منع شهروندان از حضور در محل حادثه و ترغيب آن ها به ارسال خبر؛
از مسئولان رسانه ملي كه در حادثه پلاسكو با ترغيب شهروندان براي ارسال خبر بر ازدحام جمعيت در محل حادثه افزودند، بايد پرسيد، اگر اتفاق ناگوار ديگري چون زلزله در شهر و يا اتفاق فاجعه بار ديگري در محل سازمان صدا و سيما رخ دهد، باز هم از شهروندان عادي دعوت خواهند كرد كه شهروند خبرنگار آنها باشند و با اين كار ضمن ازدحام بي مورد عمليات امداد و نجات را با مشكل رو به رو كنند؟
کد خبر: ۳۶۴۲۲۱
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷ 21 January 2017
از مسئولان رسانه ملي كه در حادثه پلاسكو با ترغيب شهروندان براي ارسال خبر بر ازدحام جمعيت در محل حادثه افزودند، بايد پرسيد، اگر اتفاق ناگوار ديگري چون زلزله در شهر و يا اتفاق فاجعه بار ديگري در محل سازمان صدا و سيما  رخ دهد، باز هم از شهروندان عادي دعوت خواهند كرد كه شهروند خبرنگار آنها باشند و با اين كار ضمن ازدحام بي مورد عمليات امداد و نجات را با مشكل رو به رو كنند؟ 
به گزارش «تابناك»؛ شهروندان معمولي جامعه را كه در فرايند جمع آوري، گزارش، تحليل و انتشار اخبار جامعه نقش فعال داشته باشند و با رسانه هاي جمعي همكاري كنند، شهروند خبرنگار مي نامند؛ افرادي كه در سال هاي اخير و با گسترش روز افزون فن آوري وارد عرصه خبر شدند و در ماجراي اعتراضات وال استريت، نخستين نشانه هاي حضور خود را به نمايش گذاشتند.
 
 

امروزه بسياري از رسانه هاي خبري به ويژه در كشورهاي غربي با كمك گرفتن از شهروندان خود اقدام به جمع آوري اطلاعات و اخبار سطح جامعه مي كنند و از اين طريق، بخشي از نيازهاي خبري خود را بر طرف مي كنند. مثال بارز اين اقدام را بايد شبكه خبري بي بي سي دانست كه از كيلومترها فاصله اقدام به انتشار خبر در سطح جهاني مي كند و دوري مسير ضرورت تمسك به شهروند خبرنگار را براي آنها ايجاب مي كند.
 
به دنبال عموميت پيدا كردن موضوع و مفهوم شهروند خبرنگار در كشور ايران نيز رسانه ملي با همه بزرگي كه از نظر سرمايه و نيروي انساني دارد، در اين مسير پيشگام ديگر رسانه هاي خبري شد و با رسمي كردن برنامه شهروند خبرنگار، تلاش فراواني براي جذب كمك هاي مردمي در برطرف كردن كوتاهي هاي خبري خود كرد.
 
در سال هاي گذشته و با گسترش چشمگير استفاده از تلفن هاي همراه مجهز به دوربين و نيز امكان دسترسي آسان به اينترنت تعداد زيادي از شهروندان ايراني به عنوان شهروندخبرنگاران صدا وسيما فعال شدند و با ارسال خبرهاي خود در قالب تصوير و يا فيلم اين نهاد عريض و طويل را در پر كردن برنامه هاي خود كمك كردند.
 
هرچند به خودي خود نمي توان فعاليت شهروند خبرنگاران را بد توصيف كرد و چه بساً در برخي موارد كه دسترسي خبرنگاران رسمي وجود ندارد، باعث خواهد تصاوير و فيلم هاي منحصر بفردي در اختيار عموم قرار دهند؛ اما آنچه در نظر مسئولان صدا و سيما هيچ گاه جدي مطرح نشد، اين بود كه در فضاهايي مثل خيابان جمهوري تهران و حوادثي مثل تخريب ساختمان پلاسكو ـ كه هم در دسترس است و هم شرايط حضور خبرنگاران رسمي و اندك وجود دارد ـ اساساً چه نيازي به حضور شهروند خبرنگاران است؟
 
در پي حادثه دلخراش تخريب ساختمان پلاسكو در چهار راه استامبول تهران و شرايط بسيار پيچيده پيش آمده صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران از يك سو شهروندان عادي را از حضور در محل حادثه منع كرد و از سويي با پخش تصاوير ارسالي آن ها و دعوت از آن ها براي ارسال تصوير خود از صحنه، رسماً آن ها را به حضور فيزيكي در محل ترغيب كرد.
 
 
 
نتيجه اين اقدام دوگانه رسانه ملي سبب شد تا بر ازدحام بي مورد محل حادثه افزوده و روند امداد رساني به مصدومان و آسيب ديدگان و نيز عمليات آوار برداري با كندي هرچه تمام تر انجام شود.
 
از مسئولان رسانه ملي كه در حادثه پلاسكو با ترغيب شهروندان براي ارسال خبر بر ازدحام محل حادثه مي افزود بايد پرسيد، اگر اتفاق ناگوار ديگري چون زلزله در شهر و يا اتفاق فاجعه بار ديگري در محل سازمان صدا و سيما نيز رخ دهد، باز هم از شهروندان عادي دعوت خواهند كرد كه شهروند خبرنگار آنها باشند و با اين كار ضمن ازدحام بي مورد عمليات امداد و نجات را با مشكل رو به رو كنند؟
 
به نظر ضروري مي رسد نه تنها صدا و سيما بلكه همه رسانه هايي كه با تكيه بر نيروي مردمي سعي بر جمع آوري خبر دارند، در اين عمل خود بازنگري جدي كنند و ميان اخبار منحصر بفرد و غير قابل دسترس همگان با حوادثي چون حادثه تلخ پلاسكو كه بيش از هر رخدادي نياز به آرامش و خلوتي معابر داشت تا ارسال عكس و فيلم تفاوت قائل شوند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار