تبلیغات نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در ساعت ۸ صبح امروز پایان یافت. رأی گیری از ساعت ۸ صبح فردا دهم اردیبهشت انجام می‌شود، تا ۱۰ ساعت ادامه می‌یابد و تمدید آن منوط به مجوز وزیر کشور خواهد بود.
کد خبر: ۲۲۰۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱ 28 April 2016
با این طرح، یک نفر هم صاحب خانه نمی شودتبلیغات نامزدها و هواداران آنها هم دیشب  به اوج خود رسید و آنان تا پاسی از شب در شهرهای بزرگ و کوچک تلاش کردند تا در ساعات پایانی تبلیغات نظران مخاطبان را به خود جلب کنند.

به گزارش تابناک هرمزگان،  بنا بر اعلام وزارت کشور، از ساعت ۸ صبح امروز، هرگونه تبلیغات نامزد‌ها و طرفداران آنان در فضای حقیقی و مجازی به هر نحوی ممنوع است و در صورت مشاهده تخلف، هیأت‌های اجرایی و نظارت و در صورت وجود جرم، قوه قضاییه رسیدگی خواهد کرد. 
 
رأی گیری از ساعت ۸ صبح فردا دهم اردیبهشت انجام می‌شود، تا ۱۰ ساعت ادامه می‌یابد و تمدید آن منوط به مجوز وزیر کشور خواهد بود. 

هر چند زمان رسمی تبلیغات انتخاباتی به پایان رسیده است، طرفداران کاندیدا‌ها و برخی جناح‌های سیاسی همچنان در فضای مجازی فعال هستند و بحث بیان دیدگاه های افراد و دفاع از اشخاص جز بحث‌های داغ بین طرفداران کاندیدا‌هاست. 

آخرین تحولات انتخاباتی را در زیر دنبال کنید؛


56 هزار نفر رای اولی در دور دوم انتخابات

حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور با اشاره به آخرین تمهیدات وزارت کشور برای برگزاری دومین مرحله انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در 7 اسفند سال گذشته پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دهمین انتخابات شورای اسلامی برگزار شد که نتایج 88 کرسی مجلس خبرگان رهبری در همان روز تعیین تکلیف شد. اما نتیجه 55 حوزه انتخابات مجلس شورای اسلامی به مرحله دوم کشیده شد.

وی با بیان اینکه چون در 55 حوزه باقی‌مانده هیچ کدام از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی نتوانستند 25 درصد آراء مأخوذه صحیح را کسب کند، انتخابات به مرحله دوم کشیده شد، افزود: درباره تاریخ برگزاری مرحله دوم انتخابات این حوزه ها با شورای محترم نگهبان به گفت‌و‌گو نشستیم تا اینکه روز جمعه 10 اردیبهشت ماه 95 مورد توافق قرار گرفت.

 17 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه انتخابات مرحله دوم دهمین مجلس شورای اسلامی در 21 استان و 55 حوزه برگزار می‌شود، یادآور شد: واجدین شرایط برای رای دادن در این استان‌ها حدود 17 میلیون نفر هستند که با توجه به این تعداد جمعیت و البته درصدی بالاتر 19 میلیون تعرفه چاپ کردیم.

امیری با بیان اینکه تعرفه‌ها در استان‌های مختلف متفاوت است و هر تعرفه‌ای تنها در استان مربوطه قابل استفاده است، ادامه داد: در انتخابات مرحله دوم 125 فرماندار، 184 بخشدار درگیر انتخابات هستند و بیشترین کرسی‌هایی هم که باید در این مرحله از انتخابات تعیین تکلیف شوند مربوط به استان آذربایجان شرقی می شود.

وی افزود: عوامل اجرایی مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی 350 هزار نفر و تعداد رای‌ اولی ها نیز از تاریخ هفتم اسفند 1394 تا دهم اردیبهشت 1395 حدود 56 هزار نفر هستند.

امیری گفت: انتخابات در این 55 حوزه کاملا رقابتی است و ستاد انتخابات وزارت کشور هم طبق تقویم و برنامه‌های زمانبندی شده جلساتی را تشکیل داده و هر کدام از اعضای ستاد با توجه به در حوزه مسئولیتشان گزارشاتی را ارائه دادند.

سخنگوی وزارت کشور خاطرنشان کرد: از جهت انتظامی- امنیتی، ملزومات اداری و... هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های ذیربط صورت گرفته ،تعرفه‌ها با حضور نمایندگان هیئت نظارت استان‌ها و نماینده شورای نگهبان مهر و موم و در مخازن مربوطه قرار داده شده تا طی تشریفات قانونی در روز جمعه در اختیار کسانی که کار اجرا و نظارت را در صندوق‌های اخذ رأی به عهده دارند قرار گیرد.

بیش از 15هزار شعبه اخذ رأی در مرحله دوم انتخابات مجلس در نظر گرفته شده است

وی با بیان اینکه بیش از 15هزار شعبه اخذ رأی در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در نظر گرفته شده است، بیان کرد: نامزدهای انتخابات و طرفدارانشان تا به امروز اخلاق و قوانین مربوط به تبلیغات انتخابات را مراعات کرده‌اند و گزارش‌های جزئی به وزارت کشور در مورد تخلفات انتخاباتی واصل شده که به آنها هم تذکرهای لازم را دادیم و مشکل خاصی وجود ندارد.

امیری افزود: احکام عمومی انتخابات مرحله دوم با مرحله اول مشابه است و تنها در دو مورد کمی تفاوت وجود دارد. در مرحله دوم هرکدام از نامزدها که بتوانند اکثریت نسبی اراء مأخوذه صحیح را کسب کنند به عنوان منتخب آن حوزه معرفی می شوند در حالی که در مرحله اول معیار و ملاک انتخاب کسب 25 درصد آراء بود.

در تغییرات احتمالی استانداران نگاه سیاسی وجود ندارد/ وزارت اطلاعات کلیه تحرکات امنیتی را در پوشش چتر اطلاعاتی دارد

سخنگوی وزارت کشور یادآور شد افراد باید در انتخابات مرحله دوم همان جایی رای دهند که در مرحله اول رأی دادند، کسانی هم که در در مرحله اول در هیچ‌کدام از حوزه‌ها رأی ندادند در هر حوزه‌ای که بخواهند، می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. برای تشخیص این موضوع هم در شعب اخذ رأی، دستگاه‌های احراز هویت را مستقر کردیم تا با استفاده از پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال این موضوع را تشخیص دهیم.

وی گفت: به نامزدهای انتخابات و طرفداران آنها توصیه می‌کنیم که قوانین مربوط به مدت زمان باقی‌مانده از تبلیغات انتخابات را هم در فضای مجازی و هم در فضای غیرمجازی رعایت کنند.

سخنگوی وزارت کشور در مورد مدت زمان رأی‌گیری این مرحله از انتخابات نیز خاطرنشان کرد: مدت زمان رای‌گیری ده ساعت است که در صورت نیاز به تمدید طبق دستور وزیر کشور و یا تفویض این اختیار به استانداران اعلام می‌شود، بنابراین اگر پس از پایان مهلت مقرر اخذ رای کسانی در حوزه‌های انتخابیه حضور داشته باشند قطعا این مدت زمان تمدید می‌شود تا طبق فرموده مقام معظم رهبری موضوع رای که حق‌الناس است، کاملا شرایطش رعایت شود و شهروند از حقش محروم نشود.

امیری با بیان اینکه از شهروندان درخواست داریم که در همان ساعات اولیه با حضور در شعب اخذ، رأی خود را به صندوق بیندازند و این کار را به ساعات پایانی موکول نکنند، یادآور شد: به تجربه ثابت شده افرادی که در ساعات پایانی مدت قانونی اخذ رأی به شعب مراجعه می‌کنند با تراکم جمعیت مواجه و معطل می‌شوند.

مشارکت در دور دوم انتخابات به جای آوردن حقی الهی است

احمد مازنی، درباره ضرورت مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس اظهار کرد: آخرین دستاورد بشر در ارتباط با حاکمیت و اعمال حق تعیین سرنوشت شرکت در انتخابات است. تاکنون راهی آسان‌تر و موثر‌تر از حضور در پای صندوق‌های رأی برای اعمال مهم‌ترین حق انسان‌ها یعنی اعمال حاکمیت در نظریه‌ها طرح نشده است. 

وی ادامه داد: بنابراین انتظار می‌رود مردم ایران که در انتخابات‌های مختلف از جمله انتخابات ۷ اسفند حماسه آفریدند، باز هم در دور دوم این انتخابات یعنی ۱۰ اردیبهشت مشارکت کند و حضور پرشوری داشته باشند تا این حق الهی خود را با رای دادن به نامزدهای اصلح اعمال کنند. 

مازنی در پایان یادآورشد: جمعی از منتخبین مردم که آرای متفاوتی دارند، در انتخابات با هم رقابت می‌کنند، اخلاق حکم می‌کند که بعد از این رقابت با هم رفاقت کنند. آن‌ها نمایندگان میلیون‌ها انسانی هستند که به طور برابر در یک جامعه زندگی می‌کنند. هرگونه بداخلاقی و تخریب در انتخابات بر زندگی مردم جامعه تأثیر منفی می‌گذارد. 

موارد تخلف برخی دولتی‌ها در انتخابات را ارائه دادم


غلامعلی حدادعادل، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در حاشیه مراسم رونمایی از کتاب حجت الاسلام سید حسن خمینی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره اقدام اخیر آمریکایی اظهار داشت: اگر آمریکایی‌ها بدانند جمهوری اسلامی به آن‌ها اتکا و اعتماد نمی‌کند، دست از این فشار‌ها برمی‌دارند چراکه تصورشان این است که با فشار به اهدافشان می‌رسند. 

وی در پاسخ به اینکه عکس العمل دولت باید به این رفتار آمریکایی‌ها چه باشد، گفت: دولت باید مطابق با رفتار آن‌ها عمل کند. 

سخنگوی شورای مرکزی اصولگرایان در پاسخ به سوال دیگری درباره تخلف برخی‌ دولتی‌ها در انتخابات مجلس دهم، گفت: برخی موارد را ارائه دادم و باز هم ارائه خواهم کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار