چهل و پنجمین دوره جام جهانی کشتی آزاد در سال 2017 پس از یک دوره کوتاه پرالتهاب در خصوص صدور روادید برای نمایندگان کشتی آمریکا از فردا - پنجشنبه - با حضور هشت تیم برتر جهان در شهر کرمانشاه در غرب ایران آغاز می شود.
کد خبر: ۳۷۸۱۳۴
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱ 15 February 2017
به گزارش تابناک : این دوره پرالتهاب پس از آن آغاز شد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا اواخر ژانویه - اوایل بهمن ماه - در فرمانی ورود اتباع هفت کشور از جمله ایران را به خاک آمریکا ممنوع کرد. این اقدام آمریکا البته واکنش متقابل ایران را در پی داشت و وزارت امور خارجه اعلام کرد در خصوص ورود اتباع آمریکایی به خاک ایران کمیته ای ویژه تصمیم می گیرد.
تصمیم ترامپ، همچنین واکنش هایی را در میان آمریکاییان و همه مردم جهان در پی داشت تا اینکه یک قاضی فدرال آمریکا، فرمان ترامپ را به چالش کشید و متعاقب آن ایران نیز تصمیم گرفت برای کشتی گیران آمریکایی روادید ورود صادر کند.
تصمیم تهران آشکارا نشان داد جمهوری اسلامی ایران کشوری صلح جو است و خوی سلطه طلبانه و نژادپرستانه دولتمردان آمریکا را حداقل برای اتحادیه جهانی و علاقمندان به کشتی برملا ساخت.
تیم ملی کشتی آزاد آمریکا اکنون در ایران و در هتل پارسیان کرمانشاه اقامت دارد. این تیم در بدو ورود به ایران با استقبال مردمی روبرو شد تا جایی که «جردن باروز» دارنده مدال طلای بازی های المپیک 2012 لندن و سه مدال قهرمانی جهان لحظاتی پس از ورود به کرمانشاه در صفحه شخصی خود نوشت: بسیار سپاسگزارم از استقبال گرمی که با آن مواجه شدیم و حتی بیش از آن، قدردانیم از امکان ‌پذیر شدن این سفر. خیلی خوشحالیم از اینکه در ایران هستیم و آماده حضور برای جام جهانی کشتی.
جیمز گرین دیگر ملی پوش تیم آمریکا نیز ویدیویی از شهر زیبای کرمانشاه منتشر کرد.
کشتی، ورزش پهلوانی است و کشتی گیران خصلت های مردانگی نمایش می دهند. خاصتگاه کشتی آزاد نیز ایران است و اغلب فنون این کشتی متعلق به ایرانیان. تا اینجای کار، با اقدام ایران در صدور روادید و استقبال شایسته از کشتی گیران آمریکایی، ایران یک بر صفر از آمریکا پیش افتاده است. کسی چه می داند شاید روز جمعه نیز یک پای فینال ایران باشد و پای دیگر آمریکا. 
سوت آغاز جام جهانی کشتی آزاد از صبح فردا - پنجشنبه - در سالن ورزشی امام خمینی (ره) شهر کرمانشاه آغاز خواهد شد و هشت تیم برتر دنیا در قالب دو گروه یک شامل روسیه، آمریکا، جمهوری آذربایجان و گرجستان و گروه دو شامل ایران، ترکیه، هند و مغولستان به مصاف یکدیگر می روند.
تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان ایران با ترکیب اصلی و با ملی پوشان المپیکی خود پای به این رقابت ها گذاشته تا در خانه هشتمین قهرمانی خود را جشن بگیرد.
حضور حسن رحیمی دارنده مدال برنز المپیک و مدال طلای قهرمانی جهان، بهنام احسان پور دارنده مدال طلای جوانان جهان، مسعود اسماعیل پور دارنده مدال نقره و برنز جهان، مصطفی حسین خانی دارنده مدال برنز جهان، حسن یزدانی قهرمان المپیک ریو، علیرضا کریمی دارنده مدال برنز جهان، حسین شهبازی دارنده مدال طلای جوانان جهان و همچنین کمیل قاسمی دارنده مدال نقره و برنز المپیک بر جذابیت های این رقابت ها خواهند افزود.
شاید مهمترین رقیب تیم ملی کشتی آزاد ایران در دور مقدماتی ترکیه باشد که با ترکیبی از آزادکاران جوان و با تجربه خود پای به کرمانشاه خواهد گذاشت.
ترکیه هر چند چنگیز اردوغان (اوپن سات)، شامیل اردوغان (شامیل احمد اف) و سلیم یاشار (کولا کورتیف) روسی الاصل را با خود به همراه دارد، اما به نظر می رسد که ملی پوشان کشتی کشورمان در رقابت با این تیم کار مشکلی را نخواهند داشت و مبارزات حسن رحیمی با سلیمان آتلی (قهرمان جوانان جهان)، چنگیز اردوغان (اوپن سات) با بهنام احسان پور یا مسعود اسماعیل پور، یاکوپ گور (دارنده مدال نقره و برنز جهان) با مصطفی حسین خانی، سلیم یاشار (نقره المپیک، نقره جهان و برنز جهان) با حسن یزدانی بسیار دیدنی و جذاب خواهد بود.
به طور حتم تیم ایران را باید یکی از فینالیست های چهل و پنجمین دوره جام جهانی کشتی آزاد بدانیم.
اما گروه یک با حضور تیم های قدرتمند روسیه، آمریکا، جمهوری آذربایجان و گرجستان شرایط بسیار سخت و پیچیده است.
تیم کشتی آزاد روسیه با ترکیبی بسیار جوان و عمدتا با نفرات دوم و سوم جام ایوان یاریگین پای به این رقابت ها گذاشته و همانطور که پیش بینی می شد شاید نتیجه این مسابقات برای روس ها از اهمیت چندانی برخوردار نباشد، اما تزارها نشان داده اند که به راحتی نیز به هر تیمی باج نخواهند داد.
به طور حتم جمبولات تدیف سرمربی کارکشته تیم ملی آزاد روسیه از هم اکنون به فکر المپیک 2020 توکیو است و به طور حتم از نفرات حاضر روس ها در کرمانشاه در رقابت های جهانی سال 2017 استفاده خواهد کرد.
جمال اوتار سلطان اف دارنده مدال طلای وزن 55 کیلوگرم در بازی های المپیک 2012 لندن یکی از سرشناس ترین آزادکاران روس در کرمانشاه است که سال های پایانی دوران قهرمانی خود را می گذراند. وی در کرمانشاه در وزن 61 کیلوگرم به روی تشک خواهد رفت.
هر چند نام هایی چون روسیه و آمریکا در جام جهانی کشتی، پرطمطراق است، اما نباید از تیم های گرجستان و جمهوری آذربایجان به راحتی بگذریم، چرا که این دو تیم برای روس ها و آمریکایی ها دردسرساز خواهند بود.
کارشناسان البته رقابت اصلی در این گروه را بین تیم های آمریکا و روسیه می دانند و در صورتی که آمریکا فینالیست این رقابت ها شود در کنار ایران دیگر فینالیست احتمالی جام جهانی، دیداری جذاب و دیدنی در عصر جمعه برای علاقمندان به کشتی رقم خواهند زد.
به طور حتم تیم کشتی آمریکا که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، جام جهانی کرمانشاه شانزدهمین حضور یک تیم کشتی از ایالات متحده در ایران است، برای ایرانی ها جذابیت ویژه ای داشته به خصوص آنکه در این تیم کشتی گیر خوش اخلاق و خوبی چون جردن باروز حضور دارد.
وی بعد از ناکامی در بازی های المپیک 2016 ریو بارها تصمیم به کنارگذاشتن کشتی داشت، اما با تجدید نظر در تصمیم خود، جام جهانی کشتی آزاد در کرمانشاه را نقطه آغاز موفقیت های خود می داند و برای حضور در تشک، لحظه شماری می کند.
صادق گودرزی، عزت‌‌الله اکبری، مرتضی رضایی قلعه، پیمان یاراحمدی و علیرضا قاسمی در مجموع 9 مرتبه مبارزه را به باروز واگذار کرده اند و علاقمندان منتظر مبارزه حسن یزدانی با این کشتی گیر سیه چهره آمریکایی بودند که یزدانی بعد از المپیک از وزن 74 کیلوگرم به 86 کیلوگرم تغییر وزن داده است.
جی دن کاکس دیگر آزادکار سیه چهره و قدرتمند در المپیک ریو و در وزن 86 کیلوگرم مدال برنز گرفت و متاسفانه این کشتی گیر جسور با تیم آمریکا به کرمانشاه نیامده و در صورت حضور وی، مصافش با حسن یزدانی یکی از دیدنی ترین مبارزات جام جهانی بود.
جی دن کاکس در جام جهانی سال 2016 در لس آنجلس علیرضا کریمی را شکست داده بود.
کایل اسنایدر در وزن 97 مدال طلای بازی های المپیک ریو و رقابت های قهرمانی سال 2015 جهان را در کارنامه دارد. او در این سال ها جک وارنر دیگر قهرمانی طلایی آمریکا در این وزن را کنار گذاشته و یک تنه مدال های دو سال گذشته را به گردن آویخته است.
در این وزن مصاف حسین شهبازی جوان که طلای جوانان جهان را در کارنامه دارد با کایل اسنایدر می تواند نقطه عطفی برای این آزادکار خوب کشورمان باشد.
تیم ملی ایران هفت مرتبه در سال های 1996 تهران، 2006 ساری، 2012 باکو، 2013 تهران، 2014، 2015 و 2016 لس آنجلس عنوان قهرمانی را کسب کرده بود و 11 مرتبه هم نایب قهرمان شده بود. 
ملی پوشان کشتی آزاد ایران طی سال های 2014، 2015 و 2016 سه مرتبه پیاپی در لس آنجلس و در خاک آمریکا کاپ قهرمانی را بالای سر بردند.
ایران در سال های 1996، 2009 و 2013 میزبان جام جهانی کشتی آزاد بود.
از آغاز رقابت های جام جهانی تا به امروز، بیشترین میزبانی به نام آمریکایی ها نوشته شده و آنان در دهه های 70، 80، 90 و 2000 میلادی بارها رقابت های جام جهانی را در شهرهای تولیدو، چاتانوگا، استیل واتر، اسپوکن، فیرفاکس، سیاتل، بالتیمور، بویزی و لس آنجلس میزبانی کرده اند و در این بین، شهر تولیدو در ایالت اوهایو و یکی از شهرهای کشتی خیز آمریکا 27 بار میزبان این رقابت ها بوده و از این حیث، پیشگام و رکورددار است.
شهر تولیدو آمریکا همچنین سال 1966 پیکارهای کشتی آزاد قهرمانی جهان را برگزار کرده بود.
در 44 سال برگزاری مسابقه های جام جهانی کشتی آزاد، علاوه بر آمریکایی ها که بیشترین نقش و سهم را در میزبانی این مسابقه ها داشته اند، روس ها و ایرانی ها نیز چند بار میزبان بوده اند و در کنار آنها جمهوری آذربایجان (دو بار) و اسپانیا، مغولستان، کانادا و ازبکستان هر کدام یک بار میزبان رقابت های جام جهانی کشتی آزاد بوده اند.
در طول تاریخ 44 سال اخیر پیکارهای جام جهانی کشتی آزاد، 15 قهرمانی به نام اتحاد جماهیر شوروی (قبل از فروپاشی) نوشته شده و 13 قهرمانی برای آمریکا رقم خورده است. پس از این دو کشور پیشتاز و پیشگام در رقابت های جام جهانی، کشورهای ایران با هفت بار، روسیه با شش بار، جمهوری آذربایجان با دو بار و کوبا یک مرتبه قهرمان جام جهانی شده اند.
ترکیب هشت تیم حاضر در جام جهانی سال 2017 کرمانشاه از این قرار است:
گروه A: روسیه، آمریکا، جمهوری آذربایجان و گرجستان
**روسیه: 
57 کیلوگرم: آرتیوم گبکوف (نفر دوم جام یاریگین) و زلیم خان آباکاروف (نفر سوم جام یاریگین)
61 کیلوگرم: جمال اوتار سلطانوف (قهرمان المپیک لندن) و ویکتور راسادین (نفر سوم جام یاریگین)
65 کیلوگرم: آلن گوگایف (نفر سوم جام یاریگین، نفر دوم جهان و قهرمان اروپا) و چرمان والیف (نفر دوم جام یاریگین)
70 کیلوگرم: ماگومدحبیب حاجی ماگمدوف (نفر سوم جام یاریگین) و علی بک آکبایف (نفر سوم جام یاریگین)
74 کیلوگرم:‌ آتساماز ساناکویف (نفر دوم جام یاریگین و نفر اول جوانان اروپا) و رادیک والیف (نفر سوم جام یاریگین و دارنده مدال نقره اروپا)
86 کیلوگرم: احمد ماگامایف (نفر سوم جام یاریگین) و ولادیسلاو والیف (نفر سوم جام یاریگین و قهرمان جوانان جهان)
97 کیلوگرم:‌ یوری بلونوفسکی (نفر سوم جام یاریگین و قهرمان جوانان اروپا) و رسول ماگومدوف (نفر دوم جام یاریگین)
125 کیلوگرم: ولادیسلاو بایتسایف (دارنده مدال های نقره و برنز اروپا) و ماگمود حاجی ماگموداف

**آمریکا:
57 کیلوگرم: آنتونی راموس و ناشون گارت
61 کیلوگرم: جیسون نیس
65 کیلوگرم: فرانک مولینارو (پنجم المپیک)
70 کیلوگرم: جیمز گرین (برنز جهان) و جردن اولیور (برنز جوانان جهان)
74 کیلوگرم: جردن باروز (قهرمان جهان و المپیک) و الکس درینگر (نقره جوانان جهان)
86 کیلوگرم: دیوید تایلور و ریچارد پری 
97 کیلوگرم: کایل اسنایدر (قهرمان جهان و المپیک)
125 کیلوگرم: زاچ ری و نیک گویازدوفسکی 

**گرجستان:
57 کیلوگرم: اوتار گوگاوا و بکا بوجیاشویلی (برنز جوانان جهان)
61 کیلوگرم: شوتا فارتنادزه (برنز قهرمانی زیر 23 اروپا و برنز جوانان جهان) و گئورگی روازیشولی
65 کیلوگرم: ایوریکو جولاکیدزه
70 کیلوگرم: لوان کلخساشویلی و کنستانتین خابالاشویلی (برنز اروپا و نقره جوانان جهان)
74 کیلوگرم: یاکوب ماکاراشویلی (برنز اروپا) و جامبر کویلاشویلی (برنز بازی های اروپایی)
86 کیلوگرم: داتو مارساگیشویلی (برنز جهان و المپیک لندن و قهرمان اروپا) و ایراکلی متسیتوری (نقره زیر 23 سال اروپا)
97 کیلوگرم: عمر گوسوشویلی (قهرمان زیر 23 سال اروپا)
125 کیلوگرم: گنو پتریاشویلی (برنز المپیک و جهان و قهرمان اروپا) 

**جمهوری آذربایجان:
57 کیلوگرم: ماهیر امیر اصلان اف و گئورگی ادیراشویلی (قهرمان اروپا)
61 کیلوگرم: حاجی علی اف (قهرمان جهان و برنز المپیک) و احمدنبی گوارزاتیلوف (برنز جهان و طلای جوانان جهان)
65 کیلوگرم: ماگومد مسلم اف (برنز زیر 23 سال اروپا) و گیتینو ماگومد گادجیف
70 کیلوگرم: داوید سوینیوچخانوف و حاجی مراد عمراف (نقره زیر 23 اروپا- برنز جوانان جهان)
74 کیلوگرم: جبرئیل حسن اف (برنز المپیک - برنز جهان) و مراد سلیمان اف
86 کیلوگرم: شریف شریف اف (قهرمان المپیک، برنز المپیک و قهرمان جهان) و الکساندر گوستیف (نقره اروپا)
97 کیلوگرم: نورماگومد گادژیف (قهرمان جوانان جهان و قهرمان زیر 23 سال اروپا) و اصلان بک آلبروف (برنز جوانان جهان)
130 کیلوگرم: جمال الدین ماگومدوف (نقره و برنز جهان و برنز بازی های اروپایی) و عمر اسرائیل اف (نقره جوانان جهان)
گروه B: ایران، ترکیه، مغولستان و هند

**ایران:
57 کیلوگرم: حسن رحیمی (برنز المپیک، دارنده مدال طلا، نقره و برنز جهان) و یونس سرمستی (نفر سوم آسیا)
61 کیلوگرم: بهنام احسان‌پور (قهرمان آسیا و طلای جوانان جهان) و مسعود اسماعیل‌پور (مدال نقره و برنز جهان)
65 کیلوگرم: میثم نصیری (ملی پوش المپیکی) و مهدی یگانه جعفری (نفر سوم جام یاریگین)
70 کیلوگرم: مصطفی حسین‌خانی (قهرمان آسیا و برنز جهان) و حامد رشیدی 
74 کیلوگرم: پیمان یاراحمدی و رضا افضلی
86 کیلوگرم: حسن یزدانی (طلای المپیک ریو، طلای جوانان جهان، نقره بزرگسالان جهان) و علیرضا کریمی (برنز جهان و طلای جوانان جهان)
97 کیلوگرم: امیر محمدی و حسین شهبازی (طلای جوانان جهان)
125 کیلوگرم: کمیل قاسمی (نقره و برنز المپیک) و یدالله محبی

**مغولستان:
57 کیلوگرم: سودنومداش باتبولد (برنز آسیا) و زانابازار زاندانبود 
61 کیلوگرم: نیام اوچیر انخسایخان (برنز جهان) و تولگا توموراوچیر
65 کیلوگرم: نومین باتبولد (نقره جهان و برنز بازی های آسیایی) و لخمگارما نارمانداخ و باتمانگای باتچولون (برنز آسیا) 
70 کیلوگرم: مانداراخان گانزوریک (برنز جهان و قهرمان بازی های آسیایی) و خاتانباتار داواتسرین
74 کیلوگرم: گمبودورج دورجوانچیگ (برنز بازی های آسیایی) و آنخبایار باتچولون (برنز آسیا)
86 کیلوگرم: اویتمن اورگودول (نقره و برنز آسیا) و اونوربات پوریوجاو (نقره جهان- نقره و برنز آسیا)
97 کیلوگرم: باتزول اولزیسایخان
125 کیلوگرم: زولبو ناتساگسورن (نقره و برنز آسیا) و لخاگواگرل مونختور

**ترکیه:
57 کیلوگرم: سلیمان آتلی (قهرمان جوانان جهان)
61 کیلوگرم: چنگیز اردوغان
65 کیلوگرم: مصطفی کایا (برنز بازی های اروپایی و نقره اروپا)
70 کیلوگرم: یاکوپ گور (دارنده مدال نقره و برنز جهان)
74 کیلوگرم: باتوهان دمیرچین (برنز اروپا) و اندر کوشکون 
86 کیلوگرم: سلیم یاشار (نقره المپیک، نقره جهان و برنز جهان)
97 کیلوگرم: شامیل اردوغان و ابراهیم بلوکباشی
125 کیلوگرم: سونس امره دده (برنز جوانان جهان و نقره دانشجویان جهان) و رضا ایلدریم (برنز جوانان جهان)

**هند:
57 کیلوگرم: ساندیپ تومار (قهرمان آسیا)
61 کیلوگرم: هارفول
65 کیلوگرم: باجرانگ (نقره بازی های آسیایی و برنز آسیا)
70 کیلوگرم: آمیت کومار دهانکهار (قهرمان آسیا)
74 کیلوگرم: جیتندر 
86 کیلوگرم: دیپاک 
97 کیلوگرم: روبلیجت رانجی
125 کیلوگرم: کریشهان



منبع : ایرنا
برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار