تابناک هرمزگان// ششمین رویداد هم اندیشی انتقال فناوری به روستاها( روستای نوفن) در استان هرمزگان برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۸۵۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۵ 06 January 2023

به گزارش تابناک از هرمزگان// ششمین رویداد هم اندیشی انتقال فناوری به روستاها (روستای نوفن) در استان هرمزگان با حضور محمد صادق حسنی مدیر توسعه زیست بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی امید، کامرانی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، نصیری رئیس پارک علم و فناوری هرمزگان، اسدی رئیس مرکز رشد و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان، مرتضوی رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان، غلام پور مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری هرمزگان، کارشناسان جهاد کشاورزی و شیلات و 45 شرکت دانش بنیان در تاریخ 14 دی ماه در سالن جلسات استانداری هرمزگان برگزار گردید.

در ابتدای جلسه، مهدی خورگوئی مسئول صندوق کارآفرینی امید استان هرمزگان ضمن خوشامدگوئی به مهمانان جلسه، گزارشی از عملکرد صندوق استان هرمزگان در اجرای طرح "روستای بدون بیکار"، "صندوق‌های خرد محلی" و "هر روستا یک محصول" و معرفی اجمالی سه روستای بدون بیکار در سطح استان و همچنین اقدامات صورت گرفته در خصوص همکاری صندوق با شرکت های دانش بنیان ارائه نمود.

مهدی خورگویی ادامه داد: در بحث پرداخت تسهیلات روستایی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی از سال ۹۷ تاکنون حدود ۱۶۰میلیارد تومان تسهیلات در حوزه روستایی از منابع تلفیقی صندوق توسعه ملی پرداخت شد که این حوزه ها بیشتر تولیدی و کشاورزی است و فعالیت های خدماتی در روستاها کمتر است.

مسئول صندوق کارآفرینی امید در استان هرمزگان خاطرنشان کرد: از محل اعتبارات تبصره ۱۸ در ماه‌های پایانی ۱۴۰۰و ابتدای سال 1401 بالغ بر ۱۲۳ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

خورگویی گفت: حسب دستور مقام مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید این همایش را در استانداری برگزار کردیم و از همه شرکت های دانش بنیان از مراکز رشد دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری هستند و ایده های نو دارند دعوت به عمل آمد که ایده ها را ارائه دهند که بتوانیم فعالیت های روستایی را به سمت دانش بنیان پیش ببریم.

در ادامه جلسه، حسنی مدیر توسعه زیست بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی امید گفت: محوریت طرح روستای نوفن، انتقال فناوری های نوین و پیشرفته به داخل روستاها با هدف ایجاد اشتغال، افزایش بهره وری و کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها و نیز ایجاد ارزش افزوده و کسب درآمدهای پایدار برای روستائیان است و یک مسئله کلی در کشور وجود دارد که آن هم بحث محدودیت منابع کشور است و تجربه ای که صندوق کارآفرینی امید در سال‌های گذشته داشته است، تمرکز ایجاد ارزش افزوده و افزایش بهره وری در کسب و کارهای روستایی است.

وی خاطرنشان کرد: صندوق کارآفرینی امید به نوعی حلقه میانی واسطه ای برای متصل کردن این کسب و کارها و شرکت های دانش بنیان برای معرفی محصولات فناورانه و استفاده و بهره وری است.

مدیر توسعه زیست بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی امید ادامه داد: نتیجه نهایی ارزش افزوده برای کسب و کار و افزایش بهره وری در کل کشور است و در چندسال گذشته با توجه به منابع جدید اعم از بند الف تبصره ۱۸ تمرکز بر کشاورزی بوده است و بیش از ۴۵درصد به این بخش اختصاص پیدا کرده است.

حسنی یادآور شد:  نکته دوم اینکه با توجه به قانون امنیت غذایی که تمرکز بر تولید داخل هست باید به این سمت برویم که تمام گرایشات مختلف کشاورزی اعم از بخش تولید، زراعت و باغبانی و شیلات و گیاهان دارویی و هر آنچه در مجموعه کشاورزی و صنایع داخلی هست به سمت افزایش بهره وری سوق داده شود و با استفاده از شرکت های دانش بنیان بتوانیم به این هدف مهم دست پیدا کنیم و این کلیات صندوق توسعه کارآفرینی امید در کشور هست و استان هرمزگان به عنوان ششمین استان به لحاظ اینکه بالای ۴۵درصد روستانشین را در بر دارد و به عنوان ظرفیت مهم توسعه منطقه ای و کشور سعی خواهیم کرد این اتفاق بیافتد.

وی از شرکت های دانش بنیان فعال در استان هرمزگان دعوت کرد تا با مراجعه به صندوق کارآفرینی امید، ظرفیت ها هم توسط دستگاهای اجرایی معرفی شوند زیرا حلقه میانی متصل با حمایت غیرمستقیم از شرکت ها را خواهیم داشت.

کامرانی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان ضمن تقدیر از عملکرد صندوق استان در این همایش گفت: رهبر انقلاب نیز در زمینه امیدآفرینی و جهاد در این بخش تاکید بسیار زیادی دارند و این امیدآفرینی باید واقعی باشد و صندوق کارآفرینی امید تاکنون نیز در این زمینه فعالیت‌های خوبی داشته است و فعالیت‌های امیدوارکننده‌ای در کشور انجام داده است.

کامرانی عنوان‌کرد: صندوق کارآفرینی امید با سه طرح جدید و ابتکاری هر روستا یک محصول، صندوق های خرد محلی و روستای بدون بیکار، باعث ترویج فرهنگ اشتغال زایی مهارت آموختگان با سرمایه خرد و ارتقای فرهنگ کار و کارآفرینی با تاکید بر مشاغل فناورانه و دانش بنیان است و آینده اشتغال خرد و کوچک وابسته به استفاده از فناوری روز دنیاست.

در پایان جلسه، شرکت های دانش بنیان با طرح مشکلات و موانع موجود در استان جهت تعامل و همکاری بیشتر  با مجموعه صندوق کارآفرینی امید به بیان نظرات و سوالات خود پرداختند و پاسخ لازم از سوی مدیر توسعه زیست بوم کسب و کار صندوق کارآفرینی امید ارائه شد.

انتهای پیام//

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار