رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه در گفتگو با تابناک:
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه از صورت آموزش در زمینه صادرات خبر داد و گفت‌: باید واحدهای صنعتی را با ادبیات صادرات آشنا کنیم.
کد خبر: ۱۰۹۰۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴ 01 February 2023

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه کیوان کاشفی در نشست افتتاحیه اولین رویداد شتابدهی صادرات اظهار کرد: امسال یکی از 5 برنامه داخلی ما رویداد شتابدهی بود که باید اجرایی می شد و امروز توانستیم این رویداد را برگزار کنیم مورد دیگر همایش بورس که توانستیم برای نخستین بار تمام بزرگان بورس کشور را دعوت و پیگیر مصوبات آن جلسه باشیم و همچنین همایش ملی صنعت و دانشگاه با همکاری اساتید در دانشگاه رازی برگزار گردید.

وی افزود: استان کرمانشاه در یک دهه گذشته همیشه جزو 6 استان برتر صادراتی کشور بوده و یا در رده پنجم یا ششم قرار داشته است همچنین در 3 الی 4 سال گذشته میانگین حدود 3 میلیارد دلاری صادرات از استان داشتیم این رقم نشان از انگیزه و فعالیت مناسب فعالان اقتصادی است.

وی با بیان اینکه اگر تقسیم بندی صادرات 3 میلیارد دلاری را داشته باشیم نشان از وجود 3 گروه صادر کننده است و در ادامه تصریح کرد‌: گروه اول صادراتی است که توسط واحدهای تولیدی ما در استان تولید شده و توسط خود آن ها هم صادر شده که از این 3 میلیارد دلار شامل حدود 500 الی 600 میلیون دلار آن است، بخش دوم صادراتی است که در حوزه بازرگانی بوده و تجار ما انجام دادند و لزوما کارها تولید استان نبودند تجار ما همیشه دراین بخش فعال بودند و به طور معمول حدود 1 میلیارد دلار از این صادرات هم سهم تجار ما بوده اگر چه به خاطر سیاست های ارزی بخش تجار را ضعیف کرده که به سمت واحدهای تولیدی تمایل یافتند.

وی ادامه داد: بخشی هم مرتبط با تولیدات سایر استان ها است و ما اینجا عمدتا خدمات مرزی و پایانه ای داریم که به عراق منتقل شده و اخیرا هم بخشی به کشور سوریه صادر می شود این موارد نشان می دهد در این 3 میلیارد دلار تغییری رخ نداده واز سال 84 شیب صعودی داشته  اما در 3 الی 4 سال گذشته حدود 3 میلیارد دلار صادرات ثابت مانده است.

وی ادامه داد: برخی از مطالعات روی این کار است که چرا حرکت ما در صادرات به سمت جلو نیست، دو نکته در این زمینه وجود دارد یا باید واحدهای تولیدی صادرات گرا را بیشتر کنیم که با فضای فعلی کشور و شرایط ارز و بروکراسی و سیستم فضای کسب و کار با مشکل مواجهیم لذا این مسیر سخت و دشوار است و مسیر دیگر اینکه واحدهای صنعتی و آینده تجارت استان را با ادبیات صادرات بیشتر آشنا و وارد سیستم صادرات کنیم.

کاشفی تاکید کرد: ما در این رویداد چند واحد صنعتی را شناسایی کردیم که این واحدهای صنعتی تولیداتشان به صادرات منجر می شود اما در چند سال گذشته صادرات نداشتیم که در بخش داخلی و فروش داخلی
شرایط را فراهم کردیم و در این رویدادها در این زمینه تلاش می کنیم. 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار