اتاق بازرگانی هرمزگان پیشگام شد
تابناک هرمزگان// تجار و دریانوردان هرمزگانی با مردم و بازرگانان کشور عمان از قدیم الایام روابط اقتصادی داشته اند.
کد خبر: ۱۰۸۹۸۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۱ 28 January 2023

به گزارش تابناک از هرمزگان//اتاق بازرگانی هرمزگان میزبان هیئت عمانی شد تا بتوانند در خصوص افزایش مراودات اقتصادی استان های مسندم عمان و هرمزگان ایران تبادل نظر کنند که انتظار می رود در روزها و هفته های آینده شاهد آغاز افزایش این مراودات اقتصادی باشیم .
 نشست فعالان اقتصادی هرمزگان با حضور محمدرضا صفا رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان و فعالان اقتصادی استان، معاونان سیاسی و امور اقتصادی استاندار هرمزگان و تعدادی از مدیران استان و با حضور هیئت عمانی متشکل از سید ابراهیم بن سعید البوسعید استاندار مسندم ، خمیس بن محمد بن عبداله الشافی معاون وزیر حمل و نقل و ارتباطات، براهیم بن احمد المعینی سفیر عمان در ایران، رائد بن محمد بن عبدالله الشحی رئیس اتاق بازرگانی و صنایع استان مسندم و... برگزار شد که رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان اظهار امیدواری کرد این بازدید موجب تقویت ، تحکیم و توسعه روابط دولتین، ملت بزرگ ایران و عمان و همچنین باعث گسترش روابط تجاری استان ما با کشور عمان گردد .

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی هرمزگان در این جلسه گفت: تجار و دریانوردان هرمزگانی با مردم و بازرگانان کشور عمان از قدیم الایام روابط اقتصادی داشته اند و بین بنادر و جزایر هرمزگان، استان مسندم ، مسقط، صحار و باطنه و سایر مناطق همواره مبادلات تجاری برقرار بوده، خشکبار و ادویه و سایر کالا ها به مقصد کشور عمان توسط شناورهای سنتی هرمزگانی در گذشته نه چندان دور حمل و از آن سو لیموی خشک و سایر کالاها و محصولات کشور عمان به این سو وارد می شده است و هم اکنون نیز این روابط تجاری از بندرعباس ، جاسک و سایر بنادر و جزایر برقرار می باشد.

محمدرضا صفا افزود : با استمرار روابط تجاری و رفت آمدهای اهالی هرمزگان با کشور عمان پیوندهای اجتماعی و فرهنگی عمیق و ریشه داری نیز شکل گرفته و دو ملت دارای مشترکات فراوان اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و تجاری می باشند که می تواند دستمایه گسترش روابط تجاری و زمینه ساز تحرک بخشی به مراودات اقتصادی طرفین و بهره گیری از توانایی و ظرفیت های اقتصادی و سودمند متقابل برای فعالان اقتصادی دو کشور و یا استان هرمزگان و استان مسندم فراهم نماید.

صفا اظهار امیدواری کرد در راستای توسعه روابط تجاری، با گشایش دفتر اقتصادی و تجاری دو جانبه در بندرعباس و استان مسندم موافقت شود .

وی افزود : از آقای جابری مسئول میز عمان در خواست می کنم پیشنهادات کلان تسهیل گر توسعه روابط اقتصادی استان هرمزگان و کشور عمان مطرح و پس از ایشان، نمایندگان بخش های مختلف پیشنهادات و درخواست های اقتصادی خویش برای توسعه و تحکیم روابط اقتصادی استان هرمزگان با کشور عمان و استان مسندم مطرح نمایند .رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی هرمزگان از احمد مرادی نماینده استان در مجلس شورای اسلامی و حمایت های پیوسته ایشان از فعالین اقتصادی قدردانی کرد .


 هرمزگان، قطب پالایشگاهی کشور
نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با قدردانی از برگزاری این نشست توسط اتاق بازرگانی هرمزگان، با اشاره به طرح‌های پالایشگاهی جدید در استان هرمزگان گفت: هرمزگان قطب پالایشگاهی کشور است.

احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی در نشست با اعضای اتاق بازرگانی هرمزگان و هیات اعزامی از کشور عمان، اظهارداشت: اهالی استان هرمزگان با عمانی‌ها رابطه‌ای صمیمانه و تنگاتنگ دارند و رابطه با استان هرمزگان از دیرباز وجود داشته است‌؛ به طوری که بخشی از اهالی لارک از گذشته در استان مسندم حضور دارند و این نشان از علاقه مردم هرمزگان به مردم مسندم است.

وی عنوان‌کرد: ما برای انتقال انرژی، خط انتقالی را از منطقه گوره در استان بوشهر به شهرستان جاسک در هرمزگان احداث کرده ایم که هزار کیلومتر طول دارد و هم اکنون به اتمام رسیده است.

مرادی عنوان‌کرد: هرمزگان در حال حاضر قطب پالایشگاهی کل کشور است و ضمن پالایشگاه‌های موجود، احداث دو پالایشگاه جدید در دست اقدام است که خوشبختانه تامین مالی نیز شده است.نماینده مردم هرمزگان در مجلس عنوان کرد: پالایشگاه‌های جدید در بندرعباس و جاسک جانمایی شده و قرار است هر کدام روزانه ۳۰۰ هزار بشکه تولید داشته باشند که برای آن‌ها حدود ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد شد.

مرادی با اشاره به ماموریت‌هایی که در گذشته به استان مسندم داشته است، گفت: با تلاش‌های صورت گرفته بندر خصب و کل کشور عمان پیشرفت‌های چشمگیری داشته است و بسیار خرسندم که در یکی از سفرهایم به خصب یک سندی را دیدم که مربوط به تجار و بازرگانان استان هرمزگان بود و بیش از ۱۰۰ سال قدمت داشت که نشان از پیشینه تجارت بین مردم هرمزگان و عمان است.

وی با بیان اینکه 60 درصد از واردات وصادرات کشور از هرمزگان انجام می شود؛ خاطرنشان‌کرد: ۷۰ درصد از صید و صیادی کل کشور در استان هرمزگان است و هرمزگان پایتخت حمل و نقل کشور می‌باشد .

سید ابراهیم بن سعید البوسعید استاندار مسندم نیز در این نشست با قدردانی از اتاق بازرگانی و استانداری هرمزگان برای برگزاری این نشست و قول پیگیری مشکلاتی که بازرگانان برای تجارت در عمان  مطرح کردند، اظهار داشت: در این سفر با ظرفیت ها و زیرساخت های سرمایه گذاری در هرمزگان آشنا شده و تمایل به سرمایه گذاری در حوزه های مختلف از جمله گردشگری و بندری و... داریم وامیدوارم روابط تجاری بخش خصوصی مسندم و هرمزگان نیز افزایش یابد.

ابراهیم بن سعید البوسعید از برنامه ریزی شان برای حضور هیئت ایرانی در عمان خبر داد و از بازرگانان و مسئولان استان برای حضور در نمایشگاهی که به زودی در آنجا برگزار می شود، دعوت نمود.وی همچنین از آمادگی شان برای سرمایه گذاری بازرگانان و سرمایه گذاران هرمزگانی در مسندم خبر داد .

انتهای پیام//

برچسب ها: اتاق بازرگانی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار