معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اجرای طرح بهبود وضعیت خاک کشاورزی در برنامه ششم، گفت: متاسفانه سطح وسیعی از خاک‌های ما فاقد کربن آلی است.
کد خبر: ۳۹۰۸۶۷
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳ 08 March 2017
به گزارش تابناک : علی مراد اکبری درباره نگرانی‌های عنوان شده در زمینه شرایط خاک کشور و اینکه خاک یک متولی مشخص ندارد که به وضعیت آن رسیدگی کند، اظهارداشت: این‌گونه نیست که خاک کشور متولی نداشته باشد؛ متولی خاک کشاورزی معاونت آب وخاک وزارت جهاد و متولی خاک غیرکشاورزی هم سازمان جنگل‌هاست.

وی تصریح کرد: با این حال خود بنده بارها اعلام کرده‌ام هر اقدامی برای منابع آب کشور بدون توجه به حفظ منابع خاک انجام شود، بیهوده است؛ این دو باید با هم مورد توجه قرار بگیرند خاک مخزن نگهداری آب است، اگر دچار فرسایش و نابسامانی گردد و شور یا قلیایی شود،  قطعا منابع آب هم تحت تاثیر آن قرار خواهند گرفت.

معاون وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: خوشبختانه  در برنامه ششم این مساله مورد توجه قرار گرفته و قرار است برنامه بهبود وضعیت خاک کشاورزی در طول این برنامه اجرا شود؛ براین اساس سالانه بر روی ۵۰۰هزارهکتار از اراضی کشور(۲ میلیون و ۵۰۰ هزارهکتار در طول برنامه) در راستای بهبود وضعیت خاک کشاورزی کار خواهد شد.

اکبری با بیان اینکه ما باید از منابع خاک کشاورزی حفاظت کنیم، گفت: در زمینه حاصلخیزی خاک برنامه‌هایی داریم، انجام عملیات زهشکی در خاک‌های شور و قلیایی از دیگر برنامه‌های ماست همچنین  انجام عملیات بالابردن کربن خاک بسیار اهمیت دارد چراکه متاسفانه سطح وسیعی از خاک‌های ما فاقد کربن آلی است.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی درباره دلایل  کمبود کربن آلی درخاک ادامه داد: یک قسمت این مساله منشا تاریخی دارد و دلیل دیگر نیز عدم استفاده بهینه بوده است.

اکبری به این پرسش که چه میزان اعتبار برای این طرح در نظر گرفته شده است؟ پاسخ داد: میزان اعتبار هنوز مشخص نیست اما قرار است که در سال ۹۶ برای آن اعتباری تخصیص داده شود.

وی درباره اینکه به چه میزان اعتبار برای این کار نیاز دارید؟ افزود: ما سالانه حدود ۳۰۰ میلیارد تومان پیش بینی کردیم.

معاون وزیرجهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود درباره برخی مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه استفاده بیش از اندازه از کودهای شیمیایی موجب شده خاک کشاورزی کیفیت خود را از دست بدهد؟ تصریح کرد: این مسائل صحت ندارد؛ درحال حاضر در بسیاری از نقاط کشور آزمون خاک انجام و متناسب با این آزمون کود داده می‌شود؛ الان شرایط با گذشته متفاوت است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار