عملیات موشکی سپاه پاسداران که در واپسین روزهای خردادماه مقر داعش در «دیر الزور» سوریه را هدف قرار داد، رخدادی بود که واکنش های بسیاری در داخل و خارج ایران به دنبال داشت. با گذشت حدود 10 روز از این عملیات، تحلیل و بررسی آن از ابعاد گوناگون و از منظر کارشناسانه ضرورتی انکارناپذیر است به ویژه اینکه در شرایط کنونی فعالیت های موشکی جمهوری اسلامی ایران به مهمترین حربه سیاست های ایران ستیزانه واشنگتن تبدیل شده است.
کد خبر: ۴۴۹۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴ 29 June 2017
به گزارش تابناک : در همین زمینه،با «عبدالله گنجی» روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، «قربانعلی محبوبی» استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع)، «موسی الرضا ثروتی» نماینده پیشین مجلس و «حشمت الله فلاحت پیشه» نماینده مجلس دهم گفت وگو کردیم.

برجسته بودن فناوری بومی موشک های ایرانی و نقش آن در حفظ امنیت کشور، هشدار به حامیان تروریسم و پاسخ به مصوبه اخیر سنای آمریکا در خصوص افزایش تحریم‌های موشکی از مهمترین نکاتی بود این کارشناسان در گفت و گو با ایرنا به آن اشاره کردند.

**ثروتی: ضرب شست موشکی، جواب کوبنده ای به تعرضات تروریست ها به امنیت کشور بود
اهمیت مقابله جدی و سد راه تهدیدات امنیتی کشور موضوعی بود که موسی الرضا ثروتی در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا بر آن تاکید کرد و گفت: با توجه به شرایط منطقه ای و اقداماتی که آمریکا در ائتلاف با دوستان منطقه ای و کشورهای مرتجع عرب با همراهی اسراییل در منطقه شکل دادند و در کنار آن، گسترش گروه های تروریستی مانند داعش در منطقه، طیفی از تهدیدات برای جمهوری اسلامی به حساب می آید.

ثروتی افزود: با وجود این، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند که ما در بحث امنیت، با اقتدار تلاش می کنیم تروریست ها را از صحنه حذف کنیم، حال با توجه به تهدیدی که در تهران و حرم امام خمینی (ره) واقع شد، باید سیلی محکمی به آنان می زدیم تا حساب کار دستشان بیاید و دریابند که جمهوری اسلامی و کشور ایران جای دیگر و موقعیت دیگری است و قاطعانه در مقابل عوامل مخل امنیتش ایستادگی خواهد کرد. لذا این اقدام شایسته و بایسته سپاه و این برخورد قاطعانه جمهوری اسلامی هم در حمایت از محور مقاومت، حمایت از کشورهای همسو با جمهوری اسلامی بود و هم در مقابله با تروریست ها و متحدان و کشورهای حمایت کننده از آنان و قدرت هایی که تلاش داشتند از این تروریست ها حمایت کنند بود.

به بیان این نماینده پیشین مجلس، مولفه های اقتدار ملی جمهوری اسلامی متعددند و در ابعاد سرزمینی، استراتژیکی و تاکتیکی دستمان باز است و می توانیم به آسانی با دشمنانمان در ابعاد مختلف برخورد کنیم. به طور قطع، این نوع برخورد که برخوردی در سطح استراتژیک بود، پاسخ قاطعی به دشمنان جمهوری اسلامی است که فضای جدیدی در سطح بین الملل باز کرد. به این معنا که از فضای بازدارندگی محض خارج شدیم و در یک سطح تهاجمی با دشمنان برخورد می کنیم.

**گنجی: عملیات موشکی، آورده ای است که حضور ایران در عرصه های بین الملل را پرمعنا کرد
**«عبدالله گنجی» عملیات موشکی سپاه برای هدف قرار دادن مقر تروریست ها را هشداری برای حامیان تروریسم عنوان کرد و گفت: این حملات، ارسال پیامی به حامیان اصلی مالی، ایدئولوژیک و تسلیحات نظامی تروریست ها است تا بدانند با این ظرفیت موشکی که علیه تروریسم به کار بردیم، می توانیم در موقع ضرورت، علیه آنان هم استفاده کنیم.

به بیان گنجی، به خاطر ضعف نظامی، در طول 200 سال گذشته همواره به طرقِ مختلفِ تجزیه کشور، کودتا یا قراردادهای استعماری تهدید شدیم اما این حملات با سلاح بومی، از آورده ای حکایت دارد که حضور ما را در عرصه بین المللی پرمعنا کرده است. همچنین یادآور این مطلب است که کسانی که در منطقه هستند، هم در روابط خود با ایران و هم نسبتشان با تروریست ها بازخوانی مجدد کنند تا به مسیری نرویم که بخواهیم با آنان تنش داشته باشیم.

**محبوبی: ایران و پاسخگویی عملی به تشدید فشار‌ بر برنامه های دفاعی
استاد دانشگاه امام حسین (ع) تصریح کرد: مقام معظم رهبری پیش از این بارها فرموده بودند که ما مانند قبل نیستیم که بیایند، بزنند و فرار کنند. البته این سخنان رهبری برای قدرت های بزرگ بود اما وقتی گروه داعش آمدند، ترقه ای زدند و رفتند باید جواب داده می شد چرا که اگر جواب نمی دادیم گستاخ تر می شدند. بر همین مبنا، بایست اقدامات بازدارنده اینقدر محکم باشد که ناامن کردن فضای کشورمان به فکرشان خطور نکند.

محبوبی درباره پیامدهای داخلی، منطقه ای و خارجی عملیات موشکی اخیر اظهار داشت: در بحث داخلی حقیقت این است که مردم ایران به قدرت موشکی نظام و واقعی بودن آن پی بردند. در منطقه هم هشداری بود برای تروریست ها که ما می توانیم به راحتی مقر تجمع و فرماندهی آنان را بزنیم و هرگز در بحث منافع ملی و امنیت کوتاه نمی آییم. عربستان هم که بعد از آمدن ترامپ احساس می کرد با قراردادهای 400 میلیارد دلاری قدرت گرفته و حرف هایی میزد، با این حملات، سکوت اختیار کرده است. رژیم صهیونیستی هم دریافت که محکم و با اقتدار در مقابله با داعش ایستاده ایم. در عرصه جهانی هم پاسخی به مصوبه سنای آمریکا در خصوص افزایش تحریم ها در قبال برنامه موشکی ایران و فعالیت های سپاه پاسداران بود. این واکنش، به کشورهای ضربه خورده از داعش هم قوت قلب و روحیه داد تا با استقامت بیشتری در مقابل تروریست های منطقه بایستند.

**فلاحت پیشه: تغییر استراتژی ایران از مستشاری به عملیاتی، عامل بهت و حیرت آمریکا و همپیمانان واشنگتن شد
تحلیل، موضع گیری و واکنش های خارجی موضوعی بود که پژوهشگر ایرنا درباره آن با «حشمت الله فلاحت پیشه» نماینده مجلس گفت و گو کرد. به گفته وی ساعت ها بعد از حملات سپاه به مقر داعش، واکنشی از سوی آمریکا و متحدان منطقه ای واشنگتن شکل نگرفت. چرا که دریافتند جمهوری اسلامی ایران، وارد اقدام عملیاتی جدی برای فراوانی و ریشه کنی داعش شده است؛ چیزی که خوشایند آنان نیست. دریافتند که ایران با قابلیت های موشکی خود، کشوری است که در زمینه امنیت ملی خود با هیچ کشوری تعارف ندارد و اگر به دنبال راهبردهای ضد ایرانی باشند با مقابله جدی مواجه خواهند شد.

این نماینده مجلس افزود: جمهوری اسلامی ایران تا به حال به صورت مستشاری علیه تروریست ها عمل می کرد اما با اتفاق هایی که در تهران رخ داد، اقدام به حضور عملیاتی کرد، حضوری که به صورت کاملا هوشمندانه، مقر تروریست ها را درنوردید. این نشان می دهد که همانطور که در زمینه مستشاری، ایرانیان با دقت به تضعیف داعش و دیگر تروریست ها کمک کرده اند، الان هم در حوزه عملیاتی می توانند سقوط آنان را رقم بزنند.





منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار