معاون فنی اداره کل محیط زسیت هرمزگان گفت : محققان ایرانی برای نخستین بار در جهان نمونه نادر از جنس جدید مارمولک را در هرمزگان کشف کردند .
کد خبر: ۲۲۹۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴ 14 May 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، میثم قاسمی افزود: این نمونه نادر گِکوی پارسی (Parsigecko) نامیده شده و نخستین نمونه از زیرشاخه مهره داران است.
 
قاسمی اضافه کرد: این گونه مارمولک را محققان موسسه خزنده‌شناسان پارس و دانشگاه کردستان در منطقه حفاظت شده هماگ که مرتفع ترین کوهستان هرمزگان است کشف کردند .
 
وی گفت: گکوی پارسی تنها جنس بوم‌زاد (اندمیک) از بین تمام 250 گونه خزندگان در ایران محسوب می شود و تنها دارای یک گونه است.
 
معاون فنی اداره کل محیط زسیت هرمزگان، باربد صفایی مهار کارشناس ارشد تنوع زیستی، هانیه غفاری، عضو هیات علمی دانشگاه کردستان و استیون اندرسن استاد دانشگاه پاسیفیک کالیفرنیا را اعضای این گروه تحقیقاتی اعلام کرد که نتیجه تحقیق مشترک خود را در زوتاکسا، نشریه آرایه‌شناسان (تاکسونومیست‌ها) نیوزیلند منتشر کرده‌اند.
 
وی افزود: جنس گکوی پارسی به علت ویژگیهای مختلف مانند نداشتن انتهای پهن انگشتان و پولک پوستی، بسیار متفاوت از دیگر جنس‌های خاورمیانه‌ای تشخیص داده‌ شده است.
 
وی اضافه کرد: گکوی پارسی زمین‌زی است و در بخشی محصور در جنگل‌های استپی کوه‌های زاگرس، میان درخت‌های پسته وحشی و درختچه‌‌های بادام کوهی زندگی می‌کند.
 
قاسمی گفت : این مارمولک نیز مانند یوز ایرانی باید به زودی به فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از حیات وحش اضافه شود
 
معاون فنی اداره کل محیط زسیت هرمزگان خاطرنشان کرد: محدوده بسیار کوچک حضور این گونه که پراکنش آن در کمتر از 10هکتار است و نیز تعداد اندک آن (زیر یک هزار در سراسر جهان)، سبب شده است تا این مارمولک نادر در آستانه انقراض قرار بگیرد .
 
وی افزود: در پانزده سال اخیر تعداد 35 گونه از خزندگان در ایران به همت پژوهشگران ایرانی کشف شده است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار