اما متاسفانه در دهه اخیر ، رفته رفته فرهنگ مطبوعه خوانی و راهبرد توجه جدی به مطبوعات کم فروغ شده و جز فربه شدن شاکله کمی آن ، رونقی و بارقه ای چشمگیر نیافته ست .
کد خبر: ۳۴۴۷۷۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۵ 17 December 2016
تابناک ایلام خداداد ابراهیمی::همواره علاوه بر دولت ها، که مطبوعات وکتاب را به عنوان شاخص های فرهنگی درکانون توجه خود قرار داده اند ، صاحبنظران ، کارشناسان و عموم خانواده های دانش آموخته وحتی طبقه متوسط و پایین جامعه نیز ،  به روزنامه و کتاب هم طراز و همسنگ ، توجه خاص داشته اند
ااقتصاد مطبوعات روز به روز نحیف تر از پیش رُخ می نماید و این امر نگرانی های عمیق اهالی مطبوعات را در پی داشته است.  برای ایجاد تحول اساسی در این هسته اصلی فرهنگ معاصر کشور و نیز نجات اقتصاد مطبوعات درحال احتضار، دکتر حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، با پشتوانه  حمایت حداکثری وهم اندیشی مدیران مسئول مطبوعات ونیز به کار گیری تجربیات دو دهه فعالیت فرهنگی ورسانه ای خود، از دو سال پیش طرح اشتراک نیم بهای مطبوعات با هدف احیای اقتصاد مطبوعات ایران را کلید زد.
دراین طرح دوهدف عمده تعبیه شده است یکی تحریض وتشویق مردم به مطبوعه خوانی باهدف تقویت فرهنگ عمومی از این رهگذار، ودیگری ، اختصاص یارانه سهم خرید نشریات به مردم و مالکان مطبوعات بخش خصوصی، باهدف احیای اقتصاد مطبوعات واشتغال زایی پایدار دراین حوزه. این طرح امید ونشاط را به مطبوعات بازگردانید و بااستقبال فراوان اصحاب مطبوعات مواجه شده و همگان در اجرای موفقیت آمیز آن ، با معاونت مطبوعاتی همکاری وهمراهی لازم را از خود نشان دادند.
 اما متأسفانه چنین به نظر می رسد که وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی بی التفات به کارکرد فرهنگی ، اقتصادی و راهبرد اشتغالزایی طرح موصوف ، در اختصاص اعتبارات مالی قانونی ، تعلل نموده وبیم آن می رود که این طرح با شکست و یاس اصحاب مطبوعات ونهایتا مرگ زود رس مطبوعات معاصر ایران مواجه شود.
این درحالی ست که حوزه معاونت فرهنگی این وزارتخانه، با بودجه های کلان، حمایت وتقویت شده واز حیث اعتبارات یارانه ای کتاب و حوزه چاپ ونشر ، ازوضعیتی مطلوب وامیدوار کننده بهره مندست.
القصه کتاب از جانب دولتمردان ، افزونتر وعمیق تر از گذشته ، سیاستگزاری وحمایت می شود. اما مطبوعات واثرگذاری آن درجامعه مورد غفلت واقع شده تا آنجا که در اتفاقی بی سابقه ، یارانه مستقیم مطبوعات کشور درسال جاری پس از 9 ماه هنوز واریز نشده است.
دراین راستا گردش مالی چند میلیاردی فصل پاییز سال جاری در طرح فروش پاییزه کتاب ، اتفاق فوق العاده و ثمربخشی است که اختصاص تخفیف به خریداران کتاب ،توزیع یارانه به کتابفروشی ها و رونق بازار کتاب از نتایج مفید اقتصادی وفرهنگی توجه به حوزه کتاب است.
اما پرسش مهم عموم اصحاب مطبوعات این است که چرا درحوزه مطبوعات دولت چنین اقدام اثر بخشی نداشته ست؟ چرا علیرغم قول مساعد رئیس جمهور و دکتر نوبخت در نمایشگاه مطبوعات امسال، یارانه معوق مطبوعات هنوز محقق نشده است؟
هرچند که اعتباربخشی به حوزه کتاب وچاپ ونشر به سیاستگذاری های فرهنگی این وزارتخانه مربوط است اما به نظر می رسد که نگاه مضاعف اخیر به یارانه کتاب از راهبردهای تجربی و فرهنگی دکترصالحی امیری رئیس پیشین کتابخانه ملی و وزیر فعلی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ست
 در این راستا برخی دیدگاه های اصحاب مطبوعات، قابل تأمل است؛
"در جامعه ي ما "كتاب" برند است ولي روزنامه و "مجله" برند نيست.
 سرانه ي مطالعه ي "كتاب" احصا مي شود اما سرانه ي مطالعه ي "مطبوعات" قابل احصا نيست.
"كتابگردي" داريم اما "مجله گردي" نه! "
هفته كتاب" هست اما "هفته مطبوعات" نه. "كتاب سال" داریم اما "جشنواره مطبوعات" نه.  نقد كتاب داریم اما نقد مجلات و روزنامه نداریم.
 خانه کتاب تأسیس شده اما خانه ي نشریات نداريم.
خانه هنرمندان داریم اما خانه روزنامه نگاران نه
نهاد کتابخانه های عمومی با بودجه ای قابل توجه درسراسر کشور داریم اما نهاد مطبوعات محلی نداریم.
چرا ؟؟؟"
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار