مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمانشاه از جهش 10 برابر اجرای طرح هادی در سطح روستاهای استان طی سال جاری خبر داد و افزود: امسال طرح هادی در 181 روستای استان اجرایی شده که نسبت به سال گذشته با اجرای طرح در 18 روستا، 10 برابر افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۰۹۰۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸ 31 January 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا شمس الله خدادادی در نشست خبری امروز (یازدهم بهمن) با شاره به وجود 118 هزار و 781 واحد روستایی در سطح استان، گفت: در حال حاضر حدود 470 هزار نفر از جمعیت استان در این واحدها ساکن هستند و در همین راستا مقاوم سازی این واحدها از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر بیش از 85 هزار و 500 واحد روستایی در استان مقاوم سازی شده که این آمار بازسازی‌های پس از زلزله و سیل را هم در برمی‌گیرد.

خدادادی گفت: با این آمار در حال حاضر 72 درصد واحدهای روستایی استان مقاوم سازی شده‌اند.

وی میانگین مقاوم سازی واحدهای روستایی در کشور را 51 درصد اعلام و تصریح کرد: در حال حاضر کرمانشاه پیشتاز مقاوم سازی روستایی در کشور است و رتبه نخست کشور را در این زمینه داراست.

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمانشاه از برنامه ریزی برای مقاوم سازی تمامی واحدهای روستایی استان تا پایان سال 1410 خبر داد و افزود: در تلاش هستیم تا چنانچه در توانمان بود و اعتبارات اجازه داد، مقاوم سازی روستایی را هم جلوتر از برنامه تعیین شده به پایان برسانیم.

وی با بیان اینکه حتی وجود یک واحد روستایی غیرمقاوم در سطح استان در بلایای طبیعی حادثه ساز می‌شود، گفت: در حال حاضر عمده واحدهای روستایی غیرمقاوم استان مربوط به شهرستان کرمانشاه است و حدود 50 درصد واحدهای روستایی این شهرستان مقاوم سازی نشده است.

سهمیه مقاوم سازی امسال 3000 واحد است

خدادادی در ادامه سهمیه امسال مقاوم سازی واحدهای روستایی استان را سه هزار واحد اعلام و تصریح کرد: برای تمامی این واحدها تشکیل پرونده صورت گرفته و از این تعداد تاکنون 2091 مورد به بانک معرفی شده و هزار پرونده نیز به مرحله انعقاد قرارداد رسیده است.

وی افزود: خوشبختانه امسال مبلغ تسهیلات مقاوم سازی از 100 میلیون تومان به 200 میلیون تومان رسید.

خدادادی با اشاره به قرض الحسنه بودن این تسهیلات گفت: تنها کارمزد پنج درصد برای این تسهیلات تعیین شده است.

وی مهلت بازپرداخت این تسهیلات را هم 20 ساله عنوان کرد و افزود: سه سال اول برای ساخت واحد لحاظ شده و بازپرداخت پس از این سه سال و طی مدت 17 سال صورت می‌گیرد.

خدادادی با بیان اینکه تا مهر ماه سال آینده برای جذب این سهمیه فرصت هست، گفت: در تلاش هستیم تا 15 اسفندماه امسال کار انعقاد قرارداد تمامی پرونده‌ها را انجام دهیم تا روند مقاوم سازی هرچه سریعتر پیش رود.

وی یادآور شد: در روند مقاوم سازی واحدهای روستایی حفظ هویت معماری روستا، ایجاد محیطی شاداب و سالم و بهینه سازی مصرف انرژی از جمله مهمترین نکاتی است که مد نظر قرار می‌گیرد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمانشاه در ادامه در خصوص پیشگیری از ساخت واحدهای جدید غیرمقاوم و غیرمجاز در سطح روستاهای استان گفت: در حال حاضر طرح نظام فنی روستایی در حال اجراست و مشابه شهرها، ناظران نظام فنی روستایی برکار ساخت و ساز نظارت دارند.

خدادادی از فعالیت 106 ناظر نظام فنی ساختمان در سطح روستاهای استان خبر داد و افزود: علاوه بر این 41 دفتر طراحی هم درسطح استان فعال است که روستاییان جهت ساخت و ساز و تهیه نقشه به آن مراجعه می‌کنند.

وی افزود: پس از تهیه نقشه، اجرای ساخت و ساز توسط ناظران تحت نظارت قرار می‌گیرد و پس از تایید ناظر فنی پروانه صادر می‌شود و تمام مسئولیت هم برعهده ناظران است و در همین راستا خانه‌های روستایی بسیار دقیق و مقاوم احداث می‌شوند.

جهش 10 برابری در اجرای "طرح هادی"/ این طرح امسال در 181 روستای کرمانشاه اجرایی شد

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمانشاه در ادامه در تشریح اقدامات صورت گرفته در زمینه تهیه و اجرای طرح هادی روستایی در استان، از رشد جهشی اجرای طرح هادی در استان خبر داد و افزود: سال گذشته طرح هادی در 18 روستای استان اجرایی شد و این آمار در سال جاری به 181 روستا رسیده که حقیقتا یک جهش بزرگ محسوب می‌شود.

به گفته خدادادی برای اجرای طرح هادی در این 181 روستا بیش از 220 میلیارد تومان هزینه شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: در این روستاها طی سال جاری 809 هزار و 694 متر مربع آسفالت صورت گرفته که اگر یک معبر با عرض شش متر را در نظر بگیریم حدود 116 کیلومتر آسفالت انجام داده‌ایم.

وی افزود: برای سال آینده هم همین روند در پیش است و امیدواریم بتوانیم اجرای طرح هادی را در حدود 200 روستای استان داشته باشیم.

خدادادی با اشاره به وجود 2532 روستا در استان گفت: از این تعداد 1715 روستا بالای 20 خانوار هستند که بر اساس قانون، باید طرح هادی در آنها اجرایی شود.

وی با اشاره به دو مرحله ای بودن طرح هادی روستایی گفت: مرحله اول تهیه طرح است که خوشبختانه در حال حاضر تمامی روستاهای بالای 20 خانوار استان دارای طرح هادی هستند. در زمینه اجرای طرح هادی نیز هم اکنون طرح هادی در بیش از 980 روستای استان اجرایی شده است.

خدادادی درصد اجرای طرح هادی در روستاهای بالای 20 خانوار استان را 57 درصد اعلام و تصریح کرد: در این زمینه با میانگین کشوری برابر هستیم.

این مسئول در ادامه با اشاره به لزوم بازنگری طرح هادی، گفت: با گذشت 10 سال از تهیه طرح هادی در هر روستایی باید طرح مجددا بازنگری شود و هم اکنون کار بازنگری طرح هادی برای 559 روستای استان انجام شده است.

وی افزود: از این تعداد امسال طرح هادی 191 روستا بازنگری شده که برای آن اعتباری بالغ بر 13 میلیارد تومان هزینه شده است.

خدادادی خاطرنشان کرد: 795 روستای دیگر هم نیازمند بازنگری طرح هستند که برنامه داریم سالانه طرح هادی 200 روستا را بازنگری کنیم و اگر به همین منوال پیش برویم ظرف چندسال آینده در زمینه بازنگری طرح هادی به روز می‌شویم.

71 درصد خانه‌های روستایی کرمانشاه "سند دار" شده‌اند

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمانشاه به موضوع صدور سند روستایی هم اشاره کرد و افزود: هم اکنون برای 84 هزار و 481 واحد روستایی در استان سند صادر شده است.

وی افزود: با توجه به این آمار در حال حاضر 71 درصد واحدهای روستایی استان سند دار شده‌اند که این امر می‌تواند برای روستاییان در امر اخذ تسهیلات از بانکها و انجام امورات ضمانت و جلوگیری از نزاع و درگیری مفید واقع شود.

خدادادی خاطرنشان کرد: در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت هم تاکنون برای 2313 واحد مسکونی سند صادر شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمانشاه یادآور شد: سهمیه امسال صدور سند در استان 700 واحد است که امسال کار صدور سند برای هزار واحد را به انجام رسانده‌ایم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار