تابناک هرمزگان// کارشناس تغذیه و رژیم درمانی مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس گفت: کنترل اضافه وزن و چاقی در دانش آموزان بعنوان طرح مشترک وزارت بهداشت و آموزش و پرورش با هدف افزایش سطح آگاهی دانش آموزان و والدین و حتی معلمان در مورد تغذیه صحیح در حال انجام است.
کد خبر: ۱۰۷۸۲۲۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴ 20 November 2022

به گزارش تابناک از هرمزگان//افسانه عزیزی افزود: اگر دانش آموزی دچار مشکل تغذیه ای باشند با ارجاع به کارشناس تغذیه، مراقبت های تغذیه ای صورت می گیرد و رژیم غذایی مناسب داده می شود در کنار این موضوع مدرسه هم با ترویج ورزش و انجام تحرک بدنی در بین دانش آموزان فرهنگ تغذیه سالم و تحرک بدنی را نهادینه می کند.

وی عنوان کرد: هدف کنترل اضافه وزن و چاقی و تصحیح الگوی غذایی نوجوانانی است که از مشکلات ناشی از آن آگاهی ندارند همچنین در خصوص تغذیه نامناسب که باعث افزایش اضافه وزن و چاقی می شود؛ خدمات مشاوره ایی نیز انجام می گردد.

عزیزی بیان کرد: در این طرح پس از شناسایی دانش آموزان به مراکز بهداشتی درمانی که آنان را تحت پوشش قرار داده ارجاع می شوند. مراکز معمولا کارشناس تغذیه و مراقب سلامت دارند و طبق یک روند و پروسه کاری که خود پزشک مداخلات لازم را انجام می دهد.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس اظهار کرد: در دوران نوجوانی به علت تغییرات ناشی از بلوغ در بدن یکسری تغییرات هورمونی ایجاد می شود. این تغییرات ممکن است عده ای را بی اشتها و یا عده ای را پر اشتها کند؛ در برخی موارد نیز فرد نوجوان به علت تغییرات محیطی از جمله فضای مدرسه، استرس ناشی از جامعه، محیط و حتی والدین دچار کم اشتهایی یا بی اشتهایی می شود.

وی تصریح کرد: عدم دریافت تغذیه مناسب باعث سوء تغذیه در فرد نوجوان می شود. مشکل کم خونی، انگلی، گوارش و همچنین مشکلات و استرس محیطی در مدرسه و سایر عوامل نیز باید بررسی شود. از مصرف خودسرانه دارو که ممکن است موجب حساسیت در فرد شود و یا حتی کلیه یا کبد دچار مشکل شود به جد پرهیز گردد.

عزیزی بیان کرد: در دوران نوجوانی با توجه به اینکه سرعت رشد بیشتری دارند و نوجوانان در سن بلوغ هستند شاهد یک سری کمبود ها از جمله کمبود آهن به ویژه در دختران به علت وضعیت فیزیولوژی که دارند هستیم. توصیه می شود علاوه بر رعایت تغذیه صحیح طبق دستورات وزارت کشور که همه دانش آموزان دختر نیاز دارند به مدت 16 هفته،هفته ای یک عدد قرص آهن استفاده کنند. که دوز پیش گیری از کم خونی است. در مدارس دختران متوسطه اول و دوم این طرح انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: کم خونی اگر درمان نشود به شدن روی تمرکز و ذهن افراد تاثیر می گذارد باعث کسل شدن افراد می شود. بداخلاقی، بی اشتهایی از اثرات این عارضه است.

انتهای پیام//

برچسب ها: چاقی ، اضافه وزن
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار