با همکاری مشترک اداره بنادر و دریانوردی استان هرمزگان و سازمان منطقه آزاد قشم، کلاس های آموزشی ویژه قایقداران فعال در مسیر قشم – هنگام به منظور اعطای گواهینامه دریانوردی به ناخدایان این قایق ها برگزار می شود.
کد خبر: ۲۲۷۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸ 10 May 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، مدیر عامل دفتر خدمات مسافرتی دلفهنگام از ساماندهی قایق های تفریحی این جزیره خبر داد و گفت: همواره در طول سال دوره های آموزشی دریانوردی ویژه ناخدایان قایقها برگزار می شود.

افشین عباس نژاد هنگامی تاکید کرد: در پایان برگزاری این دورهای آموزشی، گواهینامه برای شرکت کنندگان صادر می شود و تنها کسانی مجوز فعالیت گردشگری خواهند داشت که نسبت به اخذ این گواهینامه دریانوردی اقدام کرده باشند که لازمه آن نیز شرکت در کلاس های آموزشی است.

به گفته عباس نژاد هنگامی در این کلاس های آموزشی، ناخدایان با چگونگی رعایت مسائل ایمنی، حفاظت از محیط زیست دریا و ... آشنا خواهند شد تا بهترین خدمات به گردشگران ارائه شود.

این فعال بخش خصوصی در امر گردشگری دریایی اظهار داشت: این کلاس های آموزشی با همکاری مشترک اداره بنادر و دریانوردی استان هرمزگان و سازمان منطقه آزاد قشم برگزار می شود.

وی با بیان اینکه کلاسهای آموزشی برای قایقداران روستاهای دیرستان، هنگام و شیب دراز به مدت 100ساعت برگزار می شود یادآور شد: تمامی قایق داران موظف به داشتن جلیقه نجات هستند و پوشیدن آنها توسط گردشگران الزامی است.

مدیر عامل دفتر خد مات مسافرتی دلفهنگام با اشاهر به اینکه قایق هایی که کمتر از 40 لیتر سوخت داشته باشند، مجوز سرویس دهی را نخواهند داشت، تاکید کرد: همچنین قایق ها برای فعالیت باید رنگ آمیزی شده و از استانداردهای لازم جهت سرویس دهی به گردشگران برخوردار باشند.

به گفته عباس نژاد هنگامی، قایقداران فعال در مسیر قشم – هنگام باید عضو تعاونی قایقداران در اسکله های کندالو و شیب دراز باشند.

وی به کاهش جمعیت دلفین ها در اطراف جزیره هنگام طی چند سال اخیر نیز اشاره و یکی از مهمترین دلایل آن را کاهش غذای دلفین ها در منطقه عنوان کرد.

عباس نژاد هنگامی تصریح کرد: یکی از غذاهای اصلی دلفین های بینی بطری ساکن آبهای جزیره هنگام، ماهیان ساردین است که متاسفانه به دلیل افزایش صیدبی رویه توسط صیادان غیر مجاز در آبهای اطراف جزیره هنگام، ذخایر این گونه ماهیان به شدت کاهش یافته است.

وی اذعان داشت: کاهش ذخایر ماهیان ساردین باعث کاهش غذای دلفین ها شده و در نتیجه این امر باعث شده است تا شاهد مهاجرت دلفین ها و کاهش جمعیت آنها در آبهای اطراف جزیره هنگام باشیم.

این فعال بخش خصوصی در امر گردشگری دریایی عنوان کرد: از سوی دیگر، بسیاری از دلفین ها در تورهای صیادان به دام می افتند که هیمن امر منجر به مرگ و میر این پستانداران دریایی می شود.

به گفته وی، برخورد با پره های موتور قایق های صیادی نیز عامل دیگری در مرگ دلفین ها محسوب میشود.

لازم به ذکر است، جزیره هِنگام از جزیره های ایران در خلیج فارس است که با آبادی‌های کوچک با وسعت حدود 50 کیلومتر مربع در جنوب جزیرهٔ قشم واقع شده و دارای معادن نمک و خاک و سرب است. جزیره هنگام در دو کیلومتری جنوب شرقی جزیره قشم بوده و 9 کیلومتر طول و شش کیلومتر عرض دارد.

از نقاط دیدنی جزیره تأسیسات بندری انگلیسی‌ها است. تماشای دسته‌های دلفین اطراف جزیره یکی از دیدنی‌های این جزیره به شمار می‌رود. شنا و غواصی در سواحل پیرامون جزیره و تماشای لاک‌پشتان دریایی، سواحل زیبای صخره‌ای و شنی از جمله جاذبه‌های دریایی اطراف هنگام و طبیعت منحصر به فرد، آهوان و تنها پارک کروکودیل کشور از جاذبه‌های داخل جزیره هنگام محسوب می‌شوند. 

پارک کروکودیل نوپک مهمترین مرکز گردشگری ساخته شده در این جزیره زیبا و دیدنی است. این جا نخستین مزرعهٔ پرورش کروکودیل کشور است. در کنار این پارک با ایجاد امکانات لازم و کمپینگ دائمی امکان اقامت طبیعت گردان فراهم شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار