وزیر راه و شهرسازی:
تابناک هرمزگان- وزیر راه و شهرسازی گفت: در حوزه بنادر دچار عقب‌ماندگی هستیم و باید جبران کنیم و از بخش خصوصی استقبال می‌کنیم تا هم در توسعه و هم در ایجاد بنادر بتوانند به سهولت سرمایه گذاری کنند.
کد خبر: ۱۰۹۶۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۷ 11 March 2023

به گزارش تابناک هرمزگان// شورای مسکن یکی دیگر از برنامه‌های مهم سفر مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی بود که امشب باحضور مهدی دوستی استاندار هرمزگان و نمایندگان مردم حوزه مرکزی و شرق استان در مجلس همچنین مدیران مجموعه راه و شهرسازی و اعضاء شورای مسکن و ستاد بازآفرینی استان در سالن بنادر و دریانوردی برگزارشد. 

مهدی دوستی استاندار هرمزگان در این نشست درخصوص مسائل موثر در پرشتاب کردن طرح نهضت ملی مسکن در هرمزگان اظهار کرد: برای آسایش مردم لازم است اعتبار ویژه ای هم برای تامین زیرساخت های منازل تکمیل شده مسکن مهر هم برای مجموعه های مسکن ملی جدید در نظرگرفته شود. 

دوستی در ادامه شهر جدید خلیج فارس را امکان تازه ای با رویکردهای نوین توسعه بندرعباس دانست و گفت: مطالعات مقدماتی و امکان سنجی اولیه شهرجدید خلیج فارس انجام شده که علاوه بر هویت مستقل، بهره گیری از طراحی ایرانی اسلامی سازگار با استعدادهای سرزمینی نکات مهم مورد توجه قرارگرفته در آن می باشد. 

استاندار هرمزگان همچنین به تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص جزایر بویژه هرمز و بوموسی اشاره داشت و افزود:برای ترغیب ساکنان بوموسی به ساخت و ساز در جزیره پیشنهاد می شود مزیت قرمز نشدن فرم (ج) آنها در ستاد ملی مطرح و مصوب شود تا بتوانند در یکی دیگر از نقاط کشور نیز از امکان زمین یا تسهیلات مسکن دولتی بهره مند شوند و  بافت فرسوده جزیره هرمز نیز نیازمند توجه و تامین اعتبار ویژه ای است.

در این جلسه ضمن ارائه گزارش کاملی از وضعیت پیشرفت مسکن ملی، بازآفرینی شهری، مسکن تدریجی و مسکن متری در استان، مواردی چون بهره گیری از ظرفیت پیمانکاران استان در طرح مسکن ملی، افزودن کارگزاران طرف تفاهم نامه ساخت مسکن  در استان به فهرست کارگزاران طرح مسکن ملی، پیگیری اراضی مناطق آزاد به وزارت راه و شهرسازی در طرح مسکن ملی، پیش پرداخت پیمانکاران آماده سازی پروژه های روبنایی و احداثی در سایت های مسکن مهر و مسکن ملی و پروژه های مرتبط مانند اصلاح ترانشه‌ها و مسیل‌ها، پیگیری تمدید اجرای بند ک تبصره 11 قانوت بودجه 1401 تا سال بعد، تامین هزینه های اجرای زیرساخت ها و خاتمه قرارداد اراضی 350 هکتاری با شرکت چیلکو برای تخصیص به مسکن ملی مورد بحث و بررسی قرارگرفت.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در جمع بندی نظرات و مباحث مطرح شده در نشست شورای مسکن استان گفت: در طرح مسکن ملی، زمین به میزان کافی در استان تامین شده است و هر چه الحاق جدید صورت بگیرد به سمت احداث ویلایی حرکت خواهیم کرد. 

وی افزود: زیرساخت های اعلام شده برای مسکن مهر و نهضت ملی مسکن نیز برآورد شود توسط استان تا از محل تهاتر تامین و ابلاغ شود، مشکل آب و برق را هم در سال آینده حل خواهیم کرد ولی کار مردم از طرق دیگر انجام گیرد و نباید در این زمینه معطل بمانند. 

بذرپاش از افزایش سهمیه قیر رایگان استان را اعلام کرد و ادامه داد: مدل های پیشنهادی استان برای اصلاح بافت فرسوده را مصوب می کنیم و شهرداران در این زمینه باید وقت بیشتری بگذارند،  تعداد معابر بندرعباس برای بازگشایی نیز تا 10 معبر تامین اعتبار می شود همچنین بندرشدن میناب و اصلاح مسیر میناب به سیریک اولویت سال 1402 خواهند بود.

وی همچنین گفت: در ذهن داریم که یک خط جدید در کنار این دو خط موجود اضافه کنیم تا یک کریدور کامل داشته باشیم. 

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در حوزه بنادر دچار عقب‌ماندگی هستیم و باید جبران کنیم و از بخش خصوصی استقبال می کنیم تا هم در توسعه و هم در ایجاد بنادر بتوانند به سهولت سرمایه گذاری کنند. 

وی همچنین تصمیم درباره راه سه راه تازیان به بندر شهید رجایی را به جلساتی در تهران موکول کرد و اظهار داشت: درخصوص قطار سریع السیر آستارا به بندرعباس و خط سراسری رشت به بندرعباس مطالعات و مقدماتی انجام شده است. 

بذرپاش با استقبال از پیشنهاد استاندار درخصوص قرمز نشدن فرم ج ساکنان بوموسی درصورت ساخت و ساز در جزیره و تامین اعتبار بازآفرینی جزیره هرمز تصریح کرد: درباره سهم 50 هزار واحدی مسکن ملی برای هرمزگان نیز مشکلی نداریم و مسکن روستایی و بافت فرسوده را هم در کنار این اضافه کرده ایم و در چند بعد در حال پیگیری هستیم،  درباره تراکم های تشویقی نیز اختیارات به استاندار داده شده و برای مسکن متری نیز می توانیم در بندرعباس اجرا کنیم و برای آن برنامه ریزی کنید. 

وزیر راه و شهرسازی در پایان شهر جدید خلیج فارس را دارای مطالعات خوبی دانست و گفت: باید تمرکز بیشتری بر این پروژه مهم داشته باشیم و در خصوص شهرعلوی بندرعباس نیز واگذاری تک واحدی ادامه یابد ضمن اینکه علل استقبال کم از پروژه نیازمند بررسی است همچنین درخصوص اراضی مناطق آزاد، کارگزاران جدید در طرح نهضت ملی مسکن و تعیین تکلیف اراضی 350 هکتاری تحت اختیار شرکت چیلکو رو با موافقت ضمنی قابل بررسی اعلام کرد.

انتهای پیام//

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار