مدیرعامل ایزوایکو گفت: بخشی از تلاش‌های صورت گرفته به منظور رسیدن به توان برابر با قطر در برداشت از سفره مشترک گازی در پارس جنوبی با همت تلاشگران کشورمان در ایزوایکو محقق شده است.
کد خبر: ۴۰۸۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰ 17 April 2017
به گزارش تابناک هرمزگان، حمید رضائیان اصل صبح امروز در بازدید از سکوهای دریایی فاز 17 و 18 پارس جنوبی که در مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران در بندرعباس ساخته و در پارس جنوبی نصب شده‌اند، اظهار کرد: بخشی از تلاش‌های ارزنده صورت گرفته در دولت یازدهم به منظور ایجاد برابری در برداشت گاز از سفره مشترک با کشور قطر در محدوده پارس جنوبی با همت متخصصان و تلاشگران کشورمان در ایزوایکو محقق شده است.
 
وی افزود: ساخت سکوهای گازی برای فازهای مختلف پارس جنوبی که نیازمند دانشی پیچیده و در عین حال مهندسی خلاقانه است، در مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران در بندرعباس بومی‌سازی شده و در طرح‌های مختلف پارس جنوبی نیز از توان این شرکت برای ساخت تجهیزات مختلف بخصوص در زمینه سکوهای گازی استفاده شده است.
 
مدیرعامل ایزوایکو با بیان این که دو سکوی گازی 2500 تنی فازهای 17 و 18 پارس جنوبی که روز گذشته با حضور رئیس جمهور در این منطقه به بهره‌برداری رسید، تماما از سوی ایزوایکو و با ایجاد روحیه خودباوری در کنار رشد مستمر توانمندی‌های علمی و فنی و اعتماد به توان داخلی ساخته شده است، خاطرنشان کرد: این دو سکو هر کدام ظرفیت تولید نیم میلیارد فوت مکعب گاز را از این میدان مشترک گازی با قطر را داراست که در بازه کمتر از 16 ماه در ایزوایکو ساخته شده است.
 
رضائیان اصل گفت: انتقال این سکوهای عظیم 2500 تنی  از محل ساخت در بندرعباس تا محل نصب در پارس جنوبی نیز فرآیندی پیچیده و طاقت‌فرسا است که صرفا در توان برخی از شرکت‌های بزرگ حمل و نقلی جهان بود اما سال گذشته به همت نیروهای پرتوان داخلی و در سایه یک اعتماد بزرگ ملی به طور کامل انجام شد و اکنون روش‌ها و اصول حمل این قبیل سازه‌ها و تجهیزات مورد نیاز برای انجام این فرآیند در داخل کشورمان بومی‌سازی و موجود است که سبب صرفه‌جویی چشم‌گیری در هزینه‌های این بخش شده است.
 
وی تأکید کرد: جدای از فرآیند انتقال از خشکی به روی بارج و حمل این سکو تا محل نصب در آبهای خلیج فارس، کار نصب این سکو و بهره‌برداری از آن نیز توسط متخصصان ایزوایکو در شرکت مبین‌سازه صورت گرفته است که توانستند با ثبت رکورد بی‌نظیر در فاصله 62 روز از آغاز نصب به برداشت گاز دست یابند.
 
مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران بیان کرد: رکورد برداشت گاز از یک سکوی گازی پس از نصب در اختیار برخی شرکت‌های خارجی و آنهم با مدت زمان 5 تا 6 ماه بود اما متخصصان شرکت مبین سازه موفق شدند تا این رکورد را دو بار در فازهای 17 و 18 پارس جنوبی شکسته و در فاز 17 حدود 62 روز پس از آغاز نصب و در فاز 18 حدود 26 روز پس از آغاز نصب سکو به گاز برسند که اتفاق بسیار بزرگی در صنعت نفت کشورمان و صنایع دریایی بشمار می‌رود.
 
رضائیان اصل با تقدیر از تلاش‌های دولت یازدهم در به ثمر رساندن توانمندی‌های داخلی در حوزه صنایع دریایی، تصریح کرد: اعتماد به توان داخلی دستاوردهای بزرگی برای کشور بدنبال دارد که نمونه‌ای از آن را فازهای 17 و 18 پارس جنوبی شاهد هستیم.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار