کد خبر: ۱۱۳۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲ 17 October 2015
به گزارش تابناک هرمزگان، در قشم که محل ورود خروج کالاهای قاچاق است قاچاقچی ها با ترفند های خاص کالاهای قاچاق را جا به جا می کنند.
 
اگرچه بسیاری از شهرهای جهان به نام «سوغاتی» های آن در ذهن مردم شناخته می شود اما بی تردید کسب و کار نقش بسزایی در این شیوه  از معرفی مشاغل مختلف جوامع شهری و روستایی دارد. به طور مثال شغل غالب مردم در شمال ایران مشاغلی است که به شالیکاری، برنج کاری و ماهیگری ارتباط پیدا می کند که مناسب با آب و هوا و شرایط جوی آن نواحی است. یا اینکه در جنوب ایران جزیره ای به نام قشم قرار دارد که این جزیره بزرگترین جزیره خلیج فارس محسوب می شود و بخشی از استان هرمزگان است. به دلیل نزدیکی جزیره قشم به شهرهای خصب در عمان و دبی، به روایت برخی فعالان اقتصادی این جزیره تا حدی به محلی برای بازار کالا و قاچاق تبدیل شده است تا از این طریق برخی سودجویان بتوانند اجناس قاچاق را وارد جزیره قشم کنند تا از این طریق به اقتصاد ملی ضربه زنند.
 
شواعد عینی خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین حکایت از این دارد که قاچاقچیان با استفاده از قایق های مخصوص که با رنگ های خاصی استتار شده اند و دارای موتور های نیرومندی هستند مسافت ۸۵ کیلومتری بین خصب تا قشم را در روز حدود ۵ بار طی می کنند. قایق هایی که به قشم می روند در برگشت حیوانات زنده مانند بز و گوسفند را به خصب می برند.
 
اینکه پدیده قاچاق تا چه اندازه توسط مسئولان اقتصادی و فعالان این عرصه نکوهش شده است موضوع اصلی این گزارش نیست بر این اساس آنچه در این فعالیت غیرمجاز اقتصادی جلب توجه می کند حضور افرادی تحت عنوان «شوتی» است.  در قشم افرادی به نام «شوتی» هستند که به عنوان راننده های قهار و با مهارتی شناخته می شوند که  اجناس قاچاق را جا به جا می کنند. شوتی ها وسایل قاچاقی که از خصب یا دبی به قشم می آیند را در خودروهایی مانند وانت نیسان می گذارند و توسط پارچه یا پلاستیک پنهان کرده و این وسایل را حمل می کنند. شوتی ها انواع مختلفی دارند مانند شوتی های گازوئیلی٫ شوتی های حیوانات زنده، شوتی های سیگار و....  
 
 شوتی ها(راننده ها) با سرعت بسیار زیاد و با مهارت رانندگی می کنند. به همین دلیل پلیس هایی که به دنبال آن ها می روند باید با هوشیاری بیشتری وارد عمل شوند تا با سرعت بیشتری بتوانند آنها را به دام بیاندازند. سبک رانندگی شوتی بسیار خطرناک است و از این نظر ماموران زحمتکش نیروی انتظامی را به خطر می اندازند. این تعقیب و گریز در شرایطی اتفاق می افتد که متاسفانه شوتی ها مجبور به این کار با رانندگی های پر سرعت و پر خطر هستند تا بتوانند خرج زندگی خود و خانواده را تامین کنند.
 
گفتنی است کار «شوتی» ها به آب و هوا و وضعیت دریا یا شرایط جاده بستگی دارد. یکی از اهالی قشم در تشریح عملکرد شوتی ها به خبرآنلاین گفت:« در ایام عید و شلوغی که جاده ترافیک می شود بار را حمل نمی کنند. یا اینکه هنگامی که سخت گیری های ماموران زیاد می شود و پلیس های بیشتری در جاده ایستادند آن ها اجناس را جا به جا نمی کنند. اکثر شوتی ها ۹ و نیم شب شروع به کار می کنند تا ۴ بامداد که جاده خلوت و ماموران کمتر باشند.»  
 
همچنین شهروند قشمی دیگری در رابطه با جزییات عملکرد «شوتی» ها گفت:« شوتی ها پلاک خودرو های خود را بر می دارند یا با خاک یا پلاستیک ان را پنهان می کنند که شماره پلاک شان توسط ماموران ضبط نشود و غیر قابل خواندن باشد.»  
 
بر این اساس می توان گفت که با وجود مشاغل سختکوشانه در جزیره قشم فعالیتی تحت عنوان «شوتی» وجود دارد که برای بسیاری از مردم این جزیره چندان تعجب برانگیز نیست. ساکن جزیره قشم در این باره به خبرگزاری خبرآنلاین گفت:« این شغل درآمد بسیار بالایی دارد و به همین نسبت ریسک بسیار زیادی را به همراه دارد. بسیار پر خطر است. دولت با این افراد در دریا و خشکی مقابله می کند. »  
 
فعالیت افرادی تحت عنوان شوتی در جزیره قشم در حالی است که در طول دولت یازدهم عزم جدی دولت برای مقابله با این پدیده شوم اقتصادی مطرح است تا به این شکل وضعیت اقتصادی سلامتی در عرصه تجارت شکل گیرد.


متین دخت والی نژاد - خبرآنلاین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار