رحماندوست:
مصطفی رحماندوست از شاعران و نویسندگان کودکان و نوجوانان گفت:‌در حوزه ادبیات کودک و نوجوان اگر واقعگرایانه و قابل قبول ننویسیم تاثیری بر روی مخاطب نخواهد شد.
کد خبر: ۴۱۹۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۳ 06 May 2017
به گزارش تابناک رضوی،به نقل از  خبرنگاران پویا، مصطفی رحماندوست شاعر و نویسنده حوزه ادبیات کودک و نوجوان امروز در نشست تخصصی ضرورت‌ها و چشم‌انداز ادبیات کودک و نوجوان در عرصه دفاع مقدس که در غرفه انتشارات فاتحان در نمایشگاه کتاب برگزار شد با بیان اینکه چند نسل کتاب کودک در ایران داریم، گفت: یک نسل نسل حاج‌نایبی است که یکسری کتابها را تولید می‌کردند بعضی از سازمانها هنوز در آن 45 سال گذشته مانده‌اند و از آن دست کتابها چاپ می‌کنند.  امروزه برخی از ناشران حوزه کودک سلیقه مخاطب را فهمیده‌اند و بر مبنای آن تولید کتاب می‌کنند.
وی در ادامه افزود: اکنون جامعه ما مدرن شده است اما وقتی ما به چاپ کتاب کودک در حوزه دفاع مقدس می‌رسیم قدیمی کار می‌کنیم که این نشان می‌دهد از سلیقه کودکان و مخاطب عقب هستیم.
رحماندوست با بیان اینکه هر رسانه دارای 4 پایه مخاطب، وسیله ارتباط با مخاطب، خطاب‌گیر و تکنولوژی ارتباط است، اظهار کرد: اگر این 4 پایه رعایت شود می‌توان تولید خوب و اثرگذاری داشت. زیرا سلیقه‌ها روز به روز در حال عوض شدن است.
این شاعر و نویسنده  حوزه کودک و نوجوان گفت: در دوران دفاع مقدس رزمندگان با هم شوخی می‌کردند و همیشه دعای کمیل نمی‌خواندند اگر نویسنده انسان را فراموش کرد نوشته‌اش تاثیرگذار نخواهد شد.
وی با اشاره به اینکه دفاع مقدس بخشی از تاریخ ماست، گفت: امکان ندارد تاریخ را نوشت از شهید چمرانها و شهید همت‌ها چشم بپوشیم. یکی از اشکالات در این حوزه این است که تاریخ را می‌نویسیم اما به انسان در تاریخ توجه نمی‌کنیم.
رحماندوست افزود: اگر می‌خواهیم تاریخ را بنویسیم باید انسان در آن باشد و به همه ابعاد زندگی آن توجه شود.
این نویسنده و شاعر معتقد است اگر می‌خواهیم داستان بنویسیم باید آن را به نویسنده متخصص در این زمینه واگذار کنیم و اگر می‌خواهیم شعر بگوییم باید از شاعرین متخصص استفاده کنیم.
رحماندوست اظهار کرد: در حوزه دفاع مقدس اگر واقع‌گرایانه و قابل قبول ننویسیم هیچ تاثیری نخواهد گذاشت و همچنین به متخصصان امر که دارای تجربه در این حوزه هستند کار نکنند آن موضوع تاثیرگذار نخواهد بود.
وی با اشاره به لزوم بیان دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان بیان کرد: باید برای کودکان از اهمیت دفاع، نحوه دفاع و شادی مردم در فتح خرمشهر نوشت و برای نوجوانان نیز تاریخ را بیان کرد.



 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار