تابناک هرمزگان- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: روند اجرایی طرح پزشک خانواده در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر هرمزگان آغاز شد.
کد خبر: ۱۱۰۴۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸ 11 May 2023
 

به گزارش تابناک هرمزگان//عبدالجبار ذاکری اظهار کرد: مرحله نخست این طرح در بندرلنگه آغاز شده که شامل فراخوان جذب پزشک و مراقب سلامت سرشماری، بلوک بندی بر اساس سه هزار نفر جمعیت، آموزش پزشکان و مراقبان، استقرار آنان و دادن خدمات است.

وی ادامه داد: مرحله دوم این طرح شامل شهرستان های میناب، رودان و حاجی آباد بوده که از تیر ماه آغاز می‌شود، مرحله بعدی برای قشم و کیش بوده که از شهریور ماه اجرایی خواهد شد و در نهایت بندرعباس هم از بهمن ماه این طرح در آن اجرا می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اضافه کرد: اجرای طرح پزشک خانواده در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت از سال ۱۳۸۴ آغاز شده است.

ذاکری با اشاره به حضور خود در جزیره لارک گفت: جمعیت لارک ۵۳۰ نفر است و لازم است بیش از سرانه برای آن هزینه کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ادامه داد: ۱۴ جزیره داریم که باید به ساکنان آن‌ها خدمات دهی کنیم، با توجه به اینکه بر اساس استاندارد سرانه جمعیت باید خدمات دهی داشته باشیم اکنون ۱۰ برابر سرانه برای این جزایر هزینه می‌کنیم.

وی گفت: ۲ جزیره بزرگ کیش و قشم بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت دارند و همانطور که اشاره شد برنامه امسال پزشک خانواده برای آنها اجرا می‌شود، ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر در سایر جزایر ساکن هستند که در ۶ مرکز خدمات جامع سلامت به آنها خدمت می‌دهیم.

ذاکری ابراز کرد: تعداد مراکز کافی است اما کیفیت خدمات، امکانات و تعداد پزشکان را باید افزایش داد.

وی یادآور شد: تعداد مراکز از متوسط استاندارد کافی است و براساس این استاندارد برای هر ۶ تا ۱۰ هزار نفر باید یک مرکز وجود داشته باشد اما در جزایر ۶ مرکز وجود دارد، البته مرکز بوعلی کیش جزیره هندورابی را هم پوشش می‌دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطر نشان کرد: پزشک در این مراکز بیتوته می‌کند و داروخانه هم خدمات را در هر لحظه از شبانه روز می‌دهد اما مشوق‌ها برای ایجاد انگیزه پزشک برای جذب در این مراکز باید افزایش یابد چون شرایط سخت است با کمک مسوولان بیمه سلامت بیشتر شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار