واردات صدها موتورسیکلت‌ برقی غول‌پیکر و فاقد پلاک با وزنی بیش از 200 کیلوگرم و سرعتی معادل 160 کیلومتر موجی از رعب و وحشت را برای ساکان و گردشگران کیش که به شهر بی‌موتورسیکلت ایران شهرت یافته، ایجاد کرده است.
کد خبر: ۱۱۴۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۶ 19 October 2015
به گزارش خبرگزاری فارس از جزیره کیش، در روزهای اخیر واردات صدها موتورسیکلت‌ برقی، غول‌پیکر و فاقد پلاک با وزنی بیش از 200 کیلوگرم و سرعتی معادل 160 کیلومتر در ساعت و تردد در خیابان‌ها و میادین اصلی کیش موجی از رعب و وحشت را برای ساکنین و گردشگران جزیره ایجاد کرده است که به تنها شهر بدون موتورسیکلت ایران معروف شده است.

اما در حال حاضر به دلیل وجود روزنه‌های بسیار فراوان در گمرک جزیره کیش ماهیانه شاهد ترخیص غیرمنطقی صدها موتورسیکلت غول‌پیکر بدون اخذ و نصب هرگونه پلاک انتظامی هستیم، یه طوری که در سرزمین اصلی اینگونه موتورسیکلت‌ها به هیچ عنوان نه اجازه ورود و نه تردد و نه دریافت پلاک را دارند.

این در حالی است که زنگ خطر تصادفات و مطمئناً مرگ و میر ناشی از ورود نامیمون اینگونه موتورسیکلت‌های پرسرعت و با قدرت بالا در جزیره زیبای کیش به صدا درآمده است.

این اتفاق در شرایطی روی داده است که واکنشی از سوی نیروی انتظامی ویژه کیش و سیستم‌های نظارتی سازمان منطقه آزاد کیش مشاهده نشده است و به نظر می‌رسد با ادامه همین روند و یک نگاه ساده به فروشگاه‌های عرضه‌کننده این موتورسیکلت‌ها تابوی تردد موتورسیکلت در جزیره کیش شکسته و نه تنها شعار «کیش بدون موتورسیکلت» خدشه‌دار و بلکه بیم این می‌رود در آینده‌ای نه‌چندان دور برای همیشه رنگ ببازد.

 طبق مصوبه شورای ترافیک سازمان منطقه آزاد کیش از ابتدای اسفندماه 1391 موتورسیکلت‌ها مجاز به تردد در جزیره زیبای کیش نیستند.

ابراهیم رضوانی معاون سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه تمامی موتورسیکلت‌های دارای پلاک کیش پس از قیمت‌گذاری توسط کارشناسان، خریداری و مبلغ موردنظر به مالکان آنان پرداخت می‌شود، افزود: دارندگان این وسیله نقلیه تا 22 بهمن‌ماه جاری فرصت دارند برای تحویل موتورسیکلت خود برای قیمت‌گذاری به راهنمایی و رانندگی کیش مراجعه کنند.

*کیش تنها شهر بدون موتورسیکلت ایران

رئیس راهنمایی و رانندگی با بیان اینکه طرح ساماندهی موتورسیکلت‌های جزیره کیش به جد پیگیری می‌شود و تمام موتورسیکلت‌ها از جزیره کیش خارج خواهد شد، اظهار داشت: طبق مصوبه شورای ترافیکی سازمان منطقه آزاد کیش تردد موتورسیکلت در جزیره کیش ممنوع است و از سال 1383 به بعد هیچ موتورسیکلتی در این جزیره پلاک‌گذاری نشده است و تنها همان تعدادی که در جزیره موجود بود دارای پلاک شدند که رقم آنها به 502 دستگاه می‌رسد.

وی با بیان اینکه این موتورسیکلت‌ها در حال حاضر با رعایت ضوابط قانونی از جمله داشتن کلاه ایمنی، گواهینامه و پلاک کیش حق تردد را در این جزیره زیبا دارند، اضافه کرد: اما با اضافه شدن جمعیت کیش و ترافیک بی‌رویه، این تعداد موتورسیکلت‌ در حمل و نقل شهری مشکلات عدیده‌ای را در چند مدت اخیر در این شهر توریستی بوجود آورده‌اند.

همچنین فرسودگی و نقایص فنی این دستگاه‌ها از دیگر مواردی است که پلیس را مصمم کرده که تمامی موتورسیکلت‌ها را از سطح جزیره جمع‌آوری کند، به جز تعدادی اندکی که متعلق به صیادان بومی و قدیمی جزیره است.

رئیس راهنمایی و رانندگی جزیره کیش با بیان اینکه تعداد موتورسیکلت‌های باقیمانده در کیش به حدود 40 دستگاه می‌رسد، توضیح داد: این طرح باید در شورای ترافیک جزیره نیز مورد بررسی و تأیید قرار گیرد.

به گزارش فارس، اخیراً موتورسواران در خیابان‌های جزیره مرجانی کیش جولان می‌دهند و این در حالی است که پیش از این تردد موتورسیکلت در سطح جزیره کیش ممنوع بوده و هست.

از سال‌های دور هیچ‌گاه تردد موتورسیکلت در این جزیره قانونی اعلام نشده و نیروی انتظامی ویژه کیش در این سال‌ها به شدت با متخلفان برخورد کرده بود و حتی اگر با صحنه عبور موتورسیکلت مواجه می‌شد، این وسیله نقلیه را توقیف می‌کرد.

طی روزهای اخیر اما تردد این موتورها به گونه‌ای فزونی یافته که چهره‌ای ناخوشایند به جزیره زیبای کیش داده و در واقع عبور این وسیله مزاحمت‌هایی را برای افراد مختلف اعم از رانندگان خودروها و عابران پیاده به وجود آورده است.

این اتفاق نامیمون در شرایطی رخ داده است که واکنشی از سوی افراد مسئول در این موضوع مشاهده نشده و به نظر می‌رسد با ادامه همین روند تابوی تردد موتورسیکلت در جزیره کیش شکسته و شعار «کیش بی موتورسیکلت» خدشه‌دار شده و برای همیشه رنگ ببازد.

عابر کیشوندی با مشاهده صحنه عبور موتورسیکلتی با چهار راکب در حوالی میدان هرمز، به خبرنگار فارس گفت: با دیدن این صحنه تصور کردم که در کیش حضور ندارم و هیچ‌گاه به یاد ندارم با چنین صحنه‌ای در یکی از میادین اصلی کیش مواجه شده باشم.

امیر الهایی ادامه داد: هرگاه با گردشگری هم صحبت شده‌ام یکی از دلایلی که آنها کیش را مقصد گردشگری خود عنوان می‌کنند، نوع و روش رانندگی خاص و نبود موتورسیکلت در سطح خیابان‌های اصلی جزیره بیان کرده‌ است و از آنجایی که در تمام شهرهای کشور این ویژگی وجود ندارد، گردشگر کنجکاو می‌شود این صحنه‌های زیبا را از نزدیک ببیند.

طی روزهای اخیر تردد موتورسیکلت‌های برقی و بنزینی فاقد پلاک و یا دارای شماره پلاک سرزمین اصلی در خیابان‌ها و میادین اصلی کیش، در شرایطی رؤیت می‌شود که این موضوع پیش از این یا دیده نشده و یا اینکه در صورت مشاهده از سوی نیروی انتظامی ویژه کیش توقیف می‌شد، اما اکنون چنین واکنشی صورت نمی‌گیرد.

پس از افزایش تعداد خودروها در جزیره کیش، این بار آزاد ورود بدون ترس راکبان موتورسیکلت به جزیره می‌تواند تبعات منفی بسیاری در حوزه توریسم بر جای بگذارد.

این در حالی است که به عقیده بسیاری از مسئولان و کارشناسان تیم جدید در مناطق آزاد تجاری به ویژه کیش، با تأمین و افزایش امنیت بیشتر در این مناطق به دنبال افزایش سهم خود از توریسم و گردشگر خارجی است که حال باید وقوع چنین اتفاقاتی در کیش که در تناقص با قوانین این جزیره نیز هست را از مسئولان جویا شد.

به بازار مطرح شده و خبرها حاکی از این است که در سال 94 شاهد تردد موتورسیکلت‌های برقی در سطح شهر هستیم که حدود 2800 موتور نیز تاکنون پیش فروش شده است، اما اینکه این موتور تا چه حد می‌تواند جوابگوی نیاز مصرف‌کننده باشد و چرا با وجود 60 واحد فعال در صنعت موتورسیکلت 100 درصد موتورسیکلت‌های برقی باید وارداتی باشد، جای سئوال دارد.

*طرح موتورسیکلت‌های برقی غیرکارشناسی است

اما از سوی دیگر، نایب‌ رئیس انجمن تولیدکنندگان موتور سیکلت ایران درباره این طرح نظر متفاوتی دارد ابوالفضل حجازی با اعلام اینکه این طرح از نظر ما شکست خورده است، گفت: بخش خصوصی از دهه 60 وارد صنعت موتورسیکلت شد، این در حالی است که تا سال 82 حدود 220 شرکت تولیدی و وارداتی در کشور در این صنعت در حال فعالیت بودند که در این سال‌ها با شیب آرامی کاهش یافته و اکنون به 60 شرکت رسیده‌اند.

حجازی با اشاره به مطرح شدن بحث موتورسیکلت‌های برقی از سال گذشته، گفت: دولت بودجه را به‌ویژه در شرکت نفت به این امر اختصاص داد تا موتورسیکلت‌های بنزینی را از سطح شهرهای بزرگ جمع‌آوری کنند و به جای آن موتورسیکلت‌های برقی را جایگزین کنند.

وی با بیان اینکه متأسفانه کار کارشناسی در این طرح انجام نشده است، اظهار کرد: در اجرایی کردن این طرح با انجمن صنعت موتورسیکلت هیچ‌گونه هماهنگی و مشورتی نشده تا برنامه‌های عملیاتی کردن آن را به آنها اعلام کنیم.

این مسئول ادامه می‌دهد: در حال‌حاضر نیز تعدادی شرکت بدون سابقه فعالیت در این صنعت یک شبه به وجود آمدند و به شکل وارداتی اقدام به تبلیغات کردند؛ این شرکت‌ها نه عضو انجمن موتورسیکلت هستند و نه سابقه اجرایی در این صنعت دارند.

نایب‌ رئیس انجمن تولیدکنندگان صنعت موتورسیکلت ایران با بیان اینکه باید تولید موتورسیکلت‌های برقی را به شرکت‌هایی که سال‌ها در این صنعت تجربه دارند می‌سپردند، تأکید کرد: تولیدکننده‌های داخلی بازار را بهتر می‌شناسند اما وقتی شرکت‌های بازرگانی وارد این صنعت می‌شوند خدمات پس از فروش وجود ندارد و صرفا سرمایه‌های ملی از کشور خارج خواهد شد و در کنار آن یکسری کالای غیراستاندارد وارد می‌شود.

*قیمت‌گذاری غیر کارشناسی در موتور سیکلت‌های برقی

حجازی با اشاره به اینکه قیمت‌هایی که مطرح شده به هیچ وجه کارشناسی نیستند، متذکر شد: 90 درصد موتورسیکلت‌های برقی در چین تولید می‌شود و از نظر قیمت نیز موتورهای 500 وات تا 800 وات بین 400 تا 500 دلار است که با توجه به اینکه تعرفه واردات آن نیز صفر در نظر گرفته شده اگر با دلار آزاد آن را وارد کنیم قیمت آن حدود 1.5 تا یک‌میلیون و 800 هزار تومان می‌شود که با ورود به کشور حدود دو میلیون تومان برای مصرف‌کننده تمام می‌شود اما این شرکت‌ها قیمت‌های کلانی را پیشنهاد کردند که باعث شد هیچ‌گونه استقبالی از آن نشود.

وی با اشاره به اینکه مصرف‌کننده موتورسیکلت قشر ضعیف جامعه است، گفت: این صنعت برخلاف خودرو است. موتورسیکلت را بخش کشاورز، بازار و قشری که از طریق این وسیله امرار معاش می‌کنند، می‌خرند و چون کار غیرکارشناسی انجام دادند با استقبال مواجه نشد و طرح از نظر ما شکست خورده است.

به گفته حجازی، موتورهای برقی به خاطر استهلاک باتری مورد استقبال نیست چرا که سالی یک بار باید تعویض شود و حدود 30 تا 40 درصد قیمت موتور را تشکیل می‌دهد. بنابراین باید مردم را به این سمت تشویق کنیم که این روند نیاز به کار کارشناسی دارد که ما اعلام آمادگی کرده‌ایم تا با یک کار کارشناسی زمینه‌ها را فراهم کنیم و با هر دستگاه یا سازمانی که بخواهد این طرح را اجرایی کند همکاری می‌کنیم.

*موتورسیکلت‌های برقی صددرصد وارداتی

وی با بیان اینکه موتورسیکلت‌های برقی صددرصد وارداتی است، گفت: یکی از انتقاداتی که در این زمینه و در شرایطی که اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب تأکید شده این است که وقتی در داخل ظرفیت تولید وجود دارد و دولت نیز تعرفه‌های قطعات را صفر اعلام کرده باید این فرصت را به تولیدکنندگان داخلی بدهند. تا جایی که اطلاع داریم استقبال مردم بسیار کم بوده و تنها ثبت‌نام شده و پولی بابت خرید پرداخت نشده است و واردات نیز در حال‌ حاضر در تیراژ بالا انجام نشده و تعداد محدودی مجوز گرفته‌اند. دولت اگر می‌خواهد بودجه‌ای در این زمینه هزینه کند باید کار کارشناسی انجام دهد و منافع ملی را در نظر بگیرد.

وی درباره سهم 300 دلاری که بنا بود شهرداری بابت تولید هر موتور اختصاص دهد، توضیح داد: در انجمن صنعت موتورسیکلت به‌عنوان یک تشکل قانونی چنین چیزی مشاهده نکرده‌ایم، ندیده‌ایم کسی از این مسئله استفاده کرده باشد، اما خبرها حاکی از این است که در سال 94 شاهد تردد موتورسیکلت‌های برقی در سطح شهر هستیم که حدود 2800 موتور نیز تاکنون پیش فروش شده است، اما اینکه این موتور تا چه حد می‌تواند جوابگوی نیاز مصرف‌کننده باشد و چرا با وجود 60 واحد فعال در صنعت موتورسیکلت 100درصد موتورسیکلت‌های برقی باید وارداتی باشد، جای سئوال دارد.

==============

گزارش از محمد پورسعید

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسن زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
چطوریه که توی ایران موتورهای بالای 200 سی سی رو اصلا پلاک نمی کنن و انوقت در کیش هر کی به هرکیه؟
اگر قانونه که باید برای کل کشور باشه
عزیزان راهنمایی و رانندگی باید در این زمینه قوی تر عمل کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار