تابناک هرمزگان// عامل نارنجی یکی از شش سم علف‌کش آمریکایی است که ارتش آمریکا از آن در جنگ ویتنام از سال ۱۹۶۱ تا 1971 برای از بین بردن پوشش جنگلی و محصولات زراعی و همچنین جنگل‌های پناهگاه جبهه رهایی‌ بخش ملی ویتنام استفاده کرد.
کد خبر: ۱۰۷۶۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰ 09 November 2022

به گزارش تابناک از هرمزگان// عامل نارنجی به انگلیسی:( Agent Orange) یکی از شش سم علف‌کش آمریکایی است که ارتش آمریکا از آن در جنگ ویتنام از سال ۱۹۶۱ تا 1971  برای از بین بردن پوشش جنگلی و محصولات زراعی و همچنین جنگل‌های پناهگاه جبهه رهایی‌ بخش ملی ویتنام استفاده کرد. پنجاه و پنج سال پیش رهبر آمریکا تصمیم گرفت تا مواد شیمیایی عامل " نارنجی" را روی ویتنام بریزد.این مواد طی 9 سال استفاده شد. قربانیان آن تقریبا 3 میلیون ویتنامی بودند که در جنگل ها ، خانه ها و قلعه های ویتنام های فراری بودند. فرماندهی آمریکا برای آنکه از عهده ی سبزها برآید عملیات   Ranch Hand (رنچ هند)را ترتیب داد که در جریان آن نیروی هوایی آمریکا بر جنگل های انبوه ویتنام ماده شیمیایی عامل " نارنجی "  پاشیدند تا گیاهان را نابود کنند.

در ساختار آن علف کش ها و سم از بین برنده گیاهان وجود داشت. اما طی آماده سازی انبوه ماده شیمایی ، میزان مواد به کار برده شده در ساختار آن بر طبق نقشه پیش نرفت. در نتیجه در عامل " نارنجی" ناخالصی های دیوکسین نفوذ کرد که باعث سرطان در انسان و جهش های بیولوژیکی شد. آمریکایی ها از کاربرد " نارنجی " متاسف و پشیمان نبودند. بر اساس اسناد وزارت دفاع آمریکا ، در 10 درصد محدوده جنوب ویتنام ، 77 میلیون لیتر عامل " نارنجی " و از جمله 44 میلیون لیتر با دیوکسین ریختند.

دیوکسین در بافت چربی در بدن ماهی ها، پرندگان و سایر حیوانات تجمع می‌یابد.بیشترین تماس انسان با این ماده از طریق غذا‌هایی مانند گوشت، مرغ، محصولات لبنی، تخم مرغ، صدف و ماهی است.مطالعات انجام شده بر روی حیوانات آزمایشگاهی ثابت کرده است که دیوکسین حتی در دوز‌های کوچک بسیار سمی است.قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض دیوکسین می‌تواند باعث تیره شدن پوست، مشکلات کبدی و یک بیماری پوستی شدید شبیه آکنه به نام کلراکن شود.علاوه بر این، دیوکسین با دیابت نوع ۲، اختلال عملکرد سیستم ایمنی، اختلالات عصبی، اختلال عملکرد عضلانی، اختلالات هورمونی و بیماری قلبی مرتبط است.جنین‌های در حال رشد به ویژه به دیوکسین حساس هستند، که همچنین با سقط جنین، اسپینا بیفیدا و سایر مشکلات مربوط به رشد مغز و سیستم عصبی جنین مرتبط است همچنین علف کش‌ها نیز با کامیون‌ها و سمپاش‌های دستی در اطراف پایگاه‌های نظامی آمریکا پاشیده می‌شدند.

علاوه بر ویرانی زیست محیطی ، کشور ویتنام گزارش داده است که حدود ۴۰۰ هزار نفر در نتیجه قرار گرفتن در معرض علف کش‌هایی مانند عامل نارنجی کشته یا معلول شده اند.علاوه بر این، اعلام کرد که نیم میلیون کودک با نقص‌های مادرزادی جدی متولد شده اند، در حالی که ۲ میلیون نفر از سرطان یا سایر بیماری‌های ناشی از عامل نارنجی رنج می‌برند.در سال ۲۰۰۴، گروهی از شهروندان ویتنامی علیه بیش از ۳۰ شرکت شیمیایی، شکایتی دسته جمعی ارائه کردند.این شکایت که خواستار غرامت میلیارد‌ها دلاری بود، می گوید که عامل نارنجی و اثرات سمی آن مشکلات سلامتی را به یادگار گذاشته و استفاده از آن نقض قوانین بین‌المللی بوده است.در مارس ۲۰۰۵، یک قاضی فدرال در بروکلین، نیویورک، شکایت را رد کرد.

دادگاه دیگری در آمریکا درخواست تجدید نظر نهایی را در سال ۲۰۰۸ رد کرد و باعث خشم قربانیان ویتنامی عملیات رنچ هند و کهنه سربازان آمریکایی شد.این در حالی است که از آن تاریخ تاکنون کسی غرامتی به بیش از ۴۰۰ هزار ویتنامی کشته و آسیب دیده توسط عامل نارنجی و بیش از ۵۰۰ هزار کودک ویتنامی دچار نقص های مادرزادی ناشی از این ماده ی سمی، پرداخت نکرده است. و اساسا آمریکا تاکنون حاضر نشده است قربانیان ویتنامی عامل نارنجی را به رسمیت بشناسد. محال است نبردی در طی یک جنگ در بگیرد و هزینه‌هایی جبران‌نشدنی را تحمیل ننماید. شوربختانه، کسانی که بیش از همه تحت تأثیر آثار سوء جنگ قرار می‌گیرند، شهروندان غیرنظامی هستند که آرزوی‌شان پایان یافتن درگیری‌هاست.

طاهره رستم زاده

انتهای پیام//

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار