وزیر اقتصاد:
تابناک هرمزگان- وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه قانون مالیات بر سوداگری در مجلس در حال نهایی‌شدن است، گفت: باید از مجموع ساز و کار پرپیچ و خم و مندرس مالیات‌ستانی سنتی فاصله گرفته و آن را در کشور هوشمند کنیم.
کد خبر: ۱۰۹۶۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵ 09 March 2023

به گزارش تابناک هرمزگان//  احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در اجلاسیه روسای امور مالیاتی سراسر کشور در مرکز هرمزگان اظهار کرد: نباید فراموش کنیم که مسیر اصلی و سمت و سوی ما باید هوشمندسازی مالیات ستانی در کشور باشد و می بایست تدارک کامل خودمان را حتی درزمینه جذب نیرو نیز انجام دهیم که بتوانیم مالیات را هوشمند شناسایی و هوشمند محاسبه و دریافت کنیم و از مجموع ساز و کار ناکارآمد و پرپیچ و خم و مندرس مالیات ستانی کشور فاصله بگیریم.

وی بهره مندی از مزیت های برون سپاری در این حوزه را بسیار ضروری برشمرد و افزود: معمولا سازمان ها در ذات خودشان تا حد زیادی در برابر برون سپاری مقاومت می کنند ولی من درخواستم از مجموعه سازمان های امور مالیاتی آن است که این دیوار را بشکنند و از تمام ظرفیت های برون سپاری استفاده و از مجموعه شرکت ها و گروههای نخبگانی کشور و کشف الگوهای فرار مالیاتی و شناسایی فرارها کمک شایانی کنند و این تجربه را در زمینه سامانه های سازمان و ... نیز داریم.

شناسایی خانه های خالی و خودروهای لوکس باید منجر به وصول مالیات شود

خاندوزی ادامه داد: در مورد شناسایی خانه های خالی و خودروهای لوکس و ابلاغ آن به صاحبان کارهای خوبی شده که البته مقدمه کار است و باید این اقدام منجر به وصول و تغییر رفتار مودیان در جلوگیری از فرار مالیاتی شود و ما در این زمینه ها باید از برون سپاری هایی استفاده کنیم که در نقش بازیگران جدید در اقتصاد کشور منجر به منفعت در شناسایی، انتخاب و وصول های بهتر مالیاتی شود.

درباره سامانه مودیان باید عقب‌ماندگی گذشته جبران شود

وزیر اقتصاد با بیان این که درباره سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی، پیشبرد کار مطلوب نیست و باید عقب ماندگی های گذشته را جبران کرده و سال آینده، پرونده این کار را ببندیم، خاطرنشان کرد: اجرای قانون مالیات بر سوداگری که در مجلس در حال نهایی شدن است را در سال آینده با جدیت پیگیری خواهیم کرد تا مردم دیگر شاهد تلاطم در اقتصاد کشور و سرکوب تولید نباشند و این طرح با رفع ایرادهای شورای نگهبان در اوایل سال آینده نهایی خواهد شد.

خاندوزی، طراحی اتصالات میان سازمانی و تبادل داده در اجرای طرح مالیات بر سوداگری را بسیار ضروری دانست و خواستار اقدام در این زمینه به منظور مهیا ساختن مقدمات اجرای قانون در این زمینه شد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع اظهارنامه پیش فرض اشاره و گفت: باید بتوانیم موتور تولید اظهارنامه پیشفرض را برای آن بخش هایی که روشن شدن وضعیت آنها منجر به شناسایی ابعاد دقیق تری از مسائل مالیاتی می شود، فراهم و فرهنگ اظهارنامه را در کشور ترویج و لااقل برای کسانی که زیر مجموعه دولت و دستگاههای اجرایی قرار دارند را در یک سیستمی بگنجانیم تا فرهنگ غالب جامعه ما بشود.

وزیر اقتصاد، ساماندهی وضعیت معوقات باقی مانده از گذشته را نیز ضروری دانست و گفت: در برخی از معوقات تا ده دولت دیگر نیز چیزی یافت نخواهد شد و باید تکلیف معوقات را در قالب مجوزی از شورای سران و یا یک بند الحاقی به برنامه هفتم توسعه بگیریم و روشن کنیم تا مرتبا دولت به دولت و سال به سال به عنوان معوقات در رسانه ها و اذهان مردم تکرار نشود.

اثر پرداخت مالیات توسط مردم را از طریق رسانه ها اطلاع رسانی کنید

خاندوزی، استرداد سریع تر مالیات به تولید کننده را سبب بهبود فضای تولید و کاهش تقاضای سرمایه در گردش دانست و عنوان کرد: علاوه بر این باید در زمینه مبارزه با فساد نیز منسجم تر عمل کنیم و در زمینه افزایش رضایتمندی کارکنان و تخصیص فوق العاده ویژه و افزایش پایه حکم نیز گام هایی برداشته شده و این اقدامات را تداوم دهیم تا زمینه بروز فساد کاسته و نیز به جد با مصادیق و سازوکارها و رویه های فسادزا نیز مقابله کنیم.

وزیر اقتصاد در بخش پایانی اظهارات خود بر ضرورت ارتباط گیری مناسب اجتماعی و روایت سازی و تصویرسازی مطلوب با اجتماع تأکید و گفت: در موضوع مولدسازی، روایت غلطی را از یک اقدام ارزشمند برای تحرک در پیشرفت کشور بوجود آوردند تا یکی از فرصت های پیشرفت کشور را بگیرند و ما در حوزه مالیات نیازمند به تصویرسازی حرفه ای تری هستیم و بسیاری از پروژه هایی که در استان ها از محل مالیات در حال انجام است، را به خوبی به مردم معرفی کنیم و به مردم درکی از میزان تأثیر مالیات آنها بر تکمیل پروژه های عمرانی ارائه کنیم.

انتهای پیام//

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار