مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون 51 حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شده، گفت: تا پایان امسال این آمار به 200 حلقه می رسد.
کد خبر: ۱۲۲۲۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸ 02 November 2015
به گزارش تابناک هرمزگان، علی اصغر رضایی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از 22هزار و133حلقه چاه کشاورزی در استان تعداد پنج هزارو 751 حلقه چاه غیرمجاز می باشند که در برنامه ششم توسعه مسدود می شوند.

وی افزود: تمام چاه های حفر شده بدون مجوز بهره برداری بعد از سال85 را مسدود می کنیم و در همین راستا به مالکان اینگونه چاه ها هشدارهای لازم داده شده است.

رضایی خاطرنشان کرد: دو هزارو 200 حلقه چاه بدون پروانه که قبل از سال 85 حفر شده اند نیز در صورت تخصیص آب و بررسی پرونده و درخواستشان در وزارت نیرو و تایید، پروانه بهره برداری دریافت خواهند کرد.

به گفته این مقام مسئول در حال حاضر 14هزار حلقه چاه کشاورزی دارای پروانه در استان هرمزگان فعال می باشند.

رضایی بیان داشت: پرونده 194حلقه چاه برای صدور رای انسداد در محاکم قضایی است و پس از صدور حکم قضایی و با همکاری نیروی انتظامی نسبت به پلمپ این چاه ها اقدام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای هرمزگان گفت: برای شناسایی و انجام مراحل انسداد چاه های غیرمجاز در سطح استان 20 اکیپ گشت و کنترل با 44 نفر نیروی انسانی کارشناس و تکنیسن در حال گشت زنی هستند.

رضایی با اشاره به تاثیر سوء حفر چاه های غیرمجاز در بخش کشاورزی، گفت: از کشاورزان و دهیاران و شورا ها انتظار داریم در جهت جلوگیری از نابودی جنگل ها و کشاورزی و خشک شدن چاه ها ، حفرچاه های غیرمجاز را گزارش دهند.

این مقام مسوول ضمن تاکید به شهروندان در خصوص جدی گرفتن هشدارهای بحران کم آبی در هرمزگان ، گفت: شهروندان باید به منظور پیشگیری از هر گونه جیره بندی آب، تمام تلاش خویش را در صرفه جویی مصرف آب داشته باشند.

رضایی با اشاره به تاثیر سوء برداشت از منابع آبهای زیرزمینی هرمزگان، ابراز داشت: شور شدن ، تغییر کیفیت آب ، فرونشست زمین و تحمیل خسارت های جبران ناپذیر به زیرساخت ها و در نهایت تخلیه مناطق روستایی و مهاجرت به سوی شهرها به دلیل کمبود آب از جمله مهمترین پیامدهای برداشت های بی رویه است.

مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان با اشاره به وضعیت دشتهای استان افزود : دشتهای استان متأثر از تداوم دوره خشکسالی حاکم بر استان در وضعیت ممنوعه و ممنوعه بحرانی قرار دارند.
به گفته رضایی از مجموع 84 دشت موجود در هرمزگان، 35 دشت ممنوعه و چهار دشت نیز ممنوعه بحرانی هستند.

وی بیان داشت: شرکت آب منطقه ای هرمزگان راهکارهایی برای مدیریت امورمنابع آب در دستور کار قرار داده تا بتوان با سرعت ، روند اصلاح برداشت بی رویه و بی ضابطه از منابع آب زیرزمینی را پیگیری و ساماندهی کند.

رضایی کنترل برداشت از چاهها از طریق نصب کنتور هوشمند و همچنین جلوگیری از حفر چاه غیر مجاز،پر و مسلوب المنفعه نمودن جاه غیرمجاز موجود واصلاح الگوی کشت و آبیاری توسط کشاورزان را از جمله راهکارهای در دست اجرا برای صیانت از منابع آب زیرزمینی عنوان کرد.

پارسال با انسداد 74حلقه چاه غیر مجاز در هرمزگان، چهار میلیون و 42 هزار متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی شد.

16سال خشکسالی و کم آبی در هرمزگان موجب خشک شدن 365حلقه چاه آب آشامیدنی، 18 دهنه چشمه و قنات، 100 حلقه چاه و کاهش آب 135 حلقه چاه بین 30 تا 70 درصد شده است.
 
400روستای هرمزگان بکلی آب شرب ندارند و 400 روستا نیز به صورت سیار آبرسانی می شود.
هم اکنون تنها 43 حلقه چاه در هرمزگان در وضعیت قابل قبولی قرار دارند.

استان هرمزگان با 65درصد کاهش بارندگی در بین 31 استان کشور، ردیف آخر را به خود اختصاص داده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار