دستگاه لایروبی مدرن در دهنه ضروری است
اسفندیار نیکخو نایب رئیس کیلیکا بابلسر در گفتگو با خبرنگار تابناک گفت که دریا حدود یک متر پایین رفت و همین امر سبب شد که دهنه رودخانه که لنج های بابلسر برای ورود و خروج با مشکل مواجه شوند
کد خبر: ۱۰۷۱۹۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶ 14 October 2022

به گزارش تابناک مازندران ، اسفندیار نیکخو نایب رئیس کیلیکا بابلسر در گفتگو با خبرنگار تابناک گفت که دریا حدود یک متر پایین رفت و همین امر سبب شد که دهنه رودخانه که لنج های بابلسر برای ورود و خروج با مشکل مواجه شوند. 

مسئولان به داد لنج داران بابلسر برسند  

بر اساس این گزارش ، وی در ادامه گفت: شهرداری حدود دو ماه قرارداد بست ولی متاسفانه هنوز پیمانکار شروع به کار نکرد . 

در مازندران حدود ۴۳ لنج صیادی کیلیکا وجود دارد که از این تعداد مالکان ۳۷ لنج اهل بابلسر هستند.

هر لنج متعلق به چندین نفر است و در واقع حداقل چند هزار نفر از راه صیادی و امور مربوط امرار معاش می کنند .  

مسئولان به داد لنج داران بابلسر برسند  

متاسفانه مسیولین در حد انتظار در رفع مشکل فعال نیستند، بنابراین هر چه سریعتر باید این مشکل را رفع کنند. 

چند تن از لنج داران در حالی که بشدت ناراحت بودند ، اظهار داشتند که تنها منبع درآمد آنها از همین صیادی ست ولی چند ماهی است که به مشکل خوردند و سخت از نظر مالی تخت فشار قرار دارند چون منبع درآمد دیگری ندارند. 

مسئولان به داد لنج داران بابلسر برسند  

در ضمن مهرداد قلی پور مدیرعامل اتحادیه کیلکای مازندران در گفت و گویی اظهار داشت : 

فصل صید کیلکا در دریای خزر اگرچه آغاز شده، اما حجم بالای رسوبات در رودخانه بابلرود سبب بروز مشکلات زیادی برای صیادان از جمله به گل نشستن برخی شناور‌ها شده است.

وی افزود: بر اساس آمار بیش از ۲ میلیون متر مکعب رسوب فقط در رودخانه بابلرود انباشت شده است. 

قلی پور ادامه داد: مشکل انباشت رسوبات در رودخانه بابلرود که اسکله صیادان کیلکا در مصب آن قرار دارد مشکلی قدیمی است و شهریور ماه سال ۱۳۸۶ نیز چهار شناور غرق شده بودند.

مدیرعامل اتحادیه کیلکای مازندران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: این مشکل چند روز قبل نیز برای یکی از شناور‌های کیلکاگیر با ۱۲ صیاد افتاد و با تلاش چندین ساعته این شناور از گل و رسوبات بیرون کشیده شد.

او گفت: لایروبی نکردن رودخانه بابلرود سبب می‌شود تا یکی دو سال دیگر حتی قایق‌های کوچ تفریحی و ورزشی هم امکان تردد در این رودخانه را نداشته باشند.

قلی پور راهکار نهایی برای حل این معضل دیرینه را خرید یک دستگاه لایروب کاترساکشن اعلام کرد و افزود: این دستگاه حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان قیمت دارد که با اعتبارات شهرداری بابلسر امکان خرید آن وجود ندارد.

مدیرعامل اتحادیه کیلکای مازندران افزود: این دستگاه در بنادر جنوب وجود دارد و اجاره آن نیز برای لایروبی هر متر مکعب حدود ۲۰۰ هزار تومان است که با توجه به وجود بیش از ۲ میلیون متر مکعب رسوب در رودخانه بابلرود، اجاره این دستگاه معادل قیمت خرید آن است. 

۱۰ رودخانه مهم در استان وجود دارد که همه آن‌ها با مشکل انباشت رسوبات دست و پنجه نرم می‌کنند و اگر یک دستگاه لایروب کاترساکشن برای استان تهیه شود مشکل همه رودخانه‌های استان را می‌توان حل کرد.

قلی پور افزود: پاکسازی رودخانه‌های استان از رسوبات نه تنها حیات را دوباره به این منابع آبی برمی گرداند بلکه سبب توسعه اشتغال هم خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه کیلکای مازندران ادامه داد: ۱۵۰۰ نفر اکنون در یک اسکله ۱۲۰ متری در رودخانه بابلرود با جابجایی مسافر و گردشگر در حال امرار معاش هستند و اگر این رودخانه احیا شود امکان ایجاد اشتغال دو برابری فقط در حاشیه این رودخانه وجود دارد.

او گفت: رسوباتی که از کف این رودخانه‌ها برداشت می‌شود هم با توجه به وجود مواد آلی می‌تواند بجای کود و سموم شیمیای برای توسعه بخش کشاورزی بکار گرفته شود.

قلی پور افزود: با توجه به حضور میلیون‌ها گردشگر در مازندران، رودخانه‌های این استان متعلق به یک شهر و استان نیست بلکه منفعت ملی و همگانی است و همه باید در احیای آن مشارکت کنند. 

به هر روی آنچه مسلم است این که به دلیل لایروبی نشدن اساسی رودخانه بابلرود، بستر و مسیل رودخانه بسته شده است که این مسئله لنج داران را با چالش اساسی روبرو کرده و وضعیت دهنه این رودخانه بحرانی شده است.

 

مسعود پاشنا مدیر تابناک مازندران

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
همزمان با سفر ریاست محترم جمهوری به شهرستان مهریز برای افتتاح طرح انتقال اب و شیرین سازی اب خلیج فارس دانشگاه ازاد این شهرستان تعطیل شد. با این اقدام سیاست مدیران ارشد در خصوص حمایت از سیاست های دولت اقای رییسی مشخص گردید. بالاخره سوء مدیریت و اختلاف نظرهای سیاسی بین مدیران ارشد دانشگاه ازاد و فرماندار و امام جمعه موقت مهریز باعث گردید دانشگاه ازاد مهریز با بیش از 60 نفر مستخدم شامل 20 استاد و 40 کارمند و بیش از 30 سال سابقه اموزش تعطیل گردد. اساتید و کارکنانی که هم نظر سیاسی با مدیران ارشد دانشگاه ازاد هستند به دانشگاه ازاد مرکز استان انتقال داده شده و بقیه تعدیل و یا به مناطق دور افتاده منتقل شدند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار