پیشکسوت فوتبال ایران گفت: تنها با ایجاد آکادمی‌های حرفه‌ای و کشف استعدادها و پرورش آنها در فوتبال ایران است که می‌توانیم به سطح اول اشگاهی در آسیا برسیم.
کد خبر: ۴۴۸۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷ 27 June 2017
به گزارش تابناک : عبدالعلی چنگیز مهاجم گریزپای دهه شصت فوتبال ایران سالهای زیادی است در کشورهای حوزه خلیج فارس به آموزش بازیکنان در رده های سنی پایه مشغول است. وی از جمله سازنده ترین مربیانی بود که در کشورهای عمان و امارات در سالهای گذشته فعالیت داشته است.

این چهره ارزنده فوتبال کشورمان که کاشف و پرورش دهنده اعجوبه فوتبال امارات، عمر عبدالرحمان است  اظهار داشت: چیزی که در فوتبال ایران زیاد است، امثال این عمر عبدالرحمان هاست و آن چیزی که در فوتبال ایران کم است، افرادی هستند که باید این استعدادها را شناسایی کرده و تحت آموزش اساسی قرار دهند.

وی در این رابطه گفت: همین بازیکنی که الان از او با عنوان مسی آسیا یاد می‌شود و قدرت فوتبال او در همین بازی استقلال و العین مشاهده شد، اصلیتی یمنی دارد و در سن نوجوانی وارد آکادمی العین شد. این بازیکن از همان سن در تیم نوجوانان العین شاگرد من بود و با من به تیم جوانان، امید و سپس بزرگسالان العین رسید. در واقع از سن نوجوانان تا امیدها من مربی این بازیکن بودم. 

مربی سابق تیم های پایه باشگاه العین امارات گفت: البته تنها شاگرد من که مقابل استقلال با پیراهن العین بازی کرد عبدالرحمان نبود. بلکه ۴ بازیکن ثابت این تیم مقابل استقلال بازیکنانی بودند که کارشان را از نوجوانان العین با من شروع کرده بودند و تا امیدهای این باشگاه با هم بودیم و سپس به تیم بزرگسالان العین راه یافتند. ضمن این که تعداد زیادی هم از همین بازیکنان که شاگرد من بودند در تیم های مطرح اماراتی دیگر به جز العین بازی می کنند.

مهاجم سابق تیم استقلال تهران اظهار داشت: در ایران استعدادهایی نظیر عبدالرحمان و حتی بهتر از او زیاد داریم. اما متاسفانه آنچه که ما کم داریم زیرساخت های لازم برای پرورش این استعدادها است. همه ستاره‌های ما خودرو هستند و تحت آموزش کافی قرار نگرفته‌اند. به عنوان مثال این مهدی طارمی که الان یکی از بهترین‌های آسیا در پست خودش است، به صورت دیمی فوتبال یاد را گرفته و مثل یک گل خودرو رشد کرده است. اگر مهدی طارمی از کودکی در یک آکادمی حرفه ای حضور می‌یافت و زیر نظر مربیان کارکشته که تخصص شان کار کردن با بازیکنان جوان است فوتبال را یاد می‌گرفت آوازه او الان بسیار بیشتر از عبدالرحمان بود. اگر بخواهم مثال بزنم باید تا صبح برای شما اسم بازیکنانی مثل طارمی را از سالهای خیلی دور تا الان بیاورم.

وی افزود: متاسفانه در ایران به فوتبال پایه آنطور که باید بها داده نمی‌شود و باشگاه‌ها خود را الزام به داشتن آکادمی‌های مجهز نمی‌دانند. تنها به خاطر قانون گریزی و فرار از فشار است که به صورت فرمالیته آکادمی‌هایی تاسیس می‌کنند. تا آنجایی که من اطلاعات دارم تنها باشگاه‌های فولاد، سپاهان و کمی هم سایپا هستند که نسبت به دیگران آکادمی‌های بهتری دارند. ضمن این که باشگاه استقلال با وجود این که آکادمی سازماندهی شده‌ای ندارد، اما در زمینه بازیکن سازی بهتر از خیلی از باشگاه ها عمل کرده است. اما این برای تیمی مثل استقلال کافی نیست.

پیشکسوت تیم استقلال گفت: اگر استقلال با این توانی که در بازیکن سازی دارد یک آکادمی حرفه‌ای و اصولی داشت، الان نه تنها خودش از خرید بازیکن بی نیاز بود، بلکه حتی می‌توانست با فروش بازیکن به تیم‌های داخلی و حتی خارجی به سود دهی هم برسد. اما متاسفانه مسیر فوتبال در کشور ما به سمت نتیجه گرایی رفته و باشگاه‌ها و مدیرانش تنها زمان حال را می‌نگرند و از پرورش استعدادهای ناب و اصیل جوانان ایرانی در آکادمی‌هایی که هزینه آن به مراتب کمتر از خرید یک بازیکن ستاره در این باشگاه ها می باشد غافل هستند.




منبع : ایران اکونومیست 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار