مدیر کل حقوقی وزارت ارشاد گفت: رییس جمهور می تواند اجرای حقوق شهروندی را در اجزای قوه مجریه و دستگاههای اجرایی الزامی کند.
کد خبر: ۳۹۱۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲ 09 March 2017

به گزارش تابناک : مصطفی شعبانی در مراسم افتتاحیه طرح تربیت مربیان حقوق شهروندی،در خصوص حقوق شهروندی و تکریم ارباب رجوع،گفت: اولین منبع قانونی در باب تکریم ارباب رجوع ، قانون اساسی  است که در اصل ١٩ و ٢٠ می گوید که همه افراد فارغ از مذهب و نژاد و رنگ و قوم و زبان در برابر قانون یکسان هستند و از همه حقوق اساسی خویش برخوردارند.

وی افزود:البته به جرّأت می توانیم بگوییم که فرمایشات مولای موتقیان در نهج البلاغه به والیان شهرها در باب کرامت إنسان می تواند بهترین الگو جهت پیاده سازی این طرح در سازمانها باشد.

شعبانی با اشاره به اینکهاولین گام تکریم ارباب رجوع پاسخگویی به درخواست قانونی وی است،اظهار داشت: مقنن استنکاف از این امر را مستوجب مجازات دانسته است همچنین در قانون تخلفات اداری برخی از موارد تخلفات احصاء شده در ماده ٨ این قانون ارتباط مستقیم با بحث تکریم ارباب رجوع دَارد و در قانون آئین دادرسی کیفری نیز به حفظ کرامت إنسان در مراحل مختلف تعقیب و تحقیق تا پایان فرایند دادرسی کیفری تاکید شده است.

وی افزود:یکی از برنامه های هفت گانه دولت در تحول نظام اداری تکریم ارباب رجوع است که این مصوبه در سال ١٣٨١ تصویب شده و گام های مثبت و موثری در این خصوص برداشته شده است. دولت با اجرای این طرح در ادارات در پی حرکت از وضعیت موجود به سوی وضعیت مطلوب است.
وی ادامه داد:نکته حائز أهمیت در خصوص توسعه حقوق شهروندی در همه ابعاد توجه به این موضوع و إیجاد توازن در دارا شدن حق و عمل به تکالیف است و بدون این تعادل به سر منزل مقصود نخواهیم رسید.

در ادامه این مراسم، لادن حیدری مدیرکل دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو کمیته علمی اولین کنگره بین المللی حقوق شهروندی گفت:مجری اصلی حقوق شهروندی دولت است. 

وی افزود:شناسایی و پاسداشت حقوق شهروندی باید توسط دولت صورت بگیرد و وظیفه دولت با فرهنگ سازی و آگاهی بخشی و هم چنین برنامه ریزی جهت اجرای این حقوق استمرار دارد.
حیدری با بیان اینکه منشور حقوق شهروندی در حکم مقرره ای  هست که توسط بالاترین مقام قوه مجریه یعنی رییس جمهور ابلاغ شده است،گفت: وی می تواند اجرای آن را در اجزاء قوه مذکور و دستگاههای اجرایی الزامی کند تا با ناقضین این حقوق برخوردشود. بدین ترتیب اولین نهاد رسیدگی کننده به تخلفات کارکنان دولت از اجرای مقرره ابلاغ شده توسط رییس جمهور هیات های رسیدگی به تخلفات اداری هستند.

ضرورت برخورد با متخلفان حوزه حقوق شهروندی 

وی افزود: دستگاههای اجرایی باید زمینه های شناسایی حقوق شهروندی را در دستگاههای اجرایی فراهم کرده و با متخلفین از رعایت این حقوق برخورد شایسته کنند تا این حقوق در بطن و لایه های مختلف جامعه نهادینه شود.

حجت اله غلامعلی،عضو کارگروه پیوست اجتماعی شورایعالی اجتماعی کشور در ادامه  هدف از تدوین پیوست اجتماعی و فرهنگی برای فعالیتهای مختلف را تقویت حضور و اظهارنظر مردم و گروههای اجتماعی درباره فعالیتها و فرایندهای نظام اجرایی کشور دانست و اظهار داشت: این موضوع همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته که در تدوین و اجرای فعالیتها و پروژه های ملی و محلی دستگاهها و نهادها توجه جدی و کافی به ارزشها و هنجارهای فرهنگی و اجتماعی جامعه اسلامی و مطالبات مشروع و قانونی شهروندان صورت پذیرد.

افزایش نشاط کاری،نتیجه اجرای طرح تکریم ارباب رجوع

معاون اجتماعی و فرهنگی مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی اجرای طرح تکریم ارباب رجوع را در راستای تحقق سیاستهای کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری عنوان کرد و افزود :برخی از منافع این طرح برای دستگاههای اجرایی را افزایش رضایتمندی مردم، افزایش بهره وری دستگاههای اداری و اجرایی، ساده و روان سازی فرایندهای ارائه خدمت به شهروندان، حذف رویه های اداری تکراری و موازی غیرضروری، افزایش نشاط کاری و رضایتمندی کارکنان، ارائه خدمت بی منت به مردم و در نتیجه تقویت اعتماد همومی و سرمایه های اجتماعی کشور است.

در این مراسم،کارگاه علمی و آموزشی تربیت مربیان حقوق شهروندی سراسر کشور با هدف  انتقال تجربیات مدیران موفق در حوزه حقوق شهروندی و نیزهمچنین ارایه آموزش های ضروری در امر برگزاری کارگاههای آموزشی حقوق شهروندی با توجه به آخرین وضعیت قوانین و مقرارت در حوزه حقوق شهروندی افتتاح شد

 

 

منبع : مهر

برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار