دغدغه رسانه‌های قم در دیدار معاون مطبوعاتی وزیر
همزمان با سفر وزیر ارشاد و معاونان وی به قم، نشست صمیمی معاون مطبوعاتی با مدیران خبرگزاری‌ها، نشریات محلی و پایگاه‌های خبری استان برگزار شد. در این نشست، تعدادی از مدیران مطبوعات و خبرگزاری ها از جمله فخرالدین یوسف پور مدیر سایت خبری تحلیلی تابناک قم به طرح نظرات خود پرداختند.
کد خبر: ۳۶۴۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۷ 20 January 2017
به گزارش تابناک قم، جلسه هم‌اندیشی رسانه‌های جمعی استان قم با حضور حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در سالن جلسات اداره کل ارشاد قم برگزار شد.

در این جلسه موضوعات مختلفی درباره صنف خبرنگاران و مشکلات آن‌ها بیان شد.

نامداری مسئول پایگاه خبری شهر کریمه در ابتدای سخنان خود با انتقاد از رواج دیدارهای خصوصی در سفرهای وزرای دولت به قم اظهار داشت: برخی از وزرای به علت‌های مختلف امنیتی، سیاسی و... برای خصوصی بودن دیدارها توجیه دارند و عملکرد وزیر فرهنگ در سفر به قم که خود متولی رسانه‌ها هستند قابل‌پذیرش نیست.

وی بابیان اینکه نگاه‌ها به قم با توجه به حجم فعالیت‌ها باید متفاوت باشد، افزود: وضعیت رسانه‌ای قم در شاکله مطبوعاتی کشور گنجانده نمی‌شود که نیاز است حمایت‌های مادی و معنوی بیشتری از آن‌ها صورت پذیرد.

سید هاشمی  سرپرست خبرگزاری تسنیم در قم نیز در این دیدار با انتقاد از گزینشی دعوت کردن ارشاد قم از اصحاب فرهنگ و رسانه قم برای دیدار و جلسه با وزیر ارشاد گفت: چگونه ممکن است در شرایطی که بیشترین حجم رسانه‌ای قم بر دوش خبرگزاری‌ها بوده آن‌ها تنها یک نماینده در دیدار وزیر فرهنگ داشته باشند.

وی وضعیت خانه مطبوعات قم را اسفبار دانست و افزود: به نظر باید کلاً از خانه مطبوعات در قم ناامید شد و بیشتر در این سال‌ها شعار دیده‌ایم تا عمل.

سرپرست خبرگزاری تسنیم در قم ادامه داد: دریافت 10 درصد مالیات از پیمانکاران خبری در استان‌ها از رسالت‌ها دور است که باید در این زمینه اقداماتی در جهت حمایت‌ها انجام پذیرد.

یعقوبی مسئول پایگاه خبری فردو نیوز با درخواست از معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در جهت حمایت از رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های برخط، عنوان کرد: فرهنگ آگهی به‌ویژه برای مجلات فضای مجازی باید نهادینه شود و متأسفانه ارشاد قم در این زمینه هیچ حمایتی از رسانه‌های برخط ندارد.

احمدی‌نژاد از سرپرستی روزنامه جام جم در قم نیز در این جلسه ابراز کرد: جابجا شدن دو مدیرکل و ماندگاری سرپرست برای اداره کل ارشاد قم زیاد مناسب این استان نیست و امیدواریم هرچه زودتر تکلیف مدیرکل ارشاد قم روشن شود.

فخرالدین یوسف پور مدیر سایت خبری تحلیلی تابناک قم نیز در بخش دیگری از این جلسه با انتقاد از وضعیت بیمه خبرنگاران اظهار داشت: مرکز رسانه‌ها متأسفانه حاضر نیستند نیروهای خود در استان‌ها را بیمه کنند که باید برای این موضوع سازوکار مناسبی اتخاذ شود.

وی افزود: معاون مطبوعاتی باید به خبرنگاران و اهالی رسانه قم که بخاطر موقعیت خاصو خبرخیز بودن این استان نقش مهمی در اطلاع رسانی را برعهده دارند، نگاه ویژه ای داشته باشد.

انتظامی: وزارت ارشاد به دنبال ارتقاء معیشتی خبرنگاران است

شهیدی مسئول روزنامه گویه، آزادی بیان در بین فرهنگیان را از حسن‌های دولت دانست و گفت: متأسفانه با توجه به شرایط قم از مطبوعات مستقل حمایتی انجام نمی‌پذیرد و دولت کمترین حمایت را از این روزنامه داشته است.

وی بابیان اینکه در کل دولت تاکنون حدود 12 میلیون از این روزنامه حمایت‌شده است، افزود: بی‌عدالتی‌ها در پرداخت یارانه‌ها زیاد است.

حسینی عارف مسئول خبرگزاری ابنا نیز در این جلسه با انتقاد از نمایشگاه مطبوعات در سال جاری مطرح کرد: به چگونگی برگزاری نمایشگاه مطبوعات و ملاک‌های رتبه‌بندی سایت‌ها معترض هستیم و حتی برای نمایشگاه امسال نمی‌خواستیم شرکت کنیم.

وی بیمه نکردن رسانه را به علت عدم‌حمایت‌ها مدنظر قرار داد و ادامه داد: باید حمایت از خبرگزاری‌های تخصصی بیشتر شود و خبرگزاری ابنا تاکنون ریالی کمک از دولت نگرفته است و بهانه آن‌ها دولتی بودن خبرگزاری ابناست که کاملاً این موضوع نادرست است.

خادم مسئول سابق خانه مطبوعات قم نیز در این جلسه با انتقاد از برگزاری یک دوره‌ای جشنواره مطبوعات در کشور اظهار داشت: بارها از حضرتعالی برای کمک به جشنواره مطبوعات درخواست داشته‌ایم که متأسفانه ترتیب اثری ندیده‌ایم.

داستانی مسئول روزنامه 19 دی از عدم همکاری رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های سراسری در بیمه کردن خبرنگاران انتقاد کرد و گفت: برخی رسانه‌ها با قراردادهای پیمانی از زیر بار بیمه فرار می‌کنند که در این زمینه معاونت مطبوعاتی باید قوانین محکم‌تری به کار گیرد.

وی بیمه نکردن برخی رسانه‌ها دولتی را مدنظر قرار داد و افزود: متأسفانه این آفت در رسانه‌هایی که از دولت ارتزاق دارند بیشتر شده است و متأسفانه نظارتی هم بر آن نمی‌شود.

همتی مسئول پایگاه خبری قم خبر نیز در این جلسه به عدم‌حمایت‌ها از رسانه‌های محلی اشاره و ابراز کرد: حمایت از رسانه‌های خاص سبب ایجاد فاصله طبقاتی بین رسانه‌ها می‌شود.

پور طباطبایی مسئول پایگاه خبری قم نگار دریافت آگهی محلی توسط برخی روزنامه‌های سراسری را مدنظر قرار داد و گفت: یارانه بر اساس قیمت روی جلد و تعداد تیراژ پرداخت می‌شود که با توجه به وضع موجود به نظر این اقدام عادلانه نیست.

وزارت ارشاد به دنبال ارتقاء معیشتی خبرنگاران است

در ادامه معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این وزارتخانه به دنبال ارتقاء سطح معیشتی خبرنگاران و روزنامه نگاران است و این موضوع را با جدیت پیگیری می کند.

حسین انتظامی افزود: بنده معاون خبرنگاران و روزنامه نگاران هم هستم و مسئولان رسانه ها را برای حمایت هرچه بیشتر از این قشر هدایت و ترغیب خواهیم کرد. 

وی تصریح کرد: باید سازوکارها را به نحوی فراهم بیاوریم که رسانه ها و نشریات در یک مکانیسم مشخص بتوانند از حمایت های لازم برخوردار شوند و دیگر نیازی به درخواست و پیگیری های مستمر از وزارتخانه نباشد. 

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد با اشاره به مفاد اساسنامه جدید خانه مطبوعات سراسر کشور، خاطرنشان کرد: اساسنامه جدید دارای مزیت های بسیاری است که توانسته گستردگی مسائل و موضوع های مرتبط را تا حدود زیادی پوشش داده و هدف از آن حمایت از خبرنگاران و روزنامه نگاران واقعی است. 

وی هم چنین تصریح کرد: برگزاری انتخابات خانه های مطبوعات استان ها با اساسنامه و سازوکار جدید در یک تاریخ مشخص، مقدمه فعالیت های بزرگتر رسانه ای است، چراکه می تواند جایگاه و اهمیت رسانه ها و مطبوعات را به خوبی به نمایش گذاشته و زمینه احقاق حقوق آنها را فراهم بیاورد. 

انتظامی با بیان این که فرآیند عضویت و انتخابات در خانه های مطبوعات کاملا مورد نظارت و بررسی خواهد بود، از الکترونیکی بودن این انتخابات خبر داد و گفت: تقریبا همه مسائل در حوزه های گوناگون رسانه ها و مطبوعات را به مساله بیمه خبرنگاران متصل و مرتبط کرده ایم تا بالاخره بتوانیم گامی موثر در این جهت برداشته و این مهم از من به یادگار بماند. 

وی در پایان با بیان این که برای به سرانجام رساندن بیمه خبرنگاران و روزنامه نگاران به کمک همه فعالان در این حوزه نیازمندیم، خاطرنشان کرد: رسانه ای که حاضر به بیمه کردن خبرنگاران خود نباشد، نباید انتظار حمایت از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را داشته باشد.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار