تصفیه خانه آب شرب بندر جاسک واقع در 20کیلومتری بندر جاسک دقایقی پیش با حضور" دکتر جهانگیری" معاون اول رييس جمهور ، "چيت چيان" وزير نيرو ، دكتر "جادري" استاندار هرمزگان و مهندس "جانباز" مديرعامل آب و فاضلاب كشور افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.
کد خبر: ۱۷۵۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲ 04 February 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، مدیر آبفای شهرستان جاسک گفت: تصفیه خانه آب شرب بندر جاسک که امروز(15 بهمن ماه) با حضور معاون اول رییس جمهور به بهره برداری رسید در 20کیلومتری این بندر قرار دارد که با فرآیند تصفیه متعارف در دو مدول اجرایی با ظرفیت 350لیتر بر ثانیه برای هر مدول با دو خط جریان طراحی شده است که در حال حاضر مدول اول آن اجرا شده است.
 
عبدالکریم ترابی اضافه کرد: طرح آبرسانی به شهر جاسک از سد جگین با هدف تامین آب شرب بندرجاسک، روستاهای مسیر و ناحیه نظامی (ناوگان دریایی جنوب)  و مصرف سالانه توسعه نفتي با اعتباری بالغ بر  2888 میلیارد ریال از سال 1385 شروع شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: در این طرح، انتقال آب از دریاچه سد جگین با کد ارتفاعی232متر از سطح دریا بصورت نصب تاسیسات آبگیری بر روی عرشه و اسکله فولادی  شروع می شود و ابتدا به مخزن 2000 مترمکعبی اول و ایستگاه پمپاژ انتقال آب انجام می شود.
 
ترابی افزود: از ایستگاه پمپاژ تا بالاترین نقطه مسیر انتقال آب با کد ارتفاعی 522.68 متر از سطح دریا (محل مخزن 5000 مترمکعبی) انتقال آب بصورت پمپاژ انجام می شود.
 
مدیر آبفای شهرستان جاسک اضافه کرد: از مخزن 5000 مترمکعبی تا تصفیه خانه(تصفیه خانه با دو مدول هریک به ظرفیت350لیتر بر ثانیه که در مجموع700لیتر بر ثانیه ظرفیت دارد) و سپس تا محل اتصال به شبکه توزیع انتقال آب در چهار مرحله بصورت ثقلی انجام پذیر است.
 
وی در ادامه بیان کرد: در این طرح برای کلیه سایتها شامل آبگیر، ایستگاه پمپاژ مخزن 2000 مترمکعبی، مخازن فشار شکن و تصفیه­خانه میزان 7 مگاوات برق  با طول 60کیلومتر لازم است که در حال حاظر میزان 5/3 مگاوات از طریق شبکه 20 کیلوولت دو مداره به طول 47 کیلومتر از پست 230/63/20KV جگدان تا پست پاساژ 20KV ایستگاه پمپاژ و آبگیر برقرسانی صورت گرفته است و  الباقی خط ومیزان 5/3 مگاوات باقیمانده از طریق فیدر در حال توسعه پست 230/63/20KV جگدان در فاز دوم انجام خواهد گرفت.
 
به گفته وی در ایستگاه پمپاژ مخزن 2000 مترمکعبی تعداد (7+2) دستگاه الکتروپمپ با توان 800 کیلووات در سطح ولتاژ 6.6KV در سه باس فشار متوسط از طریق 3 دستگاه ترانسفورماتور 20/6.6KV-5MVA تغذیه می­ شود. ضمنا تدابیر اتصال دیزل­ژنراتور جهت تامین برق اضطراری در سطح ولتاژ 6.6KV در نظر گرفته شده است.
 
ترابی در پایان خاطر نشان کرد: در راستای بهره برداری مطلوب از طرح کنترل ایستگاه پمپاژ آب و تصفیه خانه از طریق کنترل اتوماتیک (PLC) با قابلیت افزونه (Redundant) و مانیتورینگ مجهز به سیستم HMI صورت می ­گیرد. ضمنا کلیه سایتها قابلیت کنترل دستی (Manual) را دارند. قابلیت ارتباط به سیستم تله­متری و کنترل کل طرح از محل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان و جاسک در طرح در نظر گرفته شده ­است.
 
به گزارش ایسنا، تا اکنون آب آشاميدني مردم جاسک از شش حلقه چاه  با توليد بيش از دو ميليون و 242 هزار متر مکعب در سال تامين می شده که به علت خشكسالی های مستمر با دوره های طولانی یكی از مهمترین مشكلات شهرها و روستاهای شهرستان جاسک، تامین آب بوده است. با بهره برداری از این پروژه علاوه بر شهرستان جاسك، آب مورد نیاز  ۱۰۵ روستای شرق و غرب این شهرستان به میزان ۱۵ میلیون متر مكعب در سال از سد جگین تامین می شود.
 
سدجگين با ظرفيت مخزن 300 ميليون مترمکعب، در سال 85 به بهره برداري رسيد.
 
حجم فعلي اين سد بيش از 277 ميليون مترمکعب است و اکنون براي آبياري دو هزار و 200 هکتار زمينهاي پايين دست سد مصرف مي شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار