تابناک هرمزگان - ستاندار هرمزگان گفت: ستاره خلیج‌فارس بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی و بزرگترین تولیدکننده‌ بنزین یورو چهار در جهان است که توسط ایرانی‌ها ساخته شده است.
کد خبر: ۱۱۰۳۸۵۴
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۱ 04 May 2023

به گزارش تابناک هرمزگان// در جمع دانشجویان شرکت کننده در اردوی راهیان پیشرفت که با حضور علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس برگزار شد، اظهار کرد: بعد از شروع تحریم‌ها، همه کشورهای خارجی پروژه‌ پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس را رها کردند اما مسئولان کشورمان به جوانان ایرانی اعتماد کردند و برای تکمیل این پروژه سه شرکت بزرگ تشکیل شد که کار مهندسیِ پالایشگاه را برعهده گرفت.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان با بیان اینکه ۱۲ هزار نفر نیرو در احداث پروژه نفت ستاره خلیج فارس مشارکت داشته‌اند، اظهار کرد: در این پالت نزدیک به ۶.۵ میلیون اینچ جوشکاری لوله انجام شده که معادل ۶ مرحله پارس جنوبی است و ۱۵ هزار کیلومتر کابل‌کشی شده که معادل کابل‌کشی دور تا دور مرزهای ایران می‌شود.

دوستی با بیان اینکه، بیش از ۸۵ درصد پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس توسط مهندسان ایرانی ساخته شده است، گفت: مدیریت این پروژه به واقع کار دشواری بود، چرا که در روزهای اجرای این پروژه فقط روزانه ۶۰ هزار نان توزیع می‌شد و یا اینکه میزان توزیع آب در روز ۲ هزار مترمکعب بود.

وی ابراز کرد: خوشبختانه امروز همراه با گازی که از میادین گازی استخراج می‌کنیم، میعانات گازی نیز به دست می‌آوریم، در صورتی که در گذشته مشکل دشمن میعانات گازی را از ما نمی‌خرید و از سویی دیگر بنزین که مورد نیاز کشور بود هم به ما نمی‌فروختند.

دوستی یادآورشد: پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس وسط نیازهای کشور قرار گرقت و میعانات گازی را که از ما نمی‌خریدند تبدیل به بنزینی کرد که نمی‌توانستیم از خارج وارد کنیم.

استاندار هرمزگان در ادامه با بیان اینکه، تحریم‌هایی که بر کشور تحمیل شد تنها از طریق غربی‌ها نبود بلکه کشورهای شرقی نیز دخیل بودند و بسیاری از کالاها را به ما نمی‌فروختند، آمریکایی‌ها نیز تقریبا دریافته بودند که با تحریم سوخت هم می‌توانند حمل و نقل را در کشور دچار مشکل کنند و هم نارضایتی ایجاد کنند اما ایرانی‌ها به خودباوری و اعتماد به نفس کشور را در بنزین به خودکفایی رساندند.

پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس وسط نیازهای کشور قرار گرقت و میعانات گازی را که از ما نمی‌خریدند تبدیل به بنزینی کرد که نمی‌توانستیم از خارج وارد کنیم.

استاندار هرمزگان ادامه داد: یقین بدانید اگر امروز دشمن به ما حمله نمی‌کند یا دیگر سوخت را تحریم نمی‌کند برای این است که توان حمله به ما را ندارد و می‌داند که تحریم‌هایش کارساز نیست؛ وگرنه با دشمنی طرف هستیم که در مواجهه با یمن که هیچ چیزی نداشت حتی جلوی ورود آسپیرین را نیز به این کشور گرفته بود.

وی در پایان با اشاره به آبگیر، خطوط ۳۸۷ کیلومتری انتقال میعانات گازی و نیروگاه این مجموعه، خاطرنشان‌کرد: وظیفه هر کدام از ما این است که ایرانی آبادتر را به نسل بعدی تحویل دهیم ، چرا که در بین خیل کشورهای هم زبان منطقه تنها یک ایران داریم که باید برای پیشرفت آن تلاش کنیم.

انتهای پیام//

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار