تابناک- کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان پناهگاه مناسب تمامی بچه‌ها است.
کد خبر: ۱۰۶۹۱۷۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹ 24 September 2022

کانون پرورش فکری، آشیانه‌ای شایسته برای کودکان و نوجوانان هرمزگانبه گزارش تابناک از بندرعباس، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان پناهگاه مناسب تمامی بچه‌ها است و مربیان این نهاد شایسته با فراغ بال آغوش خود را برای کودکان و نوجوانان باز کرده تا چندساعتی که بچه‌ها در این مامن تمرین زندگی و لحظات شاد و پویایی را سپری کنند.

کانون فقط یک کتابخانه نیست، کانون مسیر زندگی کودکان آینده‌ساز است کودکان و نوجوانان ما در کانون در کنار کتابخوانی حس ارزشمندی، حس اعتماد به نفس، خودباوری و باورمندی را در خود تقویت می‌کنند درواقع کانون جایی است که کودکان و نوجوانان خود را پیدا می‌کنند.

به دنبال پیشنهاد اخیر واگذاری مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری به نهاد کتابخانه‌های عمومی و واکنش‌های منفی به این پیشنهاد از سوی مدیران کانون‌های سراسر کشور، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان میهمان خبرگزاری ایرنا هرمزگان شد و به تشریح توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و مشکلات موجود کانون در این استان و برنامه‌های شاخص در هفته ملی کودک پرداخت و اظهار داشت: درحال حاضر در مجموع ۲۰ شعبه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شامل ۱۶ مرکز ثابت فرهنگی هنری، ۲ کتابخانه سیار و ۲ کتابخانه پستی با پنج هزار و ۶۰۰ عضو ثابت در استان هرمزگان وجود دارد که در تمامی آن‌ها کتابخانه‌های تخصصی کودک و نوجوان وجود دارد.

پروین پشتکوهی در این‌گفت‌وگوی ۲ ساعته گفت: از این ۲۰ شعبه کانون پرورش فکری در استان، شهرستان‌های رودان، کیش، پارسیان و بشاگرد از نعمت کانون محروم هستند، کانون شهرستان خمیر امسال راه اندازی شد و برای شهرستان رودان درحال رایزنی برای گرفتن ساختمان هستیم که امیدواریم با کمک خود مسئولان این شهرستان‌ها شعبه‌های ثابت و سیار زودتر راه اندازی شوند.

پشتکوهی با بیان اینکه در کنار کتابخانه‌های تخصصی کانون حدود ۶۲ فعالیت فرهنگی، هنری ادبی، علمی و اسلامی برگزار می‌شود، تصریح کرد: عضوهای مجازی به صورت فصلی در بیشتر برنامه‌های شاخص کانون حضور دارند، به عنوان مثال در دوساله کرونا برای کانون استان هرمزگان یک فرصت مناسبی ایجاد و علاوه بر اعضای ثابت، کودکان و نوجوانان فراستانی از سراسر کشور و حتی از کشورهای خارجی نیز از برنامه‌های مجازی کانون هرمزگان استفاده کردند و همچنین انجمن‌های کانون‌های استان فعال‌تر شده و مربیان مراکز کانون بندرعباس به صورت مجازی در سایر کانون‌های استان تدریس داشتند و در رشته‌هایی که کمبود مربی داشتیم نیز از تجربیات مدرسان کشوری استفاده کردیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری هرمزگان گفت: یکی از افتخارات کانون در شهرستان بشاگرد که هنوز شعبه ندارد، حضور فعال نوجوانان آن از دورترین نقاط این شهرستان در برنامه‌های مجازی و انجمن‌های کانون است و در تمامی جشنواره‌های کانون نیز نوجوانان مناطق دورافتاده آن حضوری فعال دارند.

به گفته پشتکوهی، بیشتر اعضای نوجوان کانون در انجمن‌های شعر، داستان، عکاسی، طنز، نمایش و سرود کانون فعال هستند و در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی اعضای کانون هرمزگان نسبت به استان‌های برخوردار از جایگاه‌ ممتازی در کسب رتبه‌ برتر در جشنواره‌ها برخوردارند به عنوان مثال در سال گذشته ۴۵ نفر از اعضای کانون پرروش فکری استان هرمزگان به عنوان برگزیده ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی معرفی یا در تابستان سال جاری، ۱۵۹ کارگاه مهارت آموزی توسط مربیان کانون استان برگزار شد.

وی بیان کرد: کتابخانه‌های کانون جایی است که کودکان و نوجوانان پرورش پیدا می‌کنند، آنها تنها کتاب نمی‌خوانند بلکه تمامی ۶۲ فعالیت کانون «کتاب محور» است؛ به عنوان مثال کودک وقتی وارد کانون می‌شود ارتباطی که مربی کانون براساس شرایط سنی با وی می‌گیرد، بعد از ارتباط با کتاب، بلندخوانی و قصه‌گویی مربی با این کودک شروع به گفت‌وگو می‌کند.

کانون پرروش فکری مدل خاص ایران است

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان ادامه داد: فعالیت بحث آزاد، نقد و بررسی کتاب، به عنوان مثال یک عضو کانون در کلاس سفال از کتابی که راجع به سفال خوانده شروع به مهارت و ساخت سفال می‌کند یا قبل از اینکه نقاشی کنند بدون نگاه کردن از یک مدل که جلوی آنها گذاشته شده باشد، بلکه از داستانی که از کتاب خوانده‌اند، نقاشی می‌کشند یا در نمایش خلاق  کودک آنچه را از کتابخوانی در کتابخانه کانون دریافت و باور کرده است، را اجرا می‌کند، اینجاست که فکر یک کودک پرورش پیدا می‌کند.

پشتکوهی با اشاره به اینکه؛ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فقط در ایران وجود دارد در هیچ کشوری مدل و نهادی مانند کانون وجود ندارد، خاطرنشان کرد: کانون دایره‌ای از فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی است درواقع یک مدل خاص ایرانی است که بعد از سال‌ها تکامل پیدا کرده و به شکل امروزی رسیده؛ بنابراین سوال من این است با این همه ظرفیت و توانمندی در کانون آیا بازهم کانون تنها یک کتابخانه است؟! 

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان با اشاره به اینکه کانون تنها یک کتابخانه نیست، بلکه تمام قفسه‌های کتابخانه‌های کانون ویژه کودک و نوجوان و حتی میز و صندلی کانون هم تعریف شده و جدای از مراکز فرهنگی و هنری، یک مجتمع آفرینش در کانون وجود دارد.

وی اضافه کرد: مجتمع آفرینش کانون هرمزگان دارای بخش‌های مختلف موزه، سینما، فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی تولیدی کانون بوده و «کتاب» زیرساخت تمامی بخش‌های اکوسیستم جانوری، سنگ‌ها، صدف‌ها، فیزیک، رصدخانه، نجوم، آسمان‌نما در مرکز آفرینش‌های ادبی کانون استان هرمزگان است.

کانون به دنبال تمرین زندگی

پشتکوهی افزود: کانون با شعار «آینده را باید ساخت»، به دنبال آموزش مهارت خوب زندگی کردن است، لذا خوب زندگی کردن تمرین می‌خواهد و تمامی کودکان و نوجوانانی که در برنامه‌های کانون فعال هستند درواقع در کانون تمرین زندگی می‌کنند.

وی گفت: نگرانی‌هایی که مدیران برای آینده کودکان بی سرپرست یا بدسرپرست دارند، درمان آن در کانون است، مسوولان اگر دغدغه شغل و آینده فرزندان این استان را دارند باید بر روی کانون سرمایه‌گذاری کنند، زیرا هیچ کجا مثل کانون نمی‌توان به کودکان شخصیت دهد، لذا کسی که پیشنهاد جدا کردن کتابخانه‌های کانون را داده درواقع ماهیت کانون را هنوز درک نکرده است.

مدیرکل کانون پرورش فکری هرمزگان یادآور شد: کتابخانه‌های کانون صرفا جای امانت گرفتن کتاب نیست، کارکرد این کتابخانه‌ها با امور کتابخانه‌ها و کتابخانه‌های سطح شهر کاملا متفاوت است، در کانون مربیانش هرسال ۱۰۰ ساعت آموزش می‌بینند و به عنوان متخصص کودک و نوجوان به خانواده‌ها مشاوره می‌دهند، بنابراین مربی کانون فقط یک کتابدار نیستند و کسی هم که پیشنهاد حذف کتابخانه‌های کانون را داده مسیر را اشتباه رفته است.

کانون بهترین مکان برای آموزش فن بیان به کودکان

پشتکوهی در ادامه سخنان خود به تعدد زبان‌ها، گویش‌ها و لهجه‌ها در استان هرمزگان اشاره کرد و گفت: کانون بهترین مکان برای آموزش فن بیان به کودکان و نوجوان است و در این مکان فرهنگی کتاب‌های غیردرسی دایره لغات آنان را افزایش می‌دهد، آنها با دستور زبان فارسی آشنا می‌شوند و یاد می‌گیرند چطور با دیگر هم‌سن و سالان و بزرگترها صحبت کنند.

وی توصیه کرد: فعالیت‌های کانون اختیاری است اما خانواده‌ها در کنار تمامی دغدغه‌های روزمره زندگی ضرورت حضور فرزندان‌شان در کانون را جزو اولویت کارهای خود بگذارند و با رصد فعالیت‌های کانون از نزدیک با کانون همراهی داشته باشند چراکه کانون هزینه نیست، هرچه قدر مسوولان استان و حتی خانواده‌ها از برنامه‌های کانون پرورش فکری حمایت کنند، یک سرمایه‌گذاری بزرگ در جامعه ایجاد شده است.

کمبود نیروی مربی در کانون

مدیرکل کانون پرورش فکری هرمزگان در خصوص مشکلات موجود کانون این استان با بیان اینکه از ۱۶ مرکز فرهنگی هنری کانون در هرمزگان، ۱۱ مرکز تک مربی هستند، گفت: با وجود استعدادها و نیروهای توانمند، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با کمبود شدید نیروی مربی مواجه است.

پشتکوهی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به کتابخانه‌های سیار شهری و روستایی اشاره و افزایش مراکز سیار روستایی را بسیار ضروری دانست و ادامه داد: مربی کانون با خودرو سیار که در آن قفسه‌های مختلف کتاب، وسایل سمعی بصری و محصولات بازی‌ و سرگرمی وجود دارد، راهی محلات شهری و روستایی می‌شود و برای کودکان و نوجوانان برنامه اجرا می‌کند.

وی حداقل نیاز هر شهرستان را یک خورو سیار روستایی اعلام کرد و گفت: هرکدام از این خودروهای سیار در طول یک‌ماه ۲۰ روستا را پوشش می‌دهند درحالی که درحال حاضر سه خودرو سیار روستایی در کانون وجود دارد و تنها یکی از این خودروها و یک مربی فعال است.

چتر کانون بر سر همه باشد/ نگاه دقیق رهبر معظم انقلاب به کانون

مدیرکل کانون پرورش فکری هرمزگان با بیان اینکه کتابخانه‌های سیار روستایی برای کانون و اشاعه فعالیت‌های آن یک موهبت است، افزود: اگر می‌خواهیم آینده بهتری برای کودکان و نوجوانان استان هرمزگان بسازیم باید «چتر کانون» از منطقه لیردف جاسک گرفته تا کوشکنار پارسیان بچه‌ها از فعالیت‌های کانون بهره‌مند شوند.

پشتکوهی با اشاره به ورود کانون به دفاتر تسهیل‌گری در مناطق کم برخوردار، معتقد است، هر مکانی که کانون در آن ورود کند، تمامی کارهای خلاف از آن محله رخت برمی‌بندد، کانون با برگزاری کلاس‌های مهارت‌آموزی می‌تواند زنجیره فقر در استان را از بین ببرد و قطع کننده آسیب‌های اجتماعی و شغل‌های کاذب باشد.

وی گفت: به همه مربیان و کادر اداری کانون تکلیف کردیم بالای تمامی نامه‌های اداری این جمله مقام معظم رهبری که « کانون خیلی مهم است، در تولید فرهنگی کشور بخش مهمی مربوط به کانون است» را بنویسند.

 پشتکوهی اظهار کرد: نگاه رهبر معظم انقلاب به مساله کانون و فعالیت‌های فرهنگی دقیق و هوشمندانه است، اما جایی که کانون می‌تواند راهگشای بسیار از آسیب‌ها و مشکلات باشد از کانون حمایت نمی‌شود، درحالی که در استان هرمزگان بزرگترین صنایع و بنگاه‌های اقتصادی مستقر هستند اما ما درکانون بجای توسعه کارهای فرهنگی و هنری اثرگذار خود باید همچنان دغدغه حقوق مربیان خود، راه اندازی مراکز جدید و خرید خودرو سیار داشته باشیم.

پخش رایگان فیلم‌های کانون در هفته دفاع مقدس

مدیرکل کانون پرورش فکری هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه‌های هفته دفاع مقدس و هفته ملی کودک اشاره کرد و گفت: در هفته دفاع مقدس فیلم‌های کودک با موضوع ایثار و مقاومت به صورت رایگان در سینمای کودک استان و مراکز کانون در سطح شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

وی با اشاره به پخش فیلم «یدو» از محصولات کانون پرورش فکری در سومین روز از هفته دفاع مقدس، «قله دنیا» را از دیگر فیلم‌های حوزه ایثار و مقاومت نام برد که در هفته دفاع مقدس برای کودکان و نوجوان استان و اعضای کانون پرورش فکری به صورت رایگان پخش خواهد شد.

برنامه‌های هفته ملی کودک از ۱۴ مهرماه برگزار می‌شود

پشتکوهی گفت: هفته ملی کودک از این جهت نام‌گذاری شده که به خانواده‌ها و مسوولان یادآوری می‌کند که کودکان و نوجوانان نیازمند توجه ویژه هستند، علاوه بر آن در این هفته بر توجه ویژه به حقوق کودکان، چگونگی پاسخ دادن به نیازهای آن‌ها تاکید می‌شود.

وی افزود: هفته ملی کودک امسال از ۱۴ مهرماه آغاز و در این هفته، علاوه بر برگزاری برنامه‌های خاص و ویژه‌ای در سراسر استان، فیلم‌های کودک به صورت رایگان پخش می‌شود.

انتهای پیام// 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار