« این کشتی به ثبات نیاز دارد»
مراسم تودیع و معارفه‌ وزرای ارشاد با سخنرانی هنرمندان و اظهارات صریح علی جنتی (وزیر سابق ارشاد) همراه شد و صالحی امیری (وزیر جدید ارشاد) هم تاکید کرد که ما آمده‌ایم تا شما احساس آرامش و امنیت کنید.
کد خبر: ۳۲۵۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۲ 07 November 2016
مراسم تودیع و معارفه‌ وزرای ارشاد با سخنرانی هنرمندان و اظهارات صریح علی جنتی (وزیر سابق ارشاد) همراه شد و صالحی امیری (وزیر جدید ارشاد) هم تاکید کرد که ما آمده‌ایم تا شما احساس آرامش و امنیت کنید.

به گزارش ایسنا، این مراسم 17 آبان ماه با تلاوت قرآن مجید در تالار وحدت آغاز شد و عباس سجادی اجرای آن را برعهده داشت.
حاشیه‌ و متن تودیع و معارفه‌ وزرای ارشاد
در ابتدای آن محمد سریر - رئیس شورای عالی خانه هنرمندان- بیان کرد: فعالیت‌هایی که در حوزه اداری صورت می‌گیرد، عموما با تغییراتی همراه است که این تغییرات در روند کلی تاخیرات ایجاد می‌کند.

سریر: از دو دهه‌ی قبل به جنتی ارادت دارم 

او با اشاره به عملکرد علی جنتی (وزیر سابق ارشاد) یادآور شد: که من از دو دهه قبل به او ارادت دارم؛ ایشان زمانی که در سفارت کویت فعالیت می‌کردند، بواسطه‌ی برنامه‌ی سخنرانی که از طرف دانشگاه کویت دعوت شدم، به این واسطه با او آشنا شدم و از همان زمان، حُسن عملکرد او را احساس کردم.

سریر ادامه داد: در طول فعالیت سه ساله‌اش، چهره‌های واقع بینانه در سیاست فرهنگی حضور داشتند و از روابط خود در حوزه فرهنگی استفاده می‌کردند. روال «امید» خوب است اما گاهی راه «تدبیر» سخت می‌شود و ممکن نیست. آن‌چه پیش رو است روشن کردن چراغ صحنه است، عبور از سیاست‌های دولت با چالش‌ها مواجه می‌شود و در عین حال چراغ خاموش  حرکت کردن هم مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

او در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: آنچه که جامعه هنری دنبال می‌کند نوعی فضای لازم برای پاسخگویی به ساخت جامعه به ویژه نسل جوان است، در همه‌ی حوزه‌های هنری از تجسمی گرفته تا موسیقی و سینما باید نگاه واقع بینانه‌ای داشت و در نهایت آن‌را از ضرباتی که در مسیر به آن برخورد می‌کند بر حذر داشت. هنرمندان تحمل هر ضربه‌ای را ندارد، در جامعه امروز باید مسیر را با استفاده از اعتقاد معنوی با جهانی که با ماست پیش ببریم و دنیای بهتر را به نسل‌های آینده هدیه کنیم.

این هنرمند موسیقی گفت: آقای جنتی همیشه در این حوزه حُسن نظر داشتن و بابت این کار از او سپاسگذاریم و به آقای صالحی امیری خیرمقدم می‌گوییم که عزم خود را برای این حوزه جزم کرده‌اند و امیدواریم بتوانیم ارزشهای هنری را حفظ و آن‌را بهتر معرفی کنیم.

کاکایی چه آرزوی برای وزارت ارشاد کرد؟

سخنران بعدی این مراسم عبدالجبار کاکایی - شاعر و ترانه‌سرا - بود که بعد از آرزوی صبر  وسکون برای وزارت فرهنگ و ارشاد اظهارکرد: این وزارتخانه مانند کشتی بی لنگر می‌ماند که از سوی سیاست و از سوی هنر کج می‌شود.

او یادآو شد: من سال‌ها پیش توقعی را از آقای جنتی مطرح کردم که در جهت آن توقع میدان عمل را در جامعه ادبی قرار داد و باید ایجاد وفاق ملی و  در نظر گرفتن بستری بدون آنکه گرایش‌های سیاسی را در نظر بگیرند هم ایجاد می‌شد بنابراین امیدوارم سعی کنیم به همه جامعه ادبی و هنر نگاهی بیاندازیم.

این شاعر سپس قطعه‌ای با عنوان «ما بسیاریم» را خواند.

آموزگار:وزارتخانه‌ای با این حجم از وظایف پیچیده و اختیارات نامتناسب پیدا نمی‌کنیم

سخنران بعدی این مراسم محمود آموزگار - رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران - بود که در سخنانی مطرح کرد: اگر نگاه مقایسه‌ای به وزارت‌خانه‌های کشور داشته باشیم وزارتخانه‌ای را با این حجم از وظایف پیچیده و اختیارات نامتناسب پیدا نمی‌کنیم، پس هرکس که مسئول آن می‌شود با وظایف و انتظارات بسیاری مواجه است.

او ادامه داد: توقع از قوه مجریه امکانات لازم را در دولت برای این وزارتخانه فراهم می‌کند، هنگامی که آقای جنتی آغاز به کار کرد اولین اقدام ایشان که شایسته تقدیر شد، امکان انتخاب معاونین ایشان بود که این مدیر نشان داد او بحث راسخ به تصدی کسانی دارد که به امور فن مسلط هستند.

آموزگار یادآور شد: یکی از موضوعاتی که باید به آن اشاره کنم این است که جنتی اقداماتی انجام داد که در طول تاریخ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بی سابقه بود و نمونه آن واسپاری بخشی از کارها به بخش خصوصی و تشکل‌های صنفی بود، همچنین دخالت اتحادیه‌ها دراداره کلیدی نمایشگاه بین المللی کتاب نیز یکی از اقدامات شاخص او در این حوزه است.

او افزود: همچنین موضوع مالیات کتاب فروشان که سابقه ۱۳ ساله داشت به اهتمام او و معاونت حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد در قالب معافیت مالیاتی کتاب فروشان محقق شد بنابراین این موارد کافی است که نام او در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شود.

او همچنین با اشاره به سوابق وزیر ارشاد جدید اظهار امیدواری کرد: صالحی امیری با پیشینه فراوان  تحقیقی و پژوهشی در حوزه نشر و کتاب، اقدامات مفیدی را در حوزه نشر مورد حمایت قرار دهند. من اطمینان دارم با توجه به اینکه ایشان این درد را می‌شناسند، بتوانند برای اولین بار برنامه‌ای را تدوین کند که مقصد ما را مشخص کند، هرچند که دوره دولت یازدهم کوتاه است اما امیدوارم پایه‌ی این قضیه را ایجاد کنند تا در آینده برنامه مدون در حوزه نشر داشته باشیم.

خشایار اعتمادی: حوزه‌ی فرهنگ،آسیب‌پذیر است

خشایار اعتمادی خواننده نیز در سخنانی مطالباتش را از وزیر ارشاد اینگونه مطرح کرد:آقای جنتی با رویکرد عقلانیت اصحاب فرهنگ و هنر را هادی، همراه بودند و خوب است، بدانند اصحاب هنر این انصاف را دارند و شائبه‌ای که باعث دغدغه‌ی ملی و عمومی شده است. شایعه‌ی تقابل بین دولت و مجلس است که شاید علت اینکه مقام معظم رهبری سال گذشته را انسجام ملی دولت و ملت بیان کردند، همین امر بوده باشد.

این هنرمند ادامه داد: انتخاب‌های شایسته رئیس  دولت تدبیر و امید موجب وفاق شد و دغدغه‌های بسیاری را از بین برد و امیدوارم ماحصل آن موجب خوشنودی مقام معظم رهبری باشد. حاصل این امر برای وزارتخانه ما (ارشاد) انتخاب آقای صالحی امیری است و هنگامی که اصحاب رسانه با ما تماس می‌گیرند که انتظارات ما را از وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی بخواهند، باید گفت؛ آقای وزیر خدا به شما صبر دهد، زیرا انتظارات اصحاب هنر تمامی ندارد از طرفی دغدغه کسانی که نگران ولنگاری فرهنگی هستند نیز تمامی ندارد.

او افزود: جامعه فرهنگ و هنر انتظار دارد شما سایه‌سار و چتری باشید که دغدغه‌های جامعه فرهنگی را برطرف می‌کند، ما می‌دانیم که شما دغدغه حمایت از بخش خصوصی دارید و در این راستا معاونت هنری ما از این بخش حمایت کرده است، اما امیدواریم این حمایت بر پایه عدالت و انصاف باشد و تنها عده‌ای از آن استفاده نکنند.

اعتمادی در بخش دیگری از سخنانش گفت: صیانت از مجوزی که برای هنرمندان صادر می‌شود باید قاطعیت و قدرت پشت آن باشد؛ زیرا ما می‌دانیم که حوزه فرهنگ حوزه آسیب‌پذیری است.

طائرپور: سینما را اصلا نمی‌توان دوست نداشت

در ادامه این مراسم که از سوی مجری تاکید شد که تکریم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است، فرشته طائرپور به نمایندگی از سینماگران در این جلسه سخنانی را مطرح کرد.

این تهیه‌کننده سینما که همان ابتدا طرف مخاطب خود را علی جنتی دانست، گفت: حتما یادتان است روزی که به وزارت ارشاد آمدید. انگار همین چند روز پیش بود شما آمدید. بی آنکه سابقه‌ای از معاشرت با سینماگران و سینمای ایران داشته باشید و یا حتی سینماگران ایران خاطره‌ای از شما داشته باشند.

او افزود: آن موقع حتی می‌گفتید؛ "وزارت فرهنگ در مقایسه با وزارتخانه‌های دیگر مطلوب و ترجیح شما نبوده" و ما هم که یادتان هست چطور خسته از تنش‌ها و نگرش‌ها، جست‌وجوگر فصل جدیدی بودیم تا اوضاع سینما را متناسب با آن تعریف کنیم.

طائرپور اظهار کرد: حرمت و موقعیت نام شما برای ما مهمترین نکته بود که می توانست حاشیه امنی را برای ما ایجاد کند تا سینمای ایران آسوده خاطرتر در میدان خلاقیت و جذابیت ذاتی‌اش جولان دهد و این‌ طور شد که سینما از شما استقبال کرد و برای مشارکت با برنامه‌ها و همکاری با مدیران شما آماده شد.

 این تهیه‌کننده سینما در ادامه گفت: امروز که می‌روید می‌دانم سینما را بیش از گذشته دوست دارید. سینما را اصلا نمی‌توان دوست نداشت. سینما چه کسی یا جریانی بخواهد یا نخواهد؛ مهم و محترم است و کسانی که این موضوع را باور ندارند از جامعه جا می‌مانند.

وی با تاکید بر اینکه سینما عزیز و مرجع است و یارانش در صدر می‌نشینند، خطاب به جنتی گفت: شما امروز از سینما نمی‌روید چون سینما جای رفتن نیست وقتی اهل دیارش می‌شود این اهلیت حتی با فاصله‌هم مرتفع نمی‌شود. شما از سینما نمی‌روید کما اینکه وزیران قبلی هم نرفتند، زمان ثابت می‌کند که دلبستگی به سینما با شما خواهد ماند.

طائرپور تاکید کرد: بی‌تردید در منسبی دیگر خواهید بود و خواهیم دید در آن‌جا از سینما و عزت آن حتی شاید رساتر از دیروز یاد و حمایت خواهید کرد اما به هر حال این مجلس برای تودیع شما نهاده شده و من به عنوان نماینده سینمای ایران می‌گویم که این سینما آنقدر وفا دارد که به خاطر گشودن در بسته خانه‌اش تعامل با اصناف‌اش و گشودن سالن‌های سینمایش از شما قدردانی کند و همچنین برای آسیب‌هایی که وارد نکردید، ممنون باشد.

او با بیان این جمله خطاب به جنتی که "یاور وزارتخانه‌ای بمانید که قرار است هنر و فرهنگ این سرزمین را تمشیت کند" در ادامه خطاب به صالحی امیری وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: شنیده‌ام که آرزوی کهن فرهنگ را برای فرهنگی کردن سیاست رها داده‌اید، اینکه سینما چه مشکلات معیشتی، حقوقی و... دارد در حوزه معاونت سینمایی ونهادهای صنفی به تفصیل و تحلیل و حتی مدون شده وجود داد و کافی است به آن‌ها رجوع کنید اما اجازه دهید طلب امروز من از شما در یک کلام خلاصه شود؛ اینکه جناب وزیر سینمای ایران از شما امنیت فراگیر و ماندگار می‌خواهد.

این فیلم‌نامه‌نویس گفت: ما امنیتی برای فکر کردن، بیان کردن و تاثیر گذاشتن بر روان مردم می‌خواهیم، چون سینمای کم بودجه و بی پشتیبان ایران ثابت کرده استعداد و تاثیر گذاری بسیاری در ایران و جهان دارد و این یک غنیمت است.

طائرپور با اشاره به فروش ۱۴۰ میلیارد تومانی سینمای ایران در شش ماهه‌ی اول سال، در ادامه سخنان خود به برخی مشکلات و اتفاقاتی که در حوزه هنر و سینما رخ داده از جمله قاچاق آثار سینمایی، برنامه‌های نقد سینما که جز آزار و توهین اثر دیگری برای مخاطب ندارد، پخش انونس‌های سینمایی درشبکه‌های خارجی و اتفاقاتی که به دنبال آن رخ می‌دهد اشاره و اظهار کرد: آیا می‌توانید نشان دهید که وزارت ارشاد با گشت ارشاد فرق دارد! توقع ما از شما امنیت برای سینماگران، هنرمندان و خبرنگاران است. با این حال منتظر گفت‌وگو با شما و منتظر فصلی مشترک می‌مانیم.

دعایی: متاسفم که جنتی کنار می‌رود

در ادامه حجت‌الاسلام سید محمود دعایی حرف خود را با اشارات و کلماتی تحسین برانگیز از برخی هنرمندان حاضردر مجلس شروع کرد و ابتدا گفت: صحبت کردن از فرشته‌ای نازنین که در اینجا بود، سخت است.

مدیر مسوول موسسه «اطلاعات» خطاب به علی جنتی (وزیر سابق ارشاد) گفت: ایشان شخصیتی است که به دلیل توفیق و استعداد درخشان سطوح زیادی از معرفت را در اختیار داشت و روزی که در اینجا مراسم معارفه‌اش برگزار شد، خدمت رئیس جمهور گفتم که اگر چه پیشنهاد اولیه من برای وزارت ارشاد فرد دیگری بود اما بعد از اینکه با این نازنین آشنا شدم، انتخاب شما را تحسین کردم و متاسفم که الان طوری شده که این نازنین (علی جنتی) کنار می‌رود.

وی ادامه داد: ثمرات درخشانی که این نازنین به جا گذاشت، چیزی است که فرشته‌ها مطرح کردند و همانطور که خانم طائرپور، از فاخران هنر دستاورد شما را ستود و آن‌چه را که برای جانشین شما ضرورت داشت به حق ادا کرد.

دعایی گفت: آقای جنتی! شما قبل از انقلاب خیلی به گردن من حق داشتید و ما هرگاه مدارکی برای عبور نیاز داشتیم شما با تهیه کارت و پاسپورت کار ما را انجام دادید، بلکه به مرحمت شما همسر من سه بار به مکه سفر کرد و ما خیلی راحت از مرزها عبور کردیم.

وی با اشاره به ارتباطی که جنتی با بنیانگذار انقلاب اسلامی داشت و مناسب و خدماتی که او پس از انقلاب عهده دار بود و به انجام رسانید، افزود: چه زیباست که در اینجا از او به نیکی یاد می‌کنند و گوارا شما بود این ذکر جمیل و خیر. البته جدا از این‌ها شما یاران زیبایی را در معاونت‌های مختلف برای همکاری انتخاب کردید.

دعایی پس از اشاره به ویژگی‌های هرکدام از معاونان فرهنگی، سینمایی و هنری خطاب به صالحی امیری هم گفت: به شما هم تبریک می‌گویم که جمع شایسته‌ای برایتان به یادگار گذاشته است و دستاوردهای شما درکتابخانه ملی و مرکز اسناد می‌تواند در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم ادامه داشته باشد.

او در پایان سخنان خود در خطابی دوباره به علی جنتی به تلاش او برای ادامه فعالیت روزنامه «اطلاعات بین‌المللی» اشاره کرد و گفت: با وجود تلاش زیاد که شما انجام دادید که این روزنامه به محاق نیفتد اما ما مصلحت را پذیرفتیم.

اظهارات معاون اول رئیس جمهور

اسحاق جهانگیری با تاکید بر اینکه بی قانونی در کشور به نفع هیچ شخصی نیست گفت: قانون باید در کشور محترم شمرده شود و امضای وزارت ارشاد برای همه از جمله قوه قضائیه، امام جمعه و نیروی انقلابی قابل احترام باشد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه‌ی مراسم تودیع و معارفه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اگر ما به قانون احترام بگذاریم دیگران نیز به ما احترام خواهندگذاشت اظهار کرد: به آقایانی که فکر می کنند می توانند فراتر از قانون اقدامی انجام دهند می گویم که حتما روزی فرا خواهد رسید که خود آنها از این داستان ضرر خواهند کرد.

او با بیان اینکه آقای جنتی مدیری همه جانبه‌نگر، متدین، معتدل، منصف، توانا و انقلابی هستند که عمرشان را در راه پیشرفت کشور، انقلاب و نظام صرف کرده و سابقه درخشانی دارند افزود: آقای جنتی از زمان شروع مسئولیت خود در وزارت ارشاد با سختی‌ها و ناهمواری‌های زیادی در بخش فرهنگ و هنر کشور روبرو بوده اند و در این سه سال تلاش کردند اطمینان، آرامش و امید را به بخش فرهنگ و هنر کشور برگردانند.

جهانگیری با بیان اینکه آقای صالحی امیری نیز از چهره های شناخته شده  که قرار است براساس تاکیدات رئیس جمهور همین راه و مسیر را ادامه دهند، محسوب می‌شود گفت: آقای صالحی امیری از نظر سیاست گزاری و برنامه ریزی فرهنگی از چهره های خوش نام هستند و امید است از سرمایه تعاملات و ارتباطاتشان برای مدیریت این حوزه نیز به خوبی بهره بگیرند.

وی با اشاره به این که دولت در ماه های پایانی کار خود به سر می برد و با محدودیت هایی روبروست گفت: پذیرش مسئولیت در مقطع فعلی بیانگر عزت نفس و روحیه خدمت گزاری آقای صالحی امیری است.

جهانگیری با اشاره به گستردگی حوزه فعالیت وزارت ارشاد تصریح کرد: مخاطبان این وزارتخانه شامل همه نخبگان فرهنگی و اجتماعی و هنری و عموم شهروندان کشور هستند و قدرت فرهنگ به واقع از قدرت سیاست و اقتصاد بیشتر است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه انتظارات از بخش فرهنگی کشور بسیار بالاست خاطر نشان کرد: در هر حوزه ای که با نارسایی مواجه می شویم کمک اهل فرهنگ را طلب می کنیم. از جمله در حوزه آسیب های اجتماعی که در جلسه اخیر مقام معظم رهبری با مسئولان اول کشور، حل مشکلات این حوزه را با کمک بخش فرهنگی کشور دست یافتنی دانستند.

وی با اشاره به اینکه برای حل دغدغه گسترش مفاسد اقتصادی در کشور نیز روی به اصحاب رسانه و بخش فرهنگی می آوریم، افزود: توسعه فرهنگی به صورت جدی پیش نیاز توسعه اقتصادی کشور است.

معاون اول رئیس جمهور خاطر نشان کرد: این سوال مطرح است که آیا وزارت ارشاد با این حجم از مطالبات و درخواست ها با توجه به امکانات موجود توانایی پاسخگویی به نیازها را دارد؟ که پاسخ آن منفی است. یعنی مطالبات و انتظارات با ابزارها و امکانات موجود سازگار نیست. چرا که هر چه پیش رفته ایم قدرت قانونی و حقوقی وزارت ارشاد کاهش یافته و سهم امکانات مادی آن نیز کم شده است و دستگاه هایی که در این حوزه مسئولیت پذیرفته و منابع دریافت کرده اند، در موضوعات مختلف پاسخگو نبوده اند.

وی با تاکید بر اهمیت قدرتمند کردن بخش فرهنگی کشور خاطر نشان کرد: وقتی فرهنگ ضعیف شود سیاست، اقتصاد و دیپلماسی کشور نیز ضعیف می شود. پس برای  قدرتمند شدن اقتصاد و دیپلماسی  باید به بخش فرهنگ اهمیت دهیم.

جهانگیری با اشاره به اینکه هدف اصلی دولت یازدهم از ابتدا بازگشت به قانون بوده است تصریح کرد: مبارزه با فساد قانون گریزی، ارتقای سرمایه فرهنگی و اجتماعی کشور و جلب و تقویت اعتماد از دست رفته مردم از اهداف دولت یازدهم بوده است. چرا که هر چه اعتماد افزایش یابد می توانیم موانع را پشت سر بگذاریم و در این راستا لازم است در بخش فرهنگی به جای رویکرد سیاسی و امنیتی به رویکرد علمی توجه بیشتری داشته باشیم.

وی با اشاره به رویکرد روشن مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ گفت: برخورد مدیران فرهنگی در مواجهه با مسائل باید حکیمانه و به دور از افراط و تفریط باشد.

جهانگیری با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی کشور در شرایط فعلی از اصلی ترین رویکردهای ماست افزود: در بخش فرهنگ نیز باید از ظرفیت های داخلی ایران به خوبی بهره بگیریم و اگر از این ظرفیت های بزرگ استفاده نکنیم، به مردم ظلم کرده‌ایم.

اظهارات صریح علی جنتی درباره‌ی اتاق‌های فکر پنهان

علی جنتی از انتخاب صالحی امیری به عنوان وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان "نعم الخلف" یاد کرد و گفت: امیدوارم او وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را یک گام به جلو ببرد.

وزیر سابق ارشاد در ابتدای سخنانش با اشاره به بخشی از خطبه‌های نهج‌البلاغه بیان کرد: من در این مراسم به دنبال گزارشی آن‌چه در طول دو سه سال گذشته در وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی انجام شد، نیستم.

وی ادامه داد: من سعی کردم در این مدت از نیروهای مومن معتقد به نظام و کارآمد و متخصص استفاده کنم و تلاش کردم دوستانی را دعوت به کار کنم که نسبت به کار آشنایی و تخصص داشته باشند و خوشحالم کسانی در این حوزه با من همکاری داشتند که در عمل نشان دادند، لیافت کاری که بر عهده گرفته‌اند را دارند.

جنتی افزود: اجرای سیاست دولت تدبیر و امید نکته دیگری است که رئیس جمهور در دوران انتخابات در حوزه فرهنگ مطرح کردند و آن حمایت از آزادی اندیشه و بیان، قانون‌گرایی و توجه خاص به اصحاب فرهنگ و هنر بود.

او با بیان اینکه ما کار خاصی در وزارتخانه انجام ندادیم، افزود: سعی کردیم منزلت و کرامت هنرمندان را حفظ کنیم و همراه با تحولات جهانی در حوزه فرهنگ فعالیت کنیم تا ایستایی نداشته باشیم. صیانت از فرهنگ، تقویت و کمک به سطح فرهنگ عمومی همچنین تفویض آزادی‌های عمومی، صیانت از تنوع فرهنگ، رونق اقتصادی فرهنگ و هنر و همچنین بهره گیری از ظرفیت‌های اطلاعات و ارتباطات برای ارتقاء فرهنگ کشور، سرفصل‌ سیاست‌هایی بوده که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول سه سال گذشته توسط من و همکارانم دنبال شد.

او بیان کرد: درحوزه کتاب، اتاق‌های فکری وجود دارد که تمام آنچه که در کشور منتشر می شود را در این اتاق‌ها رصد و مطالعه می‌کنند و هر جایی که پاراگرافی وجود داشته باشد که با سلیقه آن‌ها همخوانی ندارد یا عکسی که مناسب با سلیقه آن‌ها نیست و منتشر شده  است آنها شروع به تهیه جزوه می‌کنند و آن‌را در اختیار ائمه جمعه قرار می‌دهند تا نشان بدهند فرهنگ کشور به ولنگاری کشیده شده است.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: هر هفته یک سوژه و چالش جدید داشتیم که تا سه ماه گرفتار مسائل آن در رسانه‌ها بودیم. بحثی که با آن مواجه بودیم این بود که وزارت ارشاد در دوره جدید ممیزی کتاب را قبول ندارد، در حالی که ما بر اساس شعار رئیس جمهور سعی کردیم ممیزی به ناشران واگذار شود که آن‌ها نپذیرفتند بنابراین خودمان آن‌را انجام دادیم.

جنتی افزود: در این دوره ۲۱ فرهیخته کشور به عنوان هیات ناظر به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ممیزی کتاب معرفی شدند تا بتوانند در این حوزه نظارت کنند. در حالی که در دولت دهم شورای عالی کسانی را انتخاب کرده بود که رئیس جمهور حاضر نبود این موضوع را ابلاغ کند و کسی هم در آن دوران به این قضیه اعتراض نکرد.

او با اشاره به اتاق فکر مقابله با موسیقی و برگزاری کنسرت‌ها بیان کرد: بعضی از این اتاق‌ فکرها با بهره‌گیری از رسانه‌هایی که در اختیار داشتند، یک بار مسئله تک‌خوانی خانم‌ها را مطرح کردند در حالی که در طول سه سال فعالیت من در وزارت ارشاد تنها به سه خانم اجازه داده شد که در دهه فجر برای خانم‌ها بدون دوربین و موبایل برنامه اجرا کنند اما مرتب از ما سوال می‌شد که چرا به خانم‌ها اجازه خوانندگی دادید؟! 

جنتی ادامه داد: حتی کار به جایی رسید که در صحن علنی مجلس این موضوع مطرح شد و در کمال بی تقوایی عکسی از یک خواننده خانم که اصلا در ایران خوانندگی انجام نداده بود، نشان دادند و بعد از آن به من کارت زرد دادند.

او در بخش دیگری از سخنانش اظهارکرد:  بعد از این قضیه جلوی کنسرت‌ها را گرفتند و گفتند وضع ظاهری کسانی که کنسرت برگزار می‌کنند مناسب نیست که ما آن‌را هم درست کردیم سپس برخی از شهرها مثل مشهد که بعد از آن قم و شیراز هم به آن اضافه شدند خواستند که در آن شهرها کنسرت اجرا نشود. بعد از آن هم ائمه جمعه، نیروی انتظامی و نیروهای خودسر صف‌آرایی کردند.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: اتاق فکر مقابله با هنرهای نمایشی نیز موضوع دیگری بود که به وجود آمد. در تهران بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ تئاتر اجرا می‌شود و ما نمی‌توان دائما نیرویی بالای سر آن‌ها برای نظارت داشته باشیم اما اتاق فکرها دائما ناظرانی دارند که کافی است یک بازیگر دیالوگی که مطلوب آن‌ها نیست مطرح کند و یا حجاب یکی از بازیگران زن کمی عقب برود تا از آن عکس بگیرند و به دیگران بگویند، ببینید در تئاتر کشور ما چه می‌گذرد!

جنتی همچنین گفت: در حوزه سینما هم همینطور بوده و ما در همه حوزه‌ها مراقبت کامل داشتیم. مثلا در حضور نشر در ۸۰ هزار عنوان کتابی که پارسال چاپ شد فرض کنید که یک رمان هم مشکل داشته باشد اما بقیه کتاب‌هایی که مشکل نداشته‌اند را حساب نمی‌کنند. در حالی که این کتاب‌ها با نظارت منتشر می‌شوند. نگاه ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این بود که از نیروهای فرهنگی حمایت کنیم، از جوانایی که تازه به صحنه می‌آیند و از اصحاب پیشکسوت فرهنگ و هنر.  تلاش ما این بود زاویه اصحاب فرهنگ و هنر را با نظام یکی کنیم و هنر آن‌ها را در خدمت نظام قرار دهیم.

او افزود: سعی کردیم همراه با تحولات جهانی به خصوص در حوزه مجازی که با مخالفت‌های بسیاری روبرو است، حرکت کنیم. با اینکه معتقدیم این روزها روزهای انفجار اطلاعات است و به هیچ وجه امکان کنترل آن وجود ندارد. جمع کردن اندیشه‌های متعارض در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار دشواری است. زیرا این گروه‌ها توقع دارند فقط و فقط سلیقه‌های آن‌ها اعمال شود و ما نیز معتقدیم کشور را نمی‌توان با یک سلیقه اداره کرد زیرا کشور متعلق به همه است و باید همه‌ی نهادها و سلیقه‌ها را در نظر بگیریم.

علی جنتی گفت: کشور نیاز به امیدبخشی و نشاط به خصوص در اصحاب فرهنگ دارد. عده‌ای هستند که به همه‌ی سرمایه‌های اجتماعی کشور چوب حراج می‌زنند که نتیجه آن سلب اعتماد عمومی از نظام خواهد بود. من بسیار خوشحالم و خدا را شاکرم که امروز سکان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شخصی که اهل فرهنگ و پژوهش است رسیده و می‌دانم دکتر صالحی امیری با توانی که در این حوزه دارد، می‌تواند مجموعه سیاست‌های تدبیر و امید را دنبال کند.

بخش پایانی این مراسم با اهدای لوح تقدیر به علی جنتی و حکم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به رضا صالحی امیری توسط اسحاق جهانگیری- معاون اول رئیس جمهور- همراه شد.

در این بخش صالحی امیری پس از گرفتن حکم‌اش گفت: حوزه فرهنگ به مثابه یک اقیانوس بزرگی است که همه می‌توانند از آن سیراب شوند، امروز همه ما بر این باور هستیم که فرهنگ روح تعالی، فضیلت، انسانیت، کرامت و اخلاق است و ما در کنار خوراک، پوشاک و مسکن به فرهنگ برای حیات معنوی نیاز داریم.

او گفت: انسان‌های بی فرهنگ انسان‌های مرده متحرک در جامعه هستند و از این منظر دولت آقای روحانی به عنوان پرچم دار دولت فرهنگی شعار عقلانیت اعتدال و دیانت را در حوزه فرهنگ مطرح کرده است.

صالحی امیری خطاب به حاضران ادامه داد: حضور شما و نیز آقای جهانگیری در این جمع دو پیام روشن دارد؛ نخست پیام شما به آقای جهانگیری این است که دولت را در مسیر فرهنگ حمایت می‌کنید. پیام دکتر جهانگیری و ما به شما هم این است که قطار در حال حرکت فرهنگ را به سمت قله‌های پیشرفت با سرعت و نشاط بیشتری به حرکت درخواهیم آورد.

او تصریح کرد: ما آمده‌ایم تا شما احساس آرامش و امنیت کنید و هیچ رسالتی جز خدمت به شما در ما وجود ندارد و این سخن اول و آخر ما با شماست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: از این منظر دستور رئیس جمهور به این حقیر آن است که راه و روش حرکت فرهنگ را به سرعت و نشاط بیشتری ادامه دهیم و این یک ابلاغ و دستور، باور است.

او افزود: ما در اینجا به این باور می‌رسیم که این کشتی به ثبات نیاز دارد و برای این ثبات دست نیاز به سوی شما دراز می‌کنیم چون قادر به حرکت در این مسیر پر تلاطم نیستم و به سوی همه شما فرهیختگان و نهادهای فرهنگی که این سخن مرا می‌شنوید دست نیاز دراز می‌کنم که هم‌ قسم شویم و این قطار را به مقصد برسانیم.

او خاطر نشان کرد: امنیت فکر، قلم و بیان امری است که همه انسان‌ها به آن نیاز دارند و البته فرهیختگان بیشتر. برای رسیدن به امنیت نیازمند اخلاق هستیم آن هم در فضای پر تلاطم تهمت و انگ زدن.

وی گفت: ما به دنبال گفت‌وگو هستیم و گفت‌وگو نیاز عاجل ایران است چون باعث کاهش عصبیت می‌شود و در این بین اشتراکات زیادی هم پیدا می‌کنیم.

صالحی امیری با اشاره به اینکه در سه سال گذشته خود در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بیش از ۵۵۰ گفت‌وگو فرهنگی برگزار کرده است، گفت: مهم‌ترین نکته این است که در این جمع و نیز در میان جمعیت ۸۰ میلیونی ایران تنوع و تکثر فکری وجود دارد، ضمن اینکه عرصه فرهنگ را باید از اجبار سازی و انکار سازی دور کنیم. این عرصه متعلق به باورهاست و از این منظر همه ما در همه سطوح باید تلاش کنیم تا جوان و جامعه را نسبت به باورهای درونی تقویت کنیم.

او در پایان گفت: با عقلانیت، واقع گرایی و جامعه نگری، پرهیز از شتاب‌زدگی و درک واقعیت‌های جامعه باید تصمیم درست را سرلوحه کار خود قرار دهیم و بپذیریم که گفتمان مقام معظم رهبری اصلی‌ترین نکته است.

محمد علیزاده، داریوش ارجمند، محمود عزیزی، سید غلامرضا موسوی، حسین مسافر آستانه، مهدی حجت بنیانگدار سازمان میراث فرهنگی، احمد مسجد جامعی، محمد سریر، شهرداد روحانی،مهتاب کرامتی،پیمان شریعتی، صفی‌پور، منوچهر محمدی، علی معلم،اتابک نادری، عبدالجبار کاکایی، پریسا مقتدی، سیروس الوند، محمدرضا مویینی، لادن طاهری مدیرفیلم‌خانه، علی مرادخانی معاون هنری، محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، محمود آموزگار (رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران)، حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، علیرضا تابش (مدیرعامل فارابی)، حسین نوش آبادی، سید عباس صالحی (معاون فرهنگی) حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و مهمانانی از نهاد ریاست جمهوری و برخی دیگر از وزارتخانه‌ها از جمله حاضران بودند.

حسین فریدون دستیار ویژه‌ی رئیس جمهور و حسام‌الدین آشنا از دیگر مسوولان حاضر در برنامه بودند.

این مراسم از ساعت ۱۵:۱۰ آغاز شد و تا ساعت ۱۷:۱۵ به پایان رسید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار