تابناک هرمزگان// دندانپزشک مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس گفت: ارتودنسی یعنی اصلاح مشکلات فکی و دندانی که شامل دو دسته کلی است که بد فرمی های دندان بوسیله تعدادی سیم (نگهدارنده) که در دهان گذاشته می شود اصلاح می شوند.
کد خبر: ۱۰۷۸۲۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷ 16 November 2022

به گزارش تابناک از هرمزگان//  دکتر فائزه پیرزاد افزود:  به طور کلی مشکلات فکی و دندانی شامل دو دسته می شود: مشکلات فکی که فک پایین به سمت جلو رشد کرده و دندانها به شکل نامناسب قرار دارند و روی هم هستند و بعضی افراد به دلیل عدم تناسب بین دندان و سایز فک دچار بهم ریختگی دندانی می شوند و بیشتر جنبه ژنتیک دارند.

دکتر پیرزاد بیان کرد: اگر مشکل فکی داشته باشیم و موضوع، سن شروع ارتودنسی باشد، بچه ها باید در سنین کم 7 یا 8 سالگی که اولین دندانهای دائمی رشد می کنند به متخصص اتودنسی مراجعه کنند.

وی ابراز کرد: اگر احساس می شود بچه به صورت ژنتیکی به دلیل وراثت همانند اعضا فامیل پدری یا مادری دچار مشکلات ارتودنسی است حتما باید در این سنین ویزیت شوند چون خیلی از مشکلاتی که در آینده شدیدتر می شود در سنین کم و برای دختران در سن 10 سالگی و برای پسران در سن 12 سالگی قابل پیشگیری و جبران است که اگر پیشگیری نشود ممکن است در سن 18 سالگی به جراحی های بزرگ منجر شود .

پیرزاد عنوان کرد: ارتودنسی متحرک جهت اصلاح و پیشگیری در بچه ها و در سنین رشد انجام می شود؛ ارتودنسی ثابت جهت دندانهای دائمی برای اصلاح دندانها انجام می شود. اگر والدین حس می کنند رشد دندانی و فکی کودک نیازمند ارتودنسی است بهتر این است که در سنین کم جهت پیشگیری حتما ویزیت توسط دندانپزشک ویزیت شوند. زیرا مراجعه در سنین پائین هزینه و زمان کمتری را به دنبال دارد و کودک کمتر اذیت می شود.

دندانپزشک مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس تصریح کرد: اگر دندانپزشک صلاح دید که رشد دندانها باید کامل شود ارتودنسی در همان زمان انجام می شود ولی اگر مشکل کم بود و با دستگاههای پیشگیری قابل درمان بود در همان زمان و سنین انجام شود  نتایج بهتری به دنبال دارد.

دکتر پیرزاد اظهار کرد: چیزی که در بین عموم مردم در مورد ارتودنسی شایع شده که به خاطر زیبایی ارتودنسی انجام می گیرد جدا از جنبه زیبایی دندانها، ناهنجاریهای فک و صورت نیز اصلاح می گردد. یکی از مهمترین مواردی که در ارتودنسی اصلاح می شود کارایی دندانها جهت جویدن به خاطر اختلالاتی که دارند رفع می شود. گاهی دندانها آنقدر بهم ریخته هستند که باعث پوسیدگی های بین دندانی شدید می شوند چون بیمار امکان تمیز کردن همه ی دندانها را ندارد و خیلی مواقع به دلیل عدم جایگیری مناسب دندانها ممکن است تکلم فرد تحت تاثیر قرار گیرد.

وی عنوان کرد: مدت درمان  از یکسال تا سه سال ممکن است طول بکشد لذا باید سیم نگهدارنده را داشته باشند تا دوره درمان کامل شود. وقتی ارتودنسی کامل شد دندانها در واقع در محلی قرار دارندکه بین دو نیروی زبان و لب قرار می گیرند و جهت درمان دندانها را از این موقعیت خارج کرده و مرتب می کنیم که اگر سیم ( نگهدارنده) پشت دندانها نباشد و پلاکی که دندانپزشک می دهد استفاده نشود، دندانها به حالت قبل بر می گردند و در واقع آن سیم نقش نگهدارنده دارد تا زمانی که الیاف لثه ای در محل تثبیت شوند و مدت این تثبیت 1تا 3 سال متفاوت خواهد بود.

دکتر پیرزاد گفت: تشخیص مشکل ارتودنسی شامل مشکلات دندانی و فکی می شود. اگر مشکل دندانی باشد درمان ارتودنسی ثابت بسته به سن بیمار تجویز می شود که آیا تنگی فک است یا بهم ریختگی دندانی؛ در صورتی که نیاز به کشیدن دندان است تا جای دندانها باز شود درمان انجام می گیرد و اگر مشکل فکی است بسته به اینکه کدام فک ( بالا یا پائین) درگیر است و ممکن است درمان فک به صورت جراحی یا درمان پیشگیرانه انجام شود. با توجه به سن بیمار نوع مسواک متفاوت خواهد بود و برای کودک مسواک ها کوچکتر خواهند بود.

پیرزاده اضافه کرد: برای تمیز کردن بین دندانها از مسواک خاصی استفاده می شود چون کاربردش متفاوت است. دندانهای شیری دندانهای موقتی هستند که نهایتا تا 12 سالگی می ریزند و گاهی دچار پوسیدگی می شوند که باید کشیده شوند مشکلی که بعد از کشیدن آنها پیش می آید شامل جای خالی آنها حین غذا خوردن و جویدن است و دندانهای دایمی تمایل دارند که در آن فضای خالی رشد کنند اما کمی جلوتر از آن فضا رشد می کنند و جایی که دندانهای دایمی قرار است در آینده در بیایند را می گیرند و همین مسئله باعث بهم ریختگی دندانی می شود.

وی تاکید کرد: توصیه می شود جهت جلوگیری از این بهم ریختگی، دندان شیری را درست کنید و اگر اینکار به دلیل پوسیدگی قابل انجام نیست یک فضا نگه دار وجود دارد که از آن باید استفاده شود تا کودک دچار مشکل نگردد.

دکتر پیرزاد بیان کرد: برای بچه ها عکسهای دندانی OPG در خواست می شود که در آن تمام دندانها مشخص می شوند، برای انجام این گرافی زمانی که به مراکز رادیولوژی مراجعه کنند یکسری پوشش سربی استفاده می شود که از کودک در مقابل اشعه محافظت می کند ولی در کل دوز اشعه کم و نگران کننده نیست.

وی ابراز کرد: زمانی که سیم ارتودنسی در دهان قرار می گیرد محلی جهت تجمع مواد غذایی ایجاد می گردد که تمیز کردن آن برای بچه ها خیلی سخت می باشد. باید به طور مرتب مسواک زده شود و تمام نواحی تمیز شود زیرا مشکل عمده بعد از ارتودنسی این است که پوسیدگی بین دندانی خیلی وسیع ایجاد می شود. لذا مسواکهای بین دندانی برای تمیز کردن تمام بین دندانها به خصوص زیر سیم ها مناسب است .

دندانپزشک مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس یادآور شد: جهت ارتودنسی نخ دندان خاصی به نام سوپر فلاس استفاده می شود که فرم خاصی دارد و از بین سیم ها عبور کرده و فضاها را تمیز می کند. رسیدگی به دندانهای شیری شامل حذف خوراکی های شیرین قبل از خواب و مسواک زدن است که نیاز به خمیر دندان خاصی نیست .

دکتر پیرزاد با اشاره به  اهمیت مصرف دهان شویه در شستشوی دندانها ودهان گفت: دو نوع دهان شویه وجود دارد که یک نوع آن صورتی رنگ و برای موارد خاص و کنترل میکروبهای خاص است و نوع دیگر دهان شویه که حاوی فلوراید می باشد جهت مصارف روزانه مناسب می باشد.

انتهای پیام//

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار