معاون مطبوعاتی وزیر عنوان کرد:
با توسعه آموزش مي‌توانيم به ثبات و امنيت حرفه‌اي برسيم زيرا با توجه به اين امر خود را در مقابل تند باد حوادث مجهز كرديم به همين علت در سال جاري هيچ محدوديت بودجه‌اي در بخش آموزش وجود ندارد.توسعه رسانه‌هاي تخصصي مي‌تواند مخاطبان را افزايش دهد.
کد خبر: ۲۷۵۱۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۸ 09 August 2016
به گزارش تابناک قم، مراسم روز خبرنگار و تجلیل از خبرنگاران استان با حضور معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی شهرداری قم در در سالن همایش‌های شهرداری برگزار شد.

بیان دغدغه‌هایی همچون نبود امنیت شغلی، بیمه خبرنگاران، ساماندهی مطبوعات و رسانه‌های محلی و آموزش خبرنگاران از عمده مطالبی بود که خبرنگاران در این مراسم بیان کردند.

لزوم توسعه رسانه‌هاي تخصصي

در این مراسم معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، با تاكيد بر اينكه الگوي مصرف رسانه‌اي تغيير كرده است، اظهار كرد: رسانه‌هاي اجتماعي عرصه را به رسانه‌هاي همگاني از جمله راديو و تلويزيون تنگ كرده است.

حسين انتظامي با بيان اينكه رسانه‌هاي جمعي و همگاني فرصت‌هاي خاصي دارند، اضافه كرد: توسعه رسانه‌هاي تخصصي مي‌تواند مخاطبان را افزايش دهد؛ برخي از رسانه‌هاي محلي به دنبال سراسري شدن هستند در حالي كه با اين اقدام از وضعيت فرصت‌دار خود فاصله گرفته و آنها را از دست مي‌دهند.

وی خاطرنشان كرد: چهار استان در كشور خانه مطبوعات را تشكيل نداده كه قم يكي از اين استان‌هاست در حالي كه تشكيل اين مجموعه سبب پيگيري دغدغه‌هاي خبرنگاران مي‌شود.

معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به اينكه خانه مطبوعات استان‌هاي كشور مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي قرار گرفته است، عنوان كرد: استان قم به دليل نداشتن اين مجموعه از برخي حمايت‌ها محروم شده است.

وی از اختصاص بالاترين نرخ رفت و آمد نيروي انساني به صنف خبرنگاران ياد كرد و ادامه داد: خواسته رسانه‌هايي كه همكاران تمام وقت خود را بيمه نكنند در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مورد توجه قرار نمي‌گيرد زيرا محوريت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي پيگيري امور اجتماعي و توجه به اقشار مختلف حوزه فرهنگ و هنر است.

انتظامي با تاكيد بر اينكه توسعه روزنامه‌نگاري تخصصي بايد در دستور كار قرار گيرد، تصريح كرد: با توسعه آموزش مي‌توانيم به ثبات و امنيت حرفه‌اي برسيم زيرا با توجه به اين امر خود را در مقابل تند باد حوادث مجهز كرديم به همين علت در سال جاري هيچ محدوديت بودجه‌اي در بخش آموزش وجود ندارد و شهرداري‌ها هم مي‌توانند در اين راستا مشاركت مطلوبي داشته باشند.

وی با بيان اينكه دولت بايد مقررات مطلوبي را براي رسانه‌ها تعيين كند، اظهار كرد: اين مقررات بايد سبب تامين امنيت شغلي آنها شود كه تحقق اين امر نيازمند تعيين رابطه ميان رسانه‌ها با حاكميت، مردم و ميان خودشان است.

معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي يادآور شد: اقشار مختلف نظام اسلامي داراي قوانين مشخصي هستند به همين علت مي‌توانند مورد شكايت مخاطبان خود قرار گيرند؛ رسانه‌ها هم بايد به اين جايگاه برسند.

توسعه استان در گرو نقد منصفانه

شهردار قم نیز با اشاره به جایگاه مهم خبرنگاران عنوان کرد: رسانه در حوزه فرهنگ و هنر دسته بندی می شود و کار رسانه در واقع کاری فرهنگی است ضمن اینکه با چنین رویکردی خبرنگاری در نظام جمهوری اسلامی اقتضای خودش را در عرصه فرهنگی دارد.

سید مرتضی سقائیان نژاد تصریح کرد: با توجه به وضعیت کشور و تهدید فرهنگ غرب رسالت خبرنگار دارای اهمیت زیادی می شود در این راستا خوشبختانه تمدن اسلامی از تمدن های غالب در جهان می باشد.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ غرب برای مردم جهان برنامه دارد در این زمینه تمدن غرب که بعد از رنسانس در جهان غالب شد تلاش می کند تا فرهنگ های دیگر را نادیده بگیرد از نظر فرهنگ غرب حرف نخست با افرادی است که صاحب قدرت و استیلا و زور و زر و تزویر باشند.

شهردار قم اظهار کرد: اما در فرهنگ اسلامی رستگاری و سعادت و تزکیه را به عنوان راهبرد معرفی می نماید اگر با چنین نگاهی به شغل خبرنگاری بنگریم کار فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی بر اساس صداقت و پاکی و جسارت و شجاعت می باشد.

وی گفت: قرآن کریم به قلم سوگند خورده است در این عرصه خبرنگاران صاحب قلم هستند و جایگاه بزرگی دارند باید جایگاه واقعی و شان خبرنگاران توسط خودشان حفظ شود و شان خبرنگار در دست خودش است.

سقائیان نژاد عنوان کرد: توسعه قم و رفع عقب ماندگی ها در گرو نقد منصفانه می باشد باید تلاش کرد با همدلی و وحدت که حرف نخست را در موفقیت می زد در جهت رفع عقب ماندگی ها تلاش کرد چرا که اگر چه رکود و نداشتن بودجه از جمله مشکلات در تحقق اجرای پروژه ها می باشد اما با تعامل با رسانه ها می توان به توسعه دست یافت.

شهردار قم در مورد حمایت از خبرنگاران نیز ادامه داد:راه اندازی ساختمانی برای تجمیع رسانه ها و ساماندهی دکه های روزنامه فروشی و ایجاد ساختمانی متمرکز برای دانشکده خبرنگاری و کمک در جهت تشکیل خانه مطبوعات از الویت های این حوزه می باشد که می توان آن را به ثمر رساند.

بیمه مشکل اصلی خبرنگاران

در این مراسم همچنین مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اشاره به فعال بودن ۲۶۴ رسانه خبری در قم اظهار داشت: فعالیت این تعداد روزنامه، نشریه و خبرگزاری و پایگاه های خبری سطح برجسته از مطبوعات را در کشور ایجاد کرده است.

حجت الاسلام عباس دانشی با اشاره به نقش مطبوعات قم در ترویج فرهنگ اصیل اسلامی تصریح کرد: ۶۹ دو فصل نامه، ‌۹۰ فصل نامه و چندین سالنامه در قم فعالیت می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به مسائل مربوط به خبرنگاران بیان کرد: بیمه مشکل اصلی خبرنگاران است که تدبیر دولت در این مجال کارساز بوده است. ما سهم بیمه خبرنگاران و یارانه آنها را پرداخت می‌کنیم اما تأخیر در پرداخت و نداشتن نقدینگی از سوی مطبوعات مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم عنوان کرد: موضوع انتخابات خانه مطبوعات دغدغه همه خبرنگاران است که تا اول مهرماه صورت می‌گیرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار