مجلس امروز بار دیگر به عباس آخوندی رای اعتماد داد تا وی به عنوان وزیر راه سه بار از مجلس های نهم و دهم رای اعتماد گیرد.
کد خبر: ۳۸۰۷۵۴
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۲ 19 February 2017
به گزارش تابناک : جلسه علنی امروز مجلس با دستور کار استیضاح آخوندی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد. طبق اعلام هیات رییسه مجلس تعداد نمایندگان تقاضاکننده استیضاح تنها 31 نفر بود. با این حال استیضاح وزیر راه با اصرار زیاد برخی نمایندگان به جریان افتاد.

 در پایان جلسه استیضاح و پس از اظهارات مخالفان و موافقان استیضاح و هم چنین دفاعیات وزیر راه، استیضاح وزیر به رای گذاشته شد و همانطور که از قبل نیز مشخص بود استیضاح وزیر راه با مخالفت نمایندگان روبرو شد.

تعداد آرای ماخوزه 255 و تعداد آرای موافق استیضاح (مخالف وزیر) 74، تعداد ارای مخالف استیضاح (موافق وزیر) 176 و تعداد آرای  ممتنع 5 نفر اعلام شد. این در حالی بود که طرح اولیه استیضاح 84 امضا داشته است.

طرح استیضاح وزیر راه درحالی مطرح شد که طبق برآوردها از پیش نیز مشخص شده بود این استیضاح از سوی نمایندگان مجلس از اقبال چندانی برخوردار نیست و حتی نمایندگان استیضاح کننده نیز بر آن واقف بودند، اما هم چنان اصرار داشتند استیضاح وزیر راه به جریان بیافتد.

طبق آیین نامه مجلس هر طرح استیضاحی باید در کمیسون تخصصی مورد بررسی قرار گیرد و با دعوت از وزیری که درخواست استیضاح درباره وی است و با حضور استیضاح کنندگان، به سوالات مطرح در طرح استیضاح پاسخ دهد. پس از رایزنی و گفت و گوی نمایندگان با وزیر مربوطه اگر نمایندگان هم چنان بر استیضاح اصرار داشتند، آنگاه استیضاح وزیر در مجلس کلید خواهد خورد. مسلما این راهکاری است تا هر طرح استیضاحی به صحن کشیده  نشود.

این جلسه تشکیل شد اما از استیضاح کنندگان تنها 10 نفر در جلسه کمیسیون عمران حاضر شدند. ضمن اینکه از این 10 نفر نیز تعداد 7 نفر در میان پاسخ های اخوندی جلسه را ترک کرده و حاضر به شنیدن پاسخ های وی نشدند.

با این حال نمایندگان متقاضی استیضاح حتی راضی نبودند درباره بندهای استیضاح با وزیر راه گفت و گو کنند و پاسخ های وی را بشنوند،  شاید با شنیدن اظهارات وی راضی شده و کمتر وقت مجلس را بابت استیضاحی که نتیجه آن مشخص بود، می گرفتند. هم چنان که از حدود 80 نماینده متقاضی استیضاح در روز پایانی تنها 34 نفر باقی مانده و تنها 74 نفر به استیضاح وزیر رای دادند و مابقی از پاسخ های وزیر قانع شده بودند.
 
کمیسیون عمران طبق آیین‌نامه داخلی مجلس موظف به بررسی سوالات متقاضیان استیضاح بود اما به دلیل این اتفاق و ارائه نشدن هیچ سند و مدرکی از سوی استیضاح کنندگان، چند تن از متقاضیان استیضاح اعلام کردند مستندات‌شان را در جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی به صحن علنی مجلس ارائه می‌کنند. 

نکته جالب جلسه استیضاح این بود که 5 نفر از 9 موافق استیضاح که بهایراد سخنرانی در صحن مجلس پرداختند از نمایندگان مردم شریف و غیور آذربایجان بودند و اغلب آن ها درباره حادثه قطار سمنان به مخالفت با وزیر راه برخاسته بودند. مسلما حادثه قطار سمنان و فوت دلخراش هموطنان دل هر ایرانی را به در آورد و باید با عاملین بروز چنین حادثه ای برخورد شود. اما نمایندگانی که همواره سعی دارند خود را دلسوز حوزه انتخابیه نشان دهند، بهتر نبود پیام خود مبنی بر پیگیری امور مردم را به روشی دیگر به مردم دلاور آذربایجان می رساندند. تا این همه هزینه انهم در آستانه بررسی بودجه و ماههای پایانی دولت یازدهم بردوشکشور نباشد.


مسلما سوال از وزرا و سپس استیضاح از حقوق اولیه نمایندگان برای پیگیری امور مردم است، اما به شرطی که روال اداری و قانونی خود را طی کرده و در زمان خود مطرح شود. این درحالی است که برخی استیضاح کنندگان آخوندی حتی پاسخ های وزیر به سوالات خود را نشنیده بودند و همچنان بر استیضاح اصرار داشتند. آن هم در شرایطی که مجلس روزهای پرمشغله ای را درباره بررسی بودجه سال آینده می گذراند. این در حالی است که هزینه هر دقیقه مجلس حدود 300 میلیون تومان برآورد شده است و مسلما این استیضاح بی موقع و ناکارآمد هزینه سنگینی نیز برای بیت المال خواهد داشت. مسلما اصرار استیضاح کنندگان در این شرایط هزینه سنگینی را بر دوش مجلس گذاشت و ایکاش متقاضیان استیضاح پیام خود را به روشی دیگر به مردم غیور آذربایجان می رساندند.



منبع : اعتدال
برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار