رئیس بخش ناباروری مجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی پیامبر اعظم(ص) بندرعباس:
تابناک هرمزگان// دکتر مریم عزیزی، رئیس بخش ناباروری مجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی پیامبر اعظم(ص) بندرعباس گفت: با افزایش سن، شانس بارداری به شدت کاهش می یابد.
کد خبر: ۱۰۷۸۲۲۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸ 21 November 2022

با افزایش سن، شانس بارداری به شدت کاهش می یابد

به گزارش تابناک از هرمزگان// دکتر مریم عزیزی، رئیس بخش ناباروری مجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی پیامبر اعظم(ص) بندرعباس گفت: فرزند آوری یکی از شیرین ترین نعمت های خداوند است که کانون خانواده ها را گرم و پویا می کند. زوج های جوان با تأخیر در اقدام به بارداری، این حلاوت را از خود نگیرند؛ چرا که با افزایش سن، احتمال بارداری به شدت کاهش می یابد.

دکتر عزیزی در تعریف ناباروری گفت: عدم توانایی در باردار شدن بعد از یک سال نزدیکی، علیرغم برقراری رابطه ی جنسی (بدون پیشگیری) را ناباروری می گویند که 30 درصد مرتبط با علل مردانه، 30 درصد مرتبط با علل اختلال تخمک گذاری، 10 درصد مرد و زن با هم و 25 درصد هم علل ناشناخته ی است که زوج ها مشکلی در باروری ندارند ولی به دلایل نامعلومی صاحب فرزند نمی شوند.

عزیزی با اشاره به اینکه خوشبختانه امروزه با افزایش آگاهی و دانش، روش های نوینی در عرصه ی پزشکی ابداع شده اند که حدود 35 درصد از زوج های نابارور می توانند با استفاده از آن ها، بچه دار شوند، علل ناباروری در زنان را اختلال در تخمک گذاری، اختلال در لوله های رحمی (عفونت رحم، سرطان دهانه رحم، چسبندگی های ناشی از عمل جراحی) آندومتریوز، وجود اختلالاتی در گردن رحم و مشکلات سیستم ایمنی برشمرد و گفت: از جمله عوامل مهمی که توانایی باروری در مردان را کاهش می دهند، عبارتند از اختلالات اسپرمی (کاهش تولید اسپرم، نابالغ بودن اسپرم ها، اشکال غیر طبیعی اسپرم، عدم حرکت مناسب اسپرم) بیماری های عفونی،  نوسانات و مشکلات هورمونی، مشکلات ایمونولوژیک و اختلالات ساختاری و همچنین دلایلی مانند ناتوانی جنسی و یا زود انزالی نیز می توانند توانایی باروری مرد را مختل سازند.

 وی یادآور شد: در نهایت، تشخیص عوامل مؤثر در ناباروری زنان به عهده ی متخصص زنان و زایمان است که افراد با مراجعه به پزشک متخصص زنان و انجام معاینات لازم و آزمایش های مورد نیاز بعد از انجام پروسه ی لازم، علت ناباروری آنها مشخص و راهکارهای درمانی مورد نیاز، از سوی پزشک متخصص اتخاذ می گردد.

این پزشک متخصص زنان در خصوص سن مناسب برای بارداری گفت: باروری خانم‌ها در حدود بیست سالگی به بعد افزایش یافته و حوالی سن ۲۵ سالگی به اوج خود می‌رسد. لذا بهترین سال‌های باروری (سن بارداری) یک زن بین 2۰  و ۳۰ سال است چرا که از ۳۰ سالگی به بعد میزان باروری کاهش یافته و از سن ۳۵ سال، این میزان با شیب سریع‌تری کم می‌شود؛ به طوری‌که بعد از سن ۴۰ و به خصوص ۴۲ سالگی، میزان باروری چه به‌صورت خودبه‌خودی و چه با روش‌های کمک باروری، به‌شدت کاهش می‌یابد با این حساب حاملگی در سن بالای ۴۰ سال و به خصوص ۴۴ سالگی نادر است؛ اما غیر ممکن نیست.

در سنین بالای ۳۵ سال، علاوه بر اینکه میزان باروری کم خواهد شد، میزان اختلالات کروموزومی تخمک که منجر به ناهنجاری‌های جنینی و سقط می‌گردد بیشتر می‌شود؛ به همین دلیل حتی اگر بارداری در سن بالا اتفاق بیفتد، احتمال سقط جنین به‌علت اختلالات کروموزومی بیشتر از سنین پایین است و به دنبال آن میزان تولد فرزند کاهش می‌یابد.

مریم عزیزی در ادامه گفت: امروزه به دلایل متعدد، از جمله افزایش سن ازدواج و افزایش فعالیت‌های اجتماعی زنان، سن بارداری تا اواخر دوران باروری زن به تعویق می‌افتد. متأسفانه بدون صورت گرفتن اقدامی در جهت بارداری و بدون اطلاع زوجین از قدرت باروری، سال‌های طلایی باروری زن سپری خواهد شد .بسیار مشاهده شده است  که زن و شوهری که در سنین ۳۰-۲۵ سال ازدواج کرده‌اند، با این هدف که ابتدا زندگی خود را تثبیت و بعد اقدام به فرزندآوری کنند، این اقدام را حتی تا حوالی ۴۰ سالگی به تعویق می‌اندازند که در این سن در صورت وجود مشکلات مرتبط با ناباروری درمان به سختی انجام خواهد شد.

دکتر عزیزی در خصوص اهمیت سن باروری گفت: در بین همۀ عواملی که برای موفقیت اقدامات درمانی کمک باروری وجود دارد، سن زن، مهم‌ترین فاکتور است. سن تنها عاملی ا‌ست که می‌تواند تمام فاکتورهای دیگر را تحت‌الشعاع قرار دهد؛ البته این مطالب به این معنی نیست که بارداری در سن بالا غیرممکن است. خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی، عوارض بارداری به نسبت گذشته کمتر و سلامتی عمومی مادران بیشتر شده است و زنان با سنین بالا هم می‌توانند صاحب فرزند شوند و بارداری بدون مشکل داشته باشند اما سن ایده ال برای بارداری و فرصت طلایی آن 18 تا 35 سال است .از سن 40 تا 45 سالگی بین 90 تا 95 درصد شانس باروری کاهش پیدا می کند.

 رئیس مرکز ناباروری مجتمع آموزشی، پژوهشی و درمانی پیامبر اعظم(ص) در خصوص معایب به تأخیر انداختن بارداری گفت: با به تأخیر انداختن زمان بارداری، علاوه بر کاهش شانس بارداری، احتمال سقط جنین، ناهنجاری های کروموزومی، ابتلا به دیابت و فشارخون در زنان، به خطر افتادن سلامت مادر و جنین، احتمال مسمومیت بارداری، کبد چرب و مول افزایش می یابد؛ همچنین بارداری در سنین زیر ۱۸ سال نیز  می‌تواند همراه با خطراتی از جمله کاهش رشد داخل رحمی جنین (JUGR)، افزایش احتمال فشارخون بارداری و پره اکلامپسی باشد. علاوه بر این، در بارداری با سن کم، مادر آمادگی کامل برای ادامه بارداری، زایمان و تولد نوزاد را ندارد؛ در نتیجه بارداری زیر ۱۸ سال ممنوع است.

دکتر مریم عزیزی در پایان با اشاره به فعالیت مرکز درمان ناباروری دانشگاه، خاطر نشان کرد: زوجین نابارور می‌توانند جهت دریافت خدمات تشخیصی و درمانی، به این مرکز مراجعه نمایند.

انتهای پیام//

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار