جدول شماره ١٧ باز هم ابقا شد، با طوماری از مؤسسه‌های ویژه. مؤسسه‌هایی که اغلب نام شخص شناخته‌شده در پس آن آمده و نامی بودجه‌پسند بر سردر آن.
کد خبر: ۳۹۱۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱ 09 March 2017
به گزارش تابناک : جدول ویژه باز هم در بودجه خواهد ماند، آن هم با اعتباری ٢٣٠‌میلیاردتومانی و حاشیه‌های فراوانش. شلوغی روزهای آخر در بهارستان به نمایندگان مجال نداد تا دست‌کم یک‌ساعتی به جزئیات این جدول ویژه بپردازند. این شد که بی‌حرف پیش و در سایه شلوغی پایان سال این جدول هم در کنار جداول دیگر مثل آب‌خوردن مصوب شد؛ البته نه به روال و رویه پیشین. حالا بارقه‌هایی از نظارت به چشم می‌خورد. برخی نمایندگان برای آنکه جلوی هرج‌ومرج این جدول را بگیرند، پیشنهادهای عملی را در دستور کار قرار دادند. حالا خروجی شلوغی روزهای پایانی مجلس و بررسی بودجه ٩٦ این شده که کارگروهی ویژه بر جدول ١٧ نظارت خواهد کرد و مصوبه‌ای در برنامه ششم توسعه نیز می‌تواند ناظر بر این جدول عمل کند. علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس در کنار حجت‌الاسلام مازنی عضو کمیسیون فرهنگی و محمدعلی وکیلی از اعضای هیئت‌رئیسه توانستند در نهایت حکم تشکیل کارگروه نظارت بر جدول ١٧ بودجه ٩٦ را بگیرند. کاری که شاید تأثیرش را بتوان در آینده و با افزایش سطح نظارت بر این جدول به چشم دید.

گاهی بودجه‌ها صرف همایش‌های بی‌خاصیت می‌شود

مطهری در این زمینه به «شرق» می‌گوید: «کارگروهی متشکل از سازمان برنامه و بودجه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیریت حوزه علمیه و کمیسیون فرهنگی مجلس بر نحوه هزینه‌کرد اعتبارات جدول ١٧ نظارت خواهد کرد. این رویه پیش‌تر درباره جدول ١٧ وجود نداشته و حالا امیدواریم این کار انجام شود. دبیرخانه این کارگروه در وزارت ارشاد مستقر خواهد بود».علاوه بر این کارگروه، علی مطهری به مصوبه‌ای در برنامه ششم توسعه اشاره دارد که «براساس آن دیوان محاسبات از این پس بر هزینه‌کرد کمک‌های مالی مؤسسات و بنیادها نظارت خواهد داشت».

پرداخت‌های جدول ١٧ به گفته مطهری «کمک مالی است و دیوان محاسبات موظف است گزارش دقیق هزینه‌کرد بودجه مؤسسات مندرج در این جدول را ارائه کند».نایب‌رئیس مجلس دهم همچنین می‌گوید: «اعتبارات جدول ١٧- که البته مقدار زیادی نیست- میان مؤسسه‌های مندرج در این جدول از سوی کارگروه مذکور تقسیم می‌شود. با بودن این کارگروه این منابع عادلانه‌تر تقسیم خواهد شد. به نظر من برای اینکه به عدالت در این تقسیم نزدیک شویم، لازم است عملکرد سال گذشته این مؤسسه‌ها و بنیادها ارزیابی دقیق شود تا معلوم شود چه میزان از فعالیت‏های آنها آثار عملی داشته و میزان توانایی آنها چقدر است. گاهی این بودجه‌ها صرف همایش‌های بی‌خاصیت می‌شود. این کارگروه وظیفه دارد به‌گونه‌ای عمل کند که این بودجه‌ها هدر نرود».


منبع : شرق
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار