مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: با توسعه روابط تجاری میان این منطقه و تجار عمانی، قشم می تواند به پایگاه فعالیت آنان تبدیل شود.
کد خبر: ۲۲۹۹۴۵
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷ 15 May 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، حمیدرضا مومنی در نشست با هیئت سرمایه گذاری از کشور عمان و مدیران "شرکت کیمجی رامداس" با اشاره به تفاوت های مناطق آزاد با سرزمین اصلی و تشریح مزیت های آن گفت: مناطق آزاد کشور در دوره جدید به سمت جلب و جذب سرمایه گذاری حرکت می کنند.
 
وی منطقه آزاد قشم را بستر مناسبی برای سرمایه گذاری در دوران پساتحریم خواند و گفت: هم اکنون در حال ارزیابی حضور سرمایه گذاران در قشم هستیم.
 
مومنی ورود اتباع خارجی به مناطق آزد بدون نیاز به صدور روادید از جمله مزیت های این مناطق دانست و افزود: فعالان اقتصادی و تولید کنندگان مستقر در مناطق آزاد از معافیت های 20 ساله مالیاتی برخوردارند که قانون اجازه تمدید آن را داده است ضمن اینکه خروج احتمالی سرمایه تابع مقررات مناطق آزاد است و با سرزمین اصلی تفاوت دارد.
 
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، این منطقه را دولت کوچکی در داخل کشور ایران معرفی کرد و گفت: صادرات کالا و خروج آن از منطقه آزاد 3 حالت متفاوت دارد: اول. اگر کالای تولیدی در منطقه مصرف شود از معافیت کامل مالیاتی برخوردار است. دوم. اگر کالای ساخته شده پس از ورود مواد اولیه به منطقه آزاد و تولید آن به خارج از کشور صادر شود نیز از معافیت کامل مالیاتی برخوردار می شود. سوم. اگر کالای تولید شده در مناطق آزاد به سرزمین اصلی صادر شود مالیات و عوارض آن بر اساس قوانین تابع سرزمین اصلی اخذ می شود.
 
مومنی ادامه داد: در هر منطقه آزاد دو گمرک مشغول به کار است و گمرک منطقه آزاد قشم به محصولی که از این منطقه به سرزمین اصلی صادر می شود 15 درصد تخفیف در عوارض گمرکی به آنان اعطاء می شود.
 
وی در پاسخ به این سئوال از سوی سرمایه گذاران عمانی که "آیا بانک های خارجی در قشم فعال هستند"؟ گفت: مذاکرات برای ایجاد بانک های خارجی با چند کشور انجام شده و که البته این مذاکرات در دوران پساتحریم بوده است .
 
مومنی هم چنین به سابقه تاریخی تجارت میان قشمی ها و عمانی اشاره کرد و گفت: سابقه همکاری ما بر اساس مدارک موجود به 500 سال می رسد و عمان در آینده می تواند به عنوان یک آلترناتیو برای امارات باشد و این کشور با توسعه بنادر، اسکله ها و راه های ارتباطی و تجاری آینده ای درخشان را در پیش رو دارد.
 
وی ادامه داد: در این راستا همکاری تجاری قشم با کشور عمان در حوزه های حمل و نقل هوایی و دریایی و تجارت و بازرگانی آغاز شده است و خط کشتیرانی قشم و خصب عمان تا پایان اردیبهشت ماه سالجاری راه اندازی می شود ضمن اینکه پرواز مستقیم قشم ـ مسقط تا یک ماه دیگر آغاز به کار می کند.
 
مومنی تاکید کرد: روابط تجاری قشم با عمان در سفر استاندار مسندم به این منطقه شکل جدی تری به خود گرفته است.
 
وی برنامه های توسعه ای منطقه آزاد را قشم را نیز تشریح کرد و گفت: برنامه ریزی برای ساخت 2 مگا پورت در جزیره قشم آغاز شده و مجتمع فولاد قشم با ظرفیت 5 میلیون تن در مرحله مذاکرات نهایی برای توافق است.
 
مومنی ادامه داد: برای بانکرینگ سوخت به کشتی های عبوری در تنگه هرمز امکان سوخت رسانی به کشتی ها تا 750 هزار تن وجود دارد که هم اکنون 50 هزار تن آن اجرایی شده است. هم چنین ظرفیت تولید 140 هزار بشکه نفت سنگین در قشم وجود دارد که برای 105 هزار تن آن سرمایه گذاری انجام شده است.
 
مومنی اظهار داشت: فرودگاه قشم در دو فاز کارگو (حمل بار) و سوخت رسانی به خطوط هوایی عبوری در حال توسعه است.
 
برنامه برای تولید 84 هزار تن پرورش ماهی در قفس تا 5 سال آینده، ظرفیت ذخیره سازی مواد سوختی تا سقف 100 میلیون تن در جزیره قشم، ساخت پنجاه هتل جدید در رتبه بندی های متنوع، و پیش بینی ورود یک میلیون گردشگر به قشم از دیگر مواردی بود که در این نشست مطرح شد.
 
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم هم چنین گفت: یکی از اهداف توسعه همکاری قشم با عمان تولید هزار مگاوات برق در جزیره قشم و صادرات آن به عمان است.   
 
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم هم چنین از این گروه عمانی دعوت کرد تا از امکانات و ظرفیت های منطقه آزاد قشم بازدید کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار