مسیح انصاری در نشست خبری با اشاره به اینکه متأسفانه توزیع قیمت‌گذاری در کشور درست انجام نمی‌شود، اظهارداشت: بیش از 90 درصد از واحدهای درمانی درج قیمت ندارند در حالی که بر اساس نص صریح قانون آن گونه که در ماده 65 قانون حمایت از مصرف‌کنندگان آمده، درج قیمت روی خدمات و کالا اجباری است که می‌بینیم در این حوزه کاملا نادیده گرفته می‌شود.
کد خبر: ۳۸۹۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۰ 06 March 2017

به گزارش تابناک : وی با بیان اینکه حقوق مصرف‌کننده باید به صورت شفاف به وی ارائه شود، افزود: برخی کالاها تا 50 درصد بیش از قیمت واقعی بر روی خود قیمت خورده‌اند. به عنوان مثال در بررسی‌ها و رصدی که انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان از بازار و تولیدی‌ها دارد، در مواردی یک جعبه دستمال کاغذی با قیمتی معادل 800 تومان تمام می‌شود در حالی که بر روی آن تا 2000 تومان برچسب قیمت می‌خورد که این در کالاهای دیگر نیز اتفاق می‌افتد.

انصاری با بیان اینکه تبلیغات اغواکننده یکی از مسائلی است که انجمن حمایت از مصرف‌کننده پیگیر تخلفات آن است، لزوم از تیزرهای تلویزیونی و بیلبوردهای خیابانی آغاز نمی‌شود بلکه نقطه شروع تبلیغات اغواکننده لیبل‌های تبلیغاتی است، تصریح کرد: در برخی محصولات مانند شکلات‌ها و سس‌های مایونز مشاهده می‌شود که در قسمت مواد تشکیل‌دهنده یعنی جایی که باید به شکل واضح و شفاف اطلاعات مواد تشکیل‌دهنده را در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد، درج اطلاعات غیرشفاف دارد. مثلا روی محصول در کنار روغن کنجد، روغن گیاهی به عنوان بخش دیگری از مواد تشکیل‌دهنده درج می‌شود.

وی افزود: اما سوال این است که منظور از روغن گیاهی چه روغن گیاهی است؟ روغن کنجد، روغن کانولا و روغن زیتون هم روغن‌های گیاهی هستند و پالم هم روغن گیاهی است ولی چرا تولیدکنندگان شفافیت را به خرج نمی‌دهند و نام پالم را از مصرف‌کنندگان مخفی نگه می‌دارند.

انصاری در ادامه گفت: این عدم شفافیت در بازار و عدم صداقت با مصرف کننده به محصولات خارجی هم رسیده است به شکلی که شکلات صبحانه نوتلا در تمام کشورهای اروپایی و توسعه‌یافته نام پالم را در لیبل محصولات تولیدی خود به کار می‌برد اما وقتی محصولش را به ایران وارد می‌کند، نام پالم را از روی بسته‌ها حذف کرده و به جای آن از عبارت روغن گیاهی استفاده می‌کند که همه اینها به گونه‌ای تضییع حقوق مصرف‌کننده است.

 این عضو انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان با اشاره به اینکه باید محصولاتی که در آنها از مواد اولیه تراریخته استفاده شده است، این ویژگی به صورت شفاف بیان شود گفت: انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان به دنبال رونمایی از نشانی است که بر روی برخی کالاها از جمله کالاهایی که در آن از مواد اولیه تراریخته استفاده نشده است و یا محصولات غذایی ارگانیک مانند مرغ‌ و میوه ارگانیک نصب شود تا مصرف‌کنندگان از ماهیت آنچه استفاده می‌کنند آگاه باشند و انتخاب درست انجام دهند.

انصاری درباره پیگیری‌های انجمن از خودروسازها برای ارتقاء خدمات پس از فروش، افزود: از ابتدای امسال سه نامه به ایران‌خودرو و سایپا ارسال شده و هم درخواست بازدید از خطوط تولید و هم ارائه نظرات مصرف‌کنندگان به آنها را در آن مطرح کردیم که هیچ توجهی نداشتند و از بازدید خطوط تولید توسط انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان جلوگیری می‌کند این در حالی است که شکایت‌های بسیاری از کیفیت و خدمات پس از فروش خودروسازان به این انجمن می‌رسد و ما در کمال تعجب شاهد آن هستیم که در جشنواره‌ها و همایش‌هایی که با بودجه‌های دولتی و بدون نظر مصرف‌کنندگان به اسم حمایت از مصرف‌کننده برگزار می‌شود، برخی شرکت‌هایی که آمار بالایی از شکایت از خدمات و محصولات را دارند، جوایز و تندیس‌های مختلفی دریافت می‌کنند.



منبع : تسنیم

برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار