نخواهد انداخت، گفت: در مناطقی که به‌عنوان کانون حشرات و آفات محسوب می‌شوند می‌توان با استفاده از پهپاد کار مبارزه راه انجام داد.

 

شاهی زاده افزود: فناوری‌های کشاورزی هرمزگان نسبت به گذشته بروزتر شده و برخی از کشاورزان در حال استفاده از مدرن‌ترین امکانات در سطح دنیا هستند.

وی با اشاره به اینکه به دنبال استفاده از پهپاد ها در حوزه باغات و نخیلات نیز هستیم، اظهار داشت: هرمزگان از استان‌های پیشرو کشور در درخواست استفاده از پهپاد در حوزه کشاورزی است.

انتهای پیام /

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار