کد خبر: ۲۵۸۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۰ 11 July 2016
مدتی پیش ، دو محیط بان بر اثر شلیک گلوله شکارچیان متخلف ، در منطقه حفاظت شده گنو در شمال بندرعباس به شهادت رسیدند و باز هم سیل محکومیت و اقدامات صوری و کلیشه ای از جانب برخی مسئولین راه افتاد . شهیدان پرویز هرمزی و محمد دهقانی دو محیط بان پاک باخته ، این بار نیز همانند دیگر محیط بانان شهید ، بر اثر کم کاری ، سیاست زدگی و بی برنامه گی سازمان عریض و طویل محیط زیست ، قربانی شدند و خانواده هایی داغدار به جای گذاشتند.

 به راستی، پاسخگوی این خون های به نا حق ریخته کیست؟ تا کی باید محیط بانان ما بر اثر سوء تدبیر و مدیریت غلط سازمان به اصطلاح حفاظت از محیط زیست ، در برابر چشمان دوستداران خود ، پرپر شوند و در آخر ، تنها بیانیه ای در محکومیت شکارچیان متخلف صادر شود ؟! آیا وقت آن نرسیده است خانم ابتکار ، یک بار برای همیشه ، با پوزش از مردم شریف ایران ، از منصب خود استعفا کرده و این جایگاه را به فردی متخصص و دلسوز واسپارد ؟.

به مصداق " کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته " همه ما بویژه مسئولین ، در برابر خود و جامعه ، مسئولیم و بایدپاسخگو باشیم . رییس سازمان حفاظت از محیط زیست نیز در قبال تصدی چند ساله این مسئولیت ، هدر رفت امکانات و فرصتها و دست آخر ، به شهادت رسیدن محیط بانان باید پاسخگوی عملکرد خود باشد . نکته جالب در پی به شهادت رسیدن دو محیط بان در شمال بندرعباس اینک ، منطقه گنو ، از سوی سازمان محیط زیست بعنوان منطقه حفاظت شده تصویب و معرفی شده است ! حال این پرسش بی پاسخ باقی است که این چه منطقه حفاظت شده ای است که در آن ، نه محیط و نه محیط بان ، مصونیت دارند ؟!

شهیدان هرمزی و دهقانی ، در آیینی ویژه ، بر دوش همکاران و خانواده های خود ، تشییع شدند اما آیا حضور خانم ابتکار در این آیین ، توانست باز  درد و آلام یتیمان و بستگان این دو شهید عزیز بکاهد؟ آیا رییس محترم سازمان محیط زیست بجای سیاستکاریهای چند ساله گذشته ، طرحی عملیاتی و انقلابی برای سامان بخشیدن برای وضعیت بحرانی محیط زیست ارائه کرد ؟!

نکته حائز اهمیت اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی در همه عرصه ها بویژه نظامی ، امنیتی و سیاسی ، جزو قدرت های برتر منطقه ای است و این را دشمن ، قبل از دوست فهمیده است . نمونه بارز آن ناکام شدن عملیات گسترده دشمن تکفیری در پنجاه نقطه تهران و مراکز پر جمعیت سایر شهرستانها در ایام لیالی قدر که بواسطه حضور هوشمندانه و رصد مستمر دلاور مردان گمنام امام زمان (عج) میتوان نام برد حال چگونه است که در عرصه ای به مراتب پایین تر مانند حفاظت از منطقه ای برخوردار از شرایط ویژه زیست محیطی ، مدیران مرتبط قادر نیست آن را به خوبی مدیریت کند و از تلفات رو به افزایش اعم از انسانی ، جلوگیری کند ؟! معلوم است که این مدیریت ، ضعیف و ناکارآمد است و باید برای جلوگیری آن ، فکری اندیشید .

بعنوان راهکاری برای رفع نابسامانیهای موجود در عرصه حفاظت از محیط زیست ريا، پیشنهاد می شود از ظرفیت بسیار بالا و توان مندی منحصر و نیروی پر افتخار بسیج مردمی ، استفاده کرد . صد البته ، این مجموعه پرکار و آزموده شده ، در عرصه حفاظت از محیط زیست نیز مانند دیگر عرصه هایی که تا کنون به آن ورود کرده است ، عملکردی درخشان و قابل ستایش خواهد داشت .

پرویز سالاری سردری - مسئول کمیسیون فرهنگی و عضو شورای شهر بندرعباس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار