اعضای شورای پول و اعتبار در آخرین جلسه سال ۱۳۹۵ خود اساسنامه بانک رفاه کارگردان را مطابق با اساسنامه نمونه بانک‌های تجاری غیردولتی اصلاح کردند. بر این اساس سازمان تامین اجتماعی ملزم خواهد بود تا مازاد سهام بانک رفاه را که در اختیار دارد، واگذار کند.
کد خبر: ۳۹۱۰۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱ 08 March 2017

به گزارش تابناک : طبق اساسنامه بانک‌های غیردولتی اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین شرکت‌ها به طور مستقیم و غیرمستقیم تا حد تعیین شده مجاز به در اختیار داشتن سهام این بانک‌ها هستند. بر این اساس سقف مجاز تملک سهام بانک‌های غیردولتی از سوی شرکت‌های سهامی عام، تعاونی سهامی عام، موسسه و نهاد عمومی غیردولتی تا ۱۰ درصد خواهد بود. سایر اشخاص حقوقی نیز تا پنج درصد می‌توانند این سهام را در اختیار بگیرند. همچنین اشخاص حقیقی تا پنج درصد و خارجی‌ها نیز با مجوز بانک مرکزی ایران می‌توانند تا ۴۰ درصد این سهام را داشته باشند.

این در حالی است که بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی در سال ۱۳۹۰ به بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری، ضمن اینکه به رعایت سقف تملک سهام توسط سهامداران عمده بانک‌ها و موسسات اعتباری تاکید شده موضوع شرایط افزایش سرمایه آنها نیز مورد توجه قرار گرفته است که مشروط به این موضوع خواهد بود. به طوری که اداره مقررات مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی اعلام کرده است که درخواست‌های افزایش سرمایه، بانک‌های غیردولتی، صرفا با رعایت سقف‌های مالکیت تعیین شده توسط هر شخص حقیقی یا حقوقی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. به عبارت دیگر هر یک از سهامداران عمده که میزان مالکیت آنها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم فراتر از سقف‌های مقرر باشد اجازه شرکت در افزایش سرمایه را نخواهند داشت.

بنابراین با اصلاح اساسنامه بانک رفاه در شورای پول و اعتبار اکنون سهامداران این بانک مکلف خواهند بود مازاد سهام خود را طبق اساسنامه تغییر دهند. از این رو با توجه به اینکه ظاهرا سازمان تامین اجتماعی سهمی بیش از ۱۰ در از بانک رفاه را در اختیار دارد بنابر محدودیت های تعیین شده در سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی، باید طی برنامه‌ای زمان‌بندی شده و مشخص حداکثر ظرف مدت یک سال نسبت به واگذاری مازاد حدود تملک سهام بانک رفاه به طور مستقیم و غیرمستقیم تا سقف ۹۰ درصد به بخش غیردولتی و کاملا مستقل از این سازمان اقدام کنند.



منبع : ایسنا

برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار