بررسی علل ابتلا به اسهال و استفراغ
تابناک هرمزگان// فوق تخصص عفونی کودکان ضمن تشریح علل و عوامل اسهال و استفراغ گفت: عوامل متفاوتی از جمله علل میکروبی ویروسی و در برخی مواقع مسمومیت ها سبب بروز اسهال می شود.
کد خبر: ۱۰۷۸۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۱ 20 November 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش تابناک از هرمزگان// دکتر مریم محمدیان در تعریف اسهال گفت: تغییر مزاج را اسهال می گویند مثلاً در فردی دفعات دفع مدفوع بیشتر از قبل شده باشد، طبق تعریف WHO اگر شخصی در طول روز و طی مدت دو هفته بیشتر از سه بار اجابت مزاج داشته باشد را اسهال می گویند ولی به صورت کلی تعریف اسهال این گونه است که تعداد دفعات دفع بیشتر شده و قوام مدفوع شل تر شده باشد.

دکتر محمدیان بیان کرد: یکی از علل اسهال و استفراغ عفونت‌های ویروسی است که در برخی مواقع می‌تواند منجر به فوت کودک نیز شود. با توجه به شروع فصل سرما علت های عفونت های ویروسی در حال افزایش است که عفونت های ویروسی از علل اسهال می باشد که گاها منجر به اسهال شدید می‌شود و می‌تواند منجر به فوت کودک گردد.

دومین علت فوت کودکان اسهال و استفراغ است

وی با اشاره به اینکه آیا آنفولانزا نیز باعث بروز اسهال می شود یا خیر؟ گفت: تمامی عفونت های ویروسی مثل آنفولانزا، کرونا و روتا ویروس، در کنار سایر علائم مثل علائم تنفسی یا آبریزش بینی می تواند علائم گوارشی مثل اسهال یا استفراغ داشته باشد.

محمدیان ابراز کرد: مهمترین نکته در درمان اسهال استفاده از چهار دسته مواد غذایی است وقتی گفته می‌شود که به کودک مایعات زیاد داده شود متاسفانه برخی از خانواده‌ها به اشتباه سایر دسته های غذایی را حذف می‌کنند در صورتی که باید همزمان با استفاده از آنها به کودک مایعات فراوان داد لذا استفاده از سیب و موز نیز به اندازه مناسب بلامانع است.

وی اظهار کرد: کودک مبتلا به اسهال حتما باید از شیر مادر استفاده کند زمانی که کودک مبتلا به اسهال است نباید شیردهی را قطع کرد. اولین اقدام درمانی که خانواده ها می توانند در منزل انجام دهند استفاده از ors است که در تمام داروخانه ها و بدون نسخه پزشک در دسترس است خانواده ها می توانند روزانه 10 سی سی بر اساس وزن کودک به فرزند خود ORSبدهند.

دکترمحمدیان عنوان کرد: استفاده از شیرین کننده های مصنوعی نوشابه و آبمیوه‌های صنعتی ممنوع است چرا که باعث تشدید اسهال می شود مواد شیرین کننده آب بدن کودک را جذب و حجم اسهال را افزایش می دهد.

فوق تخصص عفونی کودکان با اشاره به زمان مناسب برای مراجعه به پزشک گفت: در صورتی که علائم کودک شدید شد و اسهال همراه با اسهال خونی بود همچنین کودک دچار ضعف و بی حالی تب شدید و استفراغ شد باید به پزشک مراجعه کرد که بر اساس شدت کم آبی درمان های لازم انجام شود مهمترین نکته اینکه به کودکان در زمان اسهال آنتی بیوتیک داده نشود آنتی بیوتیک یک داروی ضد اسهال نیست.

محمدیان بیان کرد: مترونیدازول یک آنتی بیوتیک است که بعضی از خانواده ها به صورت خودسرانه از آن در زمان اسهال استفاده می کنند این دارو نباید بدون تجویز دکتر مصرف شود.

وی با اشاره به راهکارهای پیشگیری از اسهال افزود: شستشوی دست ها مصرف آب و غذای سالم مهمترین راه پیشگیری از اسهال است.

این پزشک متخصص با عنوان اینکه بعضی از اسهال ها وابسته به آنتی بیوتیک است؛ گفت: در صورتی که در زمان مصرف آنتی بیوتیک کودک شما دچار اسهال شد به پزشک مراجعه کنید که سایر درمانهای لازم همزمان انجام گردد.

وی در خصوص چگونگی مصرف مولتی ویتامین و شیر خشک در زمان اسهال گفت: مصرف مولتی ویتامین در زمان اسهال بلامانع است ولی مصرف شیر خشک به شرط آنکه خود شیر خشک عامل اسهال کودک نباشد مجاز است در بسیاری از مواقع ممکن است که لازم باشد شیر خشک کودک تغییر کند.

انتهای پیام//

برچسب ها: اسهال ، استفراغ ، کودک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار