در اولین جلسه کارگروه تخصصی "امور معاملات و پس از معاملات سهام" مزایا و معایب ابلاغیه اخیر سازمان با موضوع سقف مجموع خالص بدهی شرکت های کارگزاری به شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار بررسی شد.
کد خبر: ۳۹۱۰۰۸
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴ 08 March 2017

به گزارش تابناک : دوشنبه این هفته در نخستین جلسه کارگروه تخصصی "امور معاملات و پس از معاملات سهام" کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار مصوبه اخیر سازمان بورس بر سر موضوع سقف مجموع خالص بدهی شرکت‌های کارگزاری به چالش گذاشته شد.

بر اساس این گزارش ، هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در تاریخ 10 اسفند ماه 95 ابلاغیه ای را با عنوان تعیین سقف مجموع خالص بدهی شرکت‌های کارگزاری صادر کرد که بر اساس آن  مجموع خالص بدهی هر یک از شرکت های کارگزاری بابت معاملات اوراق بهادار که تسویه آنها با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه انجام نشده است، نباید از مجموع حقوق صاحبان سهام شرکت های کارگزاری به علاوه ضمانت نامه بانکی این شرکت ها نزد شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و همچنین میزان سهم مشارکت آنها نزد صندوق تضمین بیشتر باشد.

به گزارش فارس در این جلسه تمامی اعضای کارگروه شامل فرزام ابوعلی (مدیرعامل کارگزاری کارآمد)، محمدحسن شمسی (مدیرعامل کارگزاری توسعه اندیشه دانا)، محسن محمدی (مدیرعامل کارگزاری مهر اقتصاد ایرانیان)، بابک حقیقی مهمانداری (رئیس هیات مدیره کارگزاری آبان)، مفید چپردار (رئیس هیات مدیره کارگزاری بورس بهگزین)، داود کاظمی (عضو هیات مدیره کارگزاری بورس بیمه ایران) و  کامل ابراهیمیان (مدیر معاملات کارگزاری بانک توسعه صادرات) از اعضای کارگروه تخصصی "امور معاملات و پس از معاملات سهام" نیز حضور داشتند.

اعضای کارگروه در مورد ابلاغیه شمارۀ 110200192 مورخ 95.12.11 با موضوع "سقف مجموع خالص بدهی شرکت‌های کارگزاری به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه بابت معاملات اوراق بهادار" به بحث و تبادل نظر پرداخته و مزایا و معایب این ابلاغیه را بررسی کردند ، هم چنین راهکارهای کاهش ریسک  تسویه را  جهت تصمیم گیری در اختیار هیات مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار قرار دادند.

این جلسه مدیران شرکت های کارگزاری از جمله فردین آقابزرگی (مدیرعامل کارگزاری بانک آینده)، محمود گودرزی (مدیرعامل کارگزاری صباتامین) و علی اروج نژاد (عضو هیات مدیره کارگزاری آپادانا) نیز حضور داشتند.

بر اساس در صورت نقض این سقف تعهدات از سوی شرکت های کارگزاری معاملات خرید بالاتر از این سقف تا رسیدن به حد مجاز فوق ابطال و کلیه مسئولیت های ناشی از ابطال این معاملات صرفاً با شرکت‌های کارگزاری می باشد.

به گزارش فارس، در ابلاغیه سازمان بورس  در حالی معاملات عمده از شرایط این مصوبه مستثنی شده اند که در تبصره 2 آن نیز ملاک عمل در مورد حقوق صاحبان سهام شرکت های کارگزاری آخرین صورت های مالی حسابرسی شده تعیین شده است.

بر اساس این مصوبه در صورتی که شرکت های کارگزاری پس از پایان سال مالی نسبت به افزایش سرمایه اقدام و این افزایش سرمایه نزد اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده باشد تا ارایه صورت های مالی حسابرسی شده جدید، افزایش سرمایه به مجموع حقوق صاحبان سهام این شرکت ها اضافه می شود.



منبع : فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار