تابناک هرمزگان// مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم درجلسه قرارگاه تعالی سلامت و جوانی جمعیت گفت: باروری و جوانی جمعیت یک اولویت ملی است ، چرا که بقا و دوام هر جامعه به این موضوع مهم بستگی دارد.
کد خبر: ۱۰۷۸۲۳۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰ 16 November 2022

به گزارش تابناک از هرمزگان//دکتر یاسر مرادی افزود : طبق گزارش سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ نرخ باروری کلی در دنیا کاهش یافته است و این نگرانی را مطرح کرده است که به دلیل کاهش سرمایه انسانی در سالهای  نه چندان دور دنیا با مشکل چالش اجتماعی اقتصادی مواجهه خواهد شد.

مدیر شبکه بهداشت بیان کرد : نرخ باروری کلی در ایران در بازه زمانی۴۰ سال اخیر همواره رو به کاهش بوده است ،که زنگ خطر جدی برای نهاد خانواده به شمار می آید به نحوی که جمعیت کشورمان در 20سال آینده بر اساس برآوردهای بین المللی جزو  پیرترین کشورهای جهان خواهد بود.

دکترمرادی با اشاره به  چالش جدی در زمینه باروری اظهارکرد : میزان باروری کلی در سطحی پایین تر از نرخ جانشینی است که این امر در دراز مدت می تواند به نرخ رشد منفی در جمعیت، تغییر ترکیب جمعیت و سالخوردگی جمعیت منتهی شود.

وی برخی چالش های نرخ باروری را  افزایش سن ازدواج، فاصله گذاری زیاد بین فرزندان، پدیده تک فرزندی ،وجود زوج های نابارور عنوان کرد و آموزش ،  مشاوره گروههای هدف و آگاه سازی جامعه، را قدمی موثردر راستای بهبود وضعیت موجود دانست.

معاون فرهنگی دفتر امام جمعه شهرستان قشم گفت : تهیه و به نمایش  درآوردن کلیپ های آموزشی در امکان پر تردد مانند شناورهای مسافربری می تواند در زمینه جوانی جمعیت و فرزند آوری تاثیر به سزایی داشته باشد .

حجت الاسلام غلامی  ضمن تاکید به در اختیار گذاشتن مطالب آموزشی به منظورآموزش گروه هدف در دانشگا ها و مراکز آموزشی، افزود : مطالب آموزشی نیز در اختیار ائمه جمعه و جماعت قرار گرفته تا در مراسمات مذهبی با مردم صحبت و اهمیت این موضوع مطرح گردد.

جلسه قرارگاه تعالی سلامت و جوانی جمعیت با حضور دکتر مرادی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم، دکتر زرنگ معاون بهداشتی ،حاج آقا غلامی معاون فرهنگی دفتر امام جمعه شهرستان ، پورسالاری معاون پرورشی آموزش و پرورش، غلامی مدیر حوزه علمیه خواهران، رضوی مربی مرکز مشاوره پیش از ازدواج ، هنرمند نماینده آموزش و پرورش  و کارشناسان ستادی شبکه بهداشت تشکیل و گزارشی از اهداف برنامه و اقدامات انجام شده در راستای تحقق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت توسط ندا امانی کارشناس واحد سلامت خانواده  ارائه گردید.

انتهای پیام//

برچسب ها: باروری ، علوم پزشکی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار